Tanah Tinggi Scotland

Tanah Tinggi Scotland (تانه تيڠݢي سکوتلند; bahasa Inggeris: Scottish Highlands, Scots: the Hielans; Gaelik Scotland: A’ Ghàidhealtachd) merupakan sebuah kawasan bersejarah di Scotland. Budaya di Tanah Tinggi adalah berbeza dengan budaya di Tanah Rendah sejak dari Zaman Pertengahan lagi hingga Zaman Moden, apabila Bahasa Tanah Rendah Scot menggantikan Bahasa Gaelik Scotland di kebanyakkan kawasan di Tanah Rendah. Istilah ini juga digunakan di kawasan utara dan barat Gelinciran Sempadan Tanah Tinggi, walaupun sempadan sebenar adalah tidak jelas terutamanya di sebelah timur. Lembah Terpencil Besar telah membahagikan Pergunungan Grampian ke sebelah tenggara daripada Pergunungan Barat Laut.

Tanah Tinggi Scotland (تانه تيڠݢي سکوتلند)
Scottish Highlands
A' Ghàidhealtachd (Gaelik)
Hielands (Scot)
Kawasan Tanah Tinggi di Scotland
Kawasan Tanah Tinggi Scotland.
Titik tertinggi
Ketinggian1,344 m (4,409 ka)
Tonjolan4,017 m (13,179 ka)
Geografi
Tanah Tinggi Scotland is located in Bumi
Tanah Tinggi Scotland
Tanah Tinggi Scotland (Bumi)
Lokasi Scotland, Great Britain
Geologi
Usia batuanDevon

Geologi sunting

 
Liathach dilihat dari Beinn Eighe. Dengan "Puncak" Munro Stuc' Choire Dhuibh Bhig 915 m (3.001 ft) di latar depan dan dua puncak Munro di latar belakang.
 
Punggungan utama Cuillin

Tanah Tinggi terletak di sebelah utara dan barat dari Sesar Batas Tanah Tinggi, yang membentang dari Arran ke Stonehaven. Wilayah Scotland ini sebahagian besar terdiri dari batuan kuno dari zaman Kambrium dan Prakambrium yang terangkat selama Orogeni Kaledonia di masa selanjutnya. Formasi Lewisian gneiss yang lebih kecil di barat laut berusia hingga 3 bilion tahun. Batuan sebahagian atas dari batu pasir Torridonia membentuk gunung-gunung di Torridon Hills seperti Liathach dan Beinn Eighe di Wester Ross.

Tapak ini juga diselingi dengan banyak intrusi batuan beku dari masa yang lebih baru, sisa-sisanya membentuk sekelompok gunung tinggi seperti Cairngorms dan Cuillin dari Skye. Pengecualian yang signifikan dari hal di atas adalah lapisan mengandung fosil Old Red Batupasir yang terutama ditemukan di sepanjang pesisir Moray Firth dan sebahagian menuruni Sesar Batas Tanah Tinggi. Lapisan Jura ditemukan di lokasi-lokasi terpencil di Skye dan Applecross yang mencerminkan geologi yang kompleks. Inilah sumber dari sebahagian besar minyak Laut Utara. Great Glen adalah pergeseran sesar yang membagi Pegunungan Grampia ke sebelah tenggara dari Tanah Tinggi Barat Laut.[1][2]

Seluruh wilayah ditutupi oleh lapisan ais selama zaman ais Pleistosen, kecuali mungkin untuk beberapa nunatak. Geomorfologi yang kompleks termasuk menciptakan lembah dan danau yang terukir akibat aksi sungai gunung dan ais. Topografi pegunungan yang tidak teratur memiliki puncak gunung dengan ketinggian yang sama di atas permukaan laut, tetapi sebahagian dasarnya tergantung pada banyaknya denudasi terhadap Tanah Tinggi di berbagai tempat.

Sejarah ketamadunan sunting

Budaya sunting

jmpl|Pembagian geografis utama Scotland jmpl|Pertempuran Alma, Sutherland Highlanders Antara abad ke-15 dan abad ke-20, daerah ini terpisah membeza daripaa sebahagian besar Tanah Rendah dalam hal bahasa. Dalam bahasa Gaelik Scotland, wilayah ini dikenal sebagai Gàidhealtachd,[3] karena secara tradisional merupakan sebahagian Scotland yang berbahasa Gaelik, meskipun bahasa ini sekarang terutama terbatas untuk Hebrides Luar. Istilah ini kadang-kadang digunakan secara bergantian, tetapi memiliki makna yang berbeda dalam bahasa masing-masing. Bahasa Inggeris Scotland (dalam bentuk Tanah Tinggi) adalah bahasa yang saat ini dominan di daerah ini, meskipun Bahasa Inggris Tanah Tinggi secara signifikan telah dipengaruhi oleh penutur bahasa Gaelik.[4] Secara sejarahnya, "garis Tanah Tinggi" membahagi kedua-dua budaya Scotland. Sementara garis Tanah Tinggi secara umum mengikuti geografi Grampian di selatan, garis ini berlanjut di utara, memotong daerah timur laut iaitu Caithness, Orkney, dan Shetland, dari Tanah Tinggi dan Hebrides yang lebih dihuni penutur bahasa Gaelik.[5][6]

Rujukan sunting

  1. ^ John Keay, Julia Keay (1994). Collins Encyclopaedia of Scotland. HarperCollins. ISBN 9780007103539.
  2. ^ William Hutchison Murray (1973). The islands of Western Scotland: the Inner and Outer Hebrides. Eyre Methuen.
  3. ^ Martin Ball; James Fife (1993). The Celtic Languages. Routledge. m/s. 136. ISBN 9780415010351.
  4. ^ Charles Jones (1997). The Edinburgh History of the Scots Language. Edinburgh University Press. m/s. 566–567. ISBN 978-0748607549.
  5. ^ "The Highland Line". Sue & Marilyn. Dicapai pada 8 March 2013.
  6. ^ "Historical Geography of the Clans of Scotland". Electricscotland.com. Dicapai pada 8 March 2013.

Bacaan lanjut sunting

  • Baxter, Colin, and C. J. Tabraham. The Scottish Highlands (2008), heavily illustrated
  • Gray, Malcolm. The Highland Economy, 1750–1850 (Edinburgh, 1957)
  • Humphreys, Rob, and Donald Reid. The Rough Guide to Scottish Highlands and Islands (3rd ed. 2004)
  • Keay, J. and J. Keay. Collins Encyclopaedia of Scotland (1994)
  • Kermack, William Ramsay. The Scottish Highlands: a short history, c. 300-1746 (1957)
  • Lister, John Anthony. The Scottish Highlands (1978)

Pautan luar sunting