Sebuah taman poket (bahasa Inggeris: pocket park) adalah taman kecil yang dapat diakses oleh orang awam. Taman saku sering dibuat di atas lot bangunan yang kosong atau di sebidang tanah yang kecil dan tidak teratur. Mereka juga dapat dibuat sebagai komponen dari keperluan ruang awam dari projek bangunan besar.

Anjing bermain di taman poket Jardín Edith Sánchez Ramírez di kerjiranan Colonia Roma di Bandar Raya Mexico
Waterfall Garden Park, Pioneer Square, Seattle, Washington

Taman saku boleh menjadi bandar, pinggir bandar atau luar bandar, dan boleh berada di tanah awam atau swasta. Walaupun terlalu kecil untuk aktiviti fizikal, taman saku menyediakan kawasan hijau, tempat duduk di luar rumah, dan kadang-kadang [[taman permainan] kanak-kanak. Mereka mungkin dibuat di sekitar monumen, penanda bersejarah atau projek seni.

Di kawasan yang sangat urban, terutama pusat bandar di mana tanahnya sangat mahal, taman saku adalah satu-satunya pilihan untuk mewujudkan ruang awam baru tanpa pembangunan semula berskala besar. Di kawasan bandar, taman saku sering menjadi bagian dari rancangan [regenerasi bandar] dan menyediakan kawasan di mana hidupan liar seperti burung dapat membangun pijakan. Tidak seperti taman yang lebih besar, taman poket kadang-kadang dirancang untuk dipagari dan dikunci ketika tidak digunakan.[1]

Seluruh dunia sunting

Australia sunting

 
Taman poket Balfour Street, Sydney

Taman poket, seperti Taman Balfour Street, boleh dibuat dari kawasan kecil tanah awam yang tidak digunakan.[2]

Chile sunting

Di Santiago, Chile, taman saku pertama ( plaza de bolsillo ) dibuat di sebelah Palacio La Moneda di Morandé Street.[3] It was an initiative of Architecture Departament of the Ministry of Public Infrastructure and Regional Government of Santiago.[4]

Mexico sunting

Di Mexico City, ada program bandar untuk membuat hingga 150 taman saku seluas 400m2 atau kurang di lot kosong atau di tanah yang pernah menjadi sebahagian dari persimpangan besar, seperti Jardín Edith Sánchez Ramírez dan taman poket Condesa.[5]

United Kingdom sunting

Di England, sebuah projek tahun 1984 untuk melibatkan masyarakat tempatan dalam membuat dan menjalankan taman-taman kecil dan kecil telah memupuk beberapa taman saku di Northamptonshire,[6][7] dan kemudian dikembangkan oleh Countryside Commission ke dalam projek Millennium Green dan Doorstep Green.

Amerika Syarikat sunting

California sunting

Di Los Angeles, di mana terdapat sekatan tentang seberapa dekat pelaku seks berdaftar dapat tinggal di taman, pegawai tempatan merancang tiga taman saku untuk mengusir "tidak diinginkan" dari kawasan tertentu.[8]

Ohio sunting

Di Columbus, Ohio, Taman Pengasas Polaris dibuka pada tahun 2011 dan memegang arca angin 35 kaki.[9]

Galeri AS sunting

Kanada sunting

Liaht juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Economic Benefits of Trails". American Trails. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-23. Dicapai pada 29 March 2012.
  2. ^ MacGowen, Tempe (1 May 2012). "Balfour Street Pocket Park". ArchitectureAu. Dicapai pada 2015-08-10.
  3. ^ "Morandé 83, la primera "Plaza de Bolsillo" de Santiago". Plataforma Urbana. Dicapai pada 2016-04-17.
  4. ^ Mostrador, El. "La Plaza de Bolsillo Morandé 83, un oasis en la selva de cemento, un punto de fuga". El Mostrador. Dicapai pada 2016-04-17.
  5. ^ ""Parques Públicos de Bolsillo", Secretariat of Urban Development and Housing, Mexican Federal District, accessed 2014-10-07". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-03. Dicapai pada 2020-04-20.
  6. ^ Pocket Park project Page 6&7
  7. ^ Northamptonshire's Pocket Park Website Diarkibkan 2012-02-05 di Wayback Machine
  8. ^ Jennings, Angel (February 28, 2013). "L.A. sees parks as a weapon against sex offenders". Los Angeles. Los Angeles Times. Dicapai pada July 8, 2014.
  9. ^ Evans, Walker. "Polaris Pocket Park Opens to the Public". Columbus Underground. Dicapai pada October 4, 2011.

Pautan luar sunting