Tanggeris

(Dilencongkan dari Tanglish)

Tanggeris[a], lebih dikenali sebagai Tanglish, ialah sejenis bahasa rojak campuran Bahasa Tamil dan Bahasa Inggeris. Pengunaan Tanglish dalam petuturan harian semakin meningkat di kalangan Orang Tamil. Ia banyak digunakan untuk tujuan pengiklanan. Sebagai contoh, Pepsi menggunakan slogan "ullam kekkuthae more" untuk tujuan pengiklanan di Tamil Nadu. Ia juga adalah perkara biasa untuk pengiklanan untuk menggunakan bahasa Tamil yang diberikan dalam abjad Inggeris, trend yang membawa kepada kebimbangan bahawa orang kehilangan keupayaan untuk membaca skrip Tamil.[1] Lagu Tanglish "Why This Kolevari Di" menjadi sangat popular dan menjadi lagu yang paling banyak ditonton di YouTube. Ini menunjukan Tanglish menjadi sangat popular.

Tanggeris
Tanglish
தங்கிலம்மி
Asli kepada India
Tamil Nadu
 Kanada
 Singapura
 United Kingdom
 Amerika Syarikat
 Australia
 Afrika Selatan
 Malaysia
Diaspora Tamil
Penutur bahasa
10 million[perlu rujukan]
Dravidian and Aryan
Tamil script
English alphabet
Kod bahasa
ISO 639-3
Distribution of Tamil speakers around the World

Contoh sunting

Beberapa corak ciri di Tanglish atau Tamil-Inggeris-pensuisan kod yang telah dicatatkan oleh speaker atau pemerhati termasuk menambah suku kata "fy" pada akhir perkataan Tamil dan menambah bunyi "u" pada akhir perkataan Inggeris.[2] Tetapi, di Malaysia dan Singapura tanglishnya berlainan dari India. Suku kata Lah ditambah pada akhir perkataan Tamil atau inggeris. What lah??, ennaku puriyavillai lah (Inggeris: I don’t understand; dalam bahasa tamil yang betul ennaku puriyavillai). Selain itu, Bahasa Melayu dan Bahasa mandarin juga disertakan.

Nota kaki sunting

  1. ^ Istilah ini adalah terjemahan langsung dari perkataan bahasa Inggeris "Tanglish" mengikut prinsip pembentukan kata bahasa Melayu.

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-16. Dicapai pada 2012-02-09.
  2. ^ http://www.huffingtonpost.com/2011/11/28/why-this-kolaveri-di_n_1117726.html



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.