Sutomo (3 Oktober 1920 – 7 Oktober 1981), [1] atau lebih dikenali sebagai Bung Tomo, terkenal dengan peranannya sebagai pemimpin tentera Indonesia semasa Revolusi Nasional Indonesia menentang Belanda. Beliau memainkan peranan penting dalam Pertempuran Surabaya apabila British menyerang kota itu pada Oktober dan November 1945.

Biodata sunting

 
Potret rasmi, 1955

Sutomo dilahirkan di Kampung Blauran di tengah kota Surabaya anak kepada seorang kerani, Kartawan Tjiptowidjojo, dengan ibu keturunan Jawa, Sunda dan Madura . Beliau telah mendapat pendidikan menengah Belanda sebelum pendudukan Jepun . Di samping pekerjaan yang rendah, beliau menyertai organisasi Pengakap Indonesia dan pada usia tujuh belas tahun sebagai Pramuka Garuda kedua; pangkat yang dicapai oleh hanya tiga orang rakyat Indonesia sebelum pendudukan Jepun semasa Perang Dunia Kedua . Semasa tempoh pendudukan beliau bekerja untuk Dōmei Tsushin di Surabaya . Sutomo menjadi terkenal dengan menubuhkan Radio Pemberontakan, yang mempromosikan kebersatuan dan semangat juang di kalangan pemuda Indonesia.

Pertempuran Surabaya sunting

Semasa pendudukan Jepun, Sutomo telah dipilih pada tahun 1944 sebagai ahli Gerakan Rakyat Baru tajaan Jepun. Semasa peringkat awal Revolusi Nasional Indonesia, beliau memainkan peranan utama apabila pertempuran meletus di Surabaya antara nasionalis Indonesia dan pasukan Anglo - India . Walaupun pertempuran berakhir dengan kekalahan bagi Indonesia, pertempuran itu berfungsi untuk merangsang pendapat Indonesia dan antarabangsa untuk menyokong perjuangan kemerdekaan. Sutomo mendorong beribu-ribu rakyat Indonesia untuk bertindak dengan gaya percakapannya yang tersendiri dan emosi dalam siaran radionya. "Matanya yang jernih dan membara, suaranya yang menusuk, sedikit sengau, atau gaya pidato yang mengangkat rambut yang kedua selepas Sukarno dalam kuasa emosinya". [1]

10 November 1945, puncak Pertempuran Surabaya, kemudiannya dikenali sebagai Hari Pahlawan (Hari Pahlawan), untuk memperingati dan menghormati perjuangan pahlawan dan pejuang dalam mempertahankan kemerdekaan Indonesia.

Pasca merdeka sunting

Sutomo adalah menteri negara dalam Kabinet Burhanuddin Harahap antara Ogos 1955 dan Mac 1956, pelantikan yang menyenangkan penyokong kabinet kerana kelayakan nasionalisnya. [2] Bagaimanapun, hubungannya dengan Presiden Sukarno memburuk selepas beliau menyinggung perasaan presiden dengan bertanyakan hal peribadi. Selepas tahun 1950-an, Sutomo muncul semula sebagai tokoh negara semasa tempoh bergolak 1965 . Pada mulanya, beliau menyokong Suharto untuk menggantikan kerajaan Sukarno yang berhaluan kiri, tetapi kemudiannya menentang aspek rejim Orde Baru . [1] Pada 11 April 1978, beliau telah ditahan oleh kerajaan kerana mengkritik dengan lantang mengenai rasuah dan salah guna kuasa; selepas dibebaskan tiga tahun kemudian, Sutomo terus lantang menyuarakan kritikannya. Katanya, beliau tidak mahu dikebumikan di Tanah Perkuburan Pahlawan kerana ia penuh dengan "wira" yang tidak mempunyai keberanian untuk mempertahankan negara pada masa krisis, tetapi hanya muncul di khalayak ramai selepas aman untuk mengagungkan pencapaian mereka.

Kehidupan peribadi sunting

Pada 9 Jun 1947, Sutomo berkahwin dengan Sulistina di Malang, Jawa Timur . [3] Beliau terkenal sebagai bapa kepada empat anak yang taat kepada agama dengan mengambil serius ilmu agama sepanjang hayatnya. Sebelum kematiannya, Sutomo berjaya menyiapkan draf disertasinya sendiri mengenai peranan agama dalam pembangunan peringkat kampung. Pada 7 Oktober 1981, beliau meninggal dunia di Mekah semasa menunaikan haji . [1] Keluarga dan rakan-rakannya telah memulangkan jenazahnya ke Indonesia. Walaupun reputasi dan pangkat tenteranya memberinya hak untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Pahlawan, beliau dikebumikan di tanah perkuburan awam di Ngagel, Surabaya, Jawa Timur.

Rujukan sunting

 

Bibliografi sunting

  • Feith, Herbert (2009) [1962], The Decline of Constitutional Democracy in Indonesia, Equinox Publishing (Asia) Pte Ltd, ISBN 978-979-3780-45-0
  • Frederick, William H. (April 1982). "In Memoriam: Sutomo". Indonesia. Cornell University Southeast Asia Program. 33: 127–128.
  • Soetomo, Sulistina (1995). Bung Tomo, Suamiku [Bung Tomo, My Husband] (dalam bahasa Indonesia). Pustaka Sinar Harapan. ISBN 978-979-416-313-9.