Di restoran, istilah menu table d'hôte[1] adalah menu di mana sajian hidangan pelbagai dengan hanya beberapa pilihan yang berjumlah harga tetap. Menu sedemikian juga boleh dipanggil prix fixe ("harga tetap"). Istilah hidangan set dan menu set juga digunakan. Kutleri di atas meja mungkin juga sudah ditetapkan untuk semua hidangan.

Menu Table d'hôte dari New York City Lotos Club, 1893
Set menu makan malam dari Heston Blumenthal

Table d'hôte berbeza dengan "à la carte", di mana pelanggan boleh memesan mana-mana makanan daripada menu yang tersedia secara berasingan.

Etimologi sunting

Table d'hôte ialah frasa pinjaman Perancis yang secara harfiahnya bermaksud "meja tuan rumah". Istilah ini digunakan untuk menunjukkan meja yang diperuntukkan untuk penginap sesebuah fr [rumah tumpangan], yang mungkin duduk di meja yang sama dengan tuan rumah.

Maksudnya beralih untuk memasukkan sebarang sajian yang menampilkan menu set pada harga tetap. Dalam erti kata yang asal, penggunaannya dalam bahasa Inggeris didokumenkan seawal 1617, manakala penggunaan dilanjutkan yang kini lebih biasa, bermula dari awal abad kesembilan belas. Maksud ini tidak digunakan di Perancis.[2]

Amalan sesetengah negara sunting

Kebanyakan restoran di Amerika Syarikat menukar menu mereka kepada prix fixe hanya untuk hari cuti tertentu seperti Kesyukuran. Secara umumnya, amalan ini adalah terhad kepada hari cuti di mana seluruh keluarga makan bersama-sama, seperti Hari Easter dan Kesyukuran, atau bagi hari khusus untuk pasangan seperti Hari Valentine.[3]

Di Perancis, table d'hôte merujuk kepada makan bersama (kadang-kadang sarapan dan makan tengah hari) ditawarkan dalam satu percutian dinamakan chambre d'hôte (serupa dengan "inap sarapan"). Setiap tetamu chambre d'hôte boleh menyertai jamuan ini, dimasak oleh keluarga tuan rumah. Ia bukan sebuah restoran, hanya terdapat satu layanan, harga adalah tetap dan biasanya termasuk dalam percutian. Semua orang duduk di meja besar sambil berbual tentang rumah, negara, dan sebagainya.

Di Malaysia, table d'hôte kurang dipraktikkan di restoran yang kebanyakannya berkonsep à la carte. Walau bagaimanapun, konsep asal table d'hôte kini diamalkan bagi mereka yang menawarkan pakej homestay terutama kepada pelancong asing. Tuan rumah akan menyediakan makanan dan pengunjung boleh memilih untuk makan bersama tuan rumah sama ada di meja atau bersila di lantai sambil tuan rumah menerangkan tentang adat resam dan makanan tradisi Melayu. Lazimnya kaedah ini digunakan dalam mempromosikan suasana budaya Melayu kampung di Malaysia.

Di Belgium, restoran yang dalam julat harga sederhana dan tinggi cenderung untuk menyajikan menu di mana pelanggan boleh menyusun menu dari senarai pembuka selera, hidangan utama dan pencuci mulut. Hidangan ini boleh dipesan secara berasingan dan mempunyai harga yang berbeza bergantung kepada bahan-bahan yang digunakan. Walau bagaimanapun gabungan dalam tiga , lima, atau tujuh hidangan menu mereka akan dihidangkan pada harga tetap yang biasanya € 10-15 lebih murah daripada apabila dipesan secara berasingan. Juga dalam banyak kes jika menu yang dipilih itu disertakan dengan apa yang dipanggil "selingan" (sedikit makanan sampingan antara hidangan). Wain dan minuman lain hampir selalu tidak termasuk.

 
Salmon Jepun panggang teishoku.

Di Sweden hampir semua restoran - dari rumah makan yang paling sederhana kepada restoran mewah yang terbaik - menyajikan Dagens rätt - 'hidangan harian' semasa waktu makan tengah hari (pada hari kerja) untuk harga yang lebih rendah berbanding hidangan yang sama pada waktu lain. Paling biasa terdapat pilihan dua atau tiga hidangan: hidangan daging/ikan/ayam, alternatif vegetarian, dan pasta). Bufet salad, roti dan mentega dan minuman dimasukkan, dan kadang-kadang juga pembuka selera mudah, seperti sup.

Di India, thali (yang bermaksud "pinggan") adalah perkara biasa di restoran. Hidangan utama yang terdiri daripada nasi atau roti (roti rata) dan hidangan sampingan yang pelbagai dan sayur-sayuran disusun di atas pinggan besar. Ini boleh diikuti dengan pencuci mulut. Mungkin terdapat lebih daripada satu jenis thali - vegetarian, tandoori, deluxe - nama yang menandakan makanan dan harga yang ditetapkan.

Di Sepanyol, terdapat menú atau menú del día, yang biasanya termasuk pembuka selera, hidangan utama, roti, minuman dan pilihan kopi atau pencuci mulut. Ia boleh berkisar harga dari €8 hingga €30, dengan €10 sebagai harga purata.

Di Romania, menu harga tetap yang paling biasa dikenali sebagai menu harian (meniul zilei), diambil pada waktu siang, pada hari bekerja sahaja.

Di Rusia, menu harga tetap yang paling biasa dikenali sebagai makan tengah hari perniagaan (бизнес ланч), diambil pada waktu siang, pada hari bekerja sahaja.

Di Jepun, amalan yang sama disebut sebagai teishoku (Jepun: 定食). Ini mempunyai menu tetap dan sering datang dengan hidangan sampingan seperti sayur-sayuran jeruk dan sup miso.[4] Typical prices can range from ¥800 to ¥1,500.[5]

Di Itali, ini adalah amalan biasa di restoran kecil luar bandar yang dikenali sebagai osterie (tunggal osteria, daripada oste yang bermaksud "tuan rumah" seperti dalam Perancis hôte yang dinyatakan di atas). Osterie berbeza-beza secara meluas dalam apa yang mereka tawarkan, tetapi kebanyakan menyaji makanan sederhana dan wain dari sumber tempatan, dan disediakan mengikut amalan tempatan. Restoran Itali yang lain menawarkan pilihan antipasti pada harga tetap; selalunya cukup untuk fare una tavola completa (mengisi jadual). Pengunjung menikmati juadah yang tidak formal kerana mereka menyaji sendiri pelbagai bahagian kecil gaya keluarga.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Penggunaan istilah oleh DBP
  2. ^ "Table d'hôte". Oxford English Dictionary (ed. draft). September 2008. Dicapai pada 2008-02-10.
  3. ^ Jenny Turknett (2011-02-10). "ajc.com". Blogs.ajc.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-29. Dicapai pada 2013-11-28.
  4. ^ "Glossary of Japanese Terms". Japanvisitor.com.
  5. ^ Boye De Mente (1995). Japan Made Easy. McGraw-Hill Professional. p. 111

Pautan luar sunting