Taco Bell

Syarikat restoran makanan segera Amerika Syarikat

Taco Bell merupakan restoran makanan segera Amerika Syarikat yang berpusat di Irvine, California dan anak syarikat Yum! Brands Inc.. Restoran ini menyajikan pelbagai makanan Tex-Mex yang termasuk taco, burrito, quesadilla, nachos, barangan baru dan khusus, dan pelbagai "menu nilai". Sehingga 2018, Taco Bell berkhidmat lebih dari 2 bilion pelanggan setiap tahun di 7,000 restoran, lebih daripada 80 peratus daripadanya dimiliki dan dikendalikan oleh francais bebas dan pemegang lesen.

Taco Bell
Dinamakan sempenaGlen Bell Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriRestoran
GenreRestoran makanan segera
Ditubuhkan21 Mac 1962; 62 tahun yang lalu (1962-03-21)
Downey, California
PengasasGlen Bell
Ibu pejabat1 Glen Bell Way,
Irvine, California, A.S.
Tokoh penting
  • Greg Creed (Pengerusi dan CEO Yum! Brands)
  • Julie Felss Masino (CEO Taco Bella) [1]
Keluaran
Hasil$1.988 bilion (2015)[1]
PemilikYum! Brands Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan175,000 Sunting ini di Wikidata
Syarikat induk
  • Yum! Brands seluruh dunia bersama China
  • Yum China di China
Tapak webwww.tacobell.com
Facebook: tacobell Twitter: tacobell Instagram: tacobell Snapchat: tacobell Youtube: UCGAWuGsaWysuMHbj0w2-Ffw TikTok: tacobell Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Taco Bell diasaskan oleh Glen Bell, seorang usahawan yang mula-mula membuka gerai hotdog yang dipanggil Bell's Drive-In di San Bernardino, California pada tahun 1948. Bell menyaksikan barisan pelanggan yang panjang di sebuah restoran Mexico yang dikenali sebagai Mitla Cafe, yang terletak di seberang jalan, yang menjadi terkenal di kalangan penduduk untuk taco berkulit keras. Bell cuba untuk menterbalikkan-jurutera resipi, dan akhirnya pemilik membenarkan beliau melihat bagaimana taco itu dibuat. Beliau mengambil apa yang dipelajarinya dan membuka pendirian baru di bawah nama Taco-Tia pada akhir 1951 atau awal 1952, yang menjual Taco.

Akhirnya selama bertahun-tahun, Bell memiliki dan mengendalikan beberapa restoran El Taco di selatan California. Bell akan menjual El Tacos kepada rakannya dan membina Taco Bell pertama di Downey pada tahun 1962. Francais Taco Bell pertama dibuka di Torrance pada tahun 1964, dan pada tahun 1967, syarikat itu berkembang pesat, membuka restoran ke-100 pada tahun yang sama.

PepsiCo membeli Taco Bell pada tahun 1978, dan kemudian memisahkan bahagian restorannya sebagai Tricon Global Restaurants, yang kemudian menukar namanya kepada Yum! Brands.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Yum! Brands, Annual Report 2015" (PDF). yum.com. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada April 15, 2016. Dicapai pada April 17, 2016.

Pautan luar sunting