Tapak pelupusan (juga dikenali sebagai tip, tempat pelupusan sampah atau juga dikenali sebagai midden)[1] adalah tapak untuk pelupusan bahan buangan oleh pengebumian. Ia adalah bentuk rawatan sisa tertua (walaupun bahagian penguburan adalah moden; secara historis, sampah hanya ditinggalkan dalam buasir atau dibuang ke dalam lubang). Secara sejarah, tapak pelupusan telah menjadi kaedah paling biasa bagi pelupusan sampah yang teratur dan kekal di banyak tempat di seluruh dunia.

Tempat pembuangan sampah di Poland

Sesetengah tapak pelupusan juga digunakan untuk tujuan pengurusan sisa, seperti simpanan sementara, penyatuan dan pemindahan, atau pemprosesan bahan buangan (menyusun, merawat, atau mengitar semula). Kecuali ia stabil, kawasan ini mungkin mengalami gegaran yang teruk atau pencecairan tanah tanah semasa gempa bumi yang besar.

Kelebihan sunting

Landfills sering merupakan cara yang paling cekap untuk membuang sisa, terutama di negara-negara dengan ruang terbuka yang besar. Walaupun pemulihan dan pembakaran semula sumber memerlukan pelaburan yang meluas dalam infrastruktur, dan pemulihan bahan juga memerlukan tenaga kerja yang luas untuk dikekalkan, tapak pelupusan mempunyai kos tetap tetap atau berterusan, yang membolehkan mereka bersaing dengan baik. Di samping itu, gas tapak pelupusan boleh dinaik taraf kepada penggunaan gas-pelupusan gas asli-yang merupakan aliran pendapatan yang berpotensi.[2] Kelebihan lain adalah mempunyai lokasi tertentu untuk pelupusan yang boleh dipantau, di mana sisa boleh diproses untuk membuang semua bahan kitar semula sebelum tipping.

Kesan terhadap sosial dan alam sekitar sunting

Tapak pelupusan mempunyai potensi untuk menyebabkan beberapa isu. Gangguan infrastruktur, seperti kerosakan jalan masuk oleh kenderaan berat, mungkin berlaku. Pencemaran jalan dan jalan air tempatan dari roda kenderaan apabila mereka meninggalkan tapak pelupusan boleh menjadi penting dan boleh dikurangkan dengan sistem basuh roda. Pencemaran alam sekitar, seperti pencemaran air bawah tanah atau akuifer atau pencemaran tanah mungkin berlaku juga. lll

Gas tapak pelupusan sunting

Gas dihasilkan di tapak pelupusan kerana pencernaan anerobik oleh mikrob. Dalam tapak pelupusan yang dikendalikan dengan betul gas ini dikumpulkan dan digunakan. Kegunaannya bermula dari pembakaran sederhana ke penggunaan gas tapak pelupusan dan penjanaan elektrik. Pemantauan gas pelupusan mengingatkan pekerja ke arah pembentukan gas ke tahap yang berbahaya. Di sesetengah negara, pemulihan gas tapak pelupusan adalah luas; Di Amerika Syarikat, contohnya, lebih daripada 850 tapak pelupusan sampah mempunyai sistem pemulihan gas pelupusan yang aktif.[3]

Topik mikrob sunting

Status komuniti mikrob tapak pelupusan mungkin menentukan kecekapan penghadaman.[4]

Bakteria yang mencerna plastik telah ditemui dalam sampah.[5]

Menuntut kembali bahan sunting

Tempat pelupusan boleh dianggap sebagai bahan dan tenaga yang berdaya maju dan melimpah. Di dunia membangun, pemetik sisa sering dijadikan bahan untuk kegunaan masih boleh digunakan. Dalam konteks komersil, tapak pelupusan sampah juga telah ditemui oleh syarikat, dan banyak yang telah memulakan bahan penuaian dan tenaga.[6] Contoh yang terkenal ialah kemudahan pemulihan gas.[7] Kemudahan komersil lain termasuk insinerator sisa yang mempunyai pemulihan bahan terbina dalam. Pemulihan bahan ini mungkin dilakukan melalui penggunaan penapis (penapis elektro, karbon aktif dan penapis kalium, menghilangkan, mesin basuh HCl, mesin basuh SO2, penyangkut abu bawah, dan sebagainya).

Alternatif sunting

Di samping strategi pengurangan sampah dan kitar semula, terdapat pelbagai alternatif untuk tapak pelupusan sampah, termasuk pembakaran sisa-tenaga, pencernaan anaerobik, pengkomposan, rawatan biologi mekanikal, pirolisis dan gasifikasi arka plasma. Bergantung pada ekonomi dan insentif tempatan, ini boleh dibuat lebih menarik dari segi kewangan dari tapak pelupusan.

Sekatan sunting

 
Negara-negara eropa yang telah melarang penjualan sisa yang tidak dirawat di sampah

Negara-negara termasuk Jerman, Austria, Sweden, Denmark, Belgium, Belanda, dan Switzerland, telah melarang penjualan sisa sampah tidak dirawat. Di negara-negara ini, hanya beberapa sisa berbahaya, abu terbang dari pembakaran atau rawatan biologi tumbuhan mekanikal distablikan mungkin masih disimpan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Midden". Merriam-Webster. Dicapai pada May 18, 2014.
  2. ^ "LFG Energy Projects". United States Environmental Protection Agency. Dicapai pada February 21, 2015.
  3. ^ Powell, Jon T.; Townsend, Timothy G.; Zimmerman, Julie B. (September 21, 2015). "Estimates of solid waste disposal rates and reduction targets for landfill gas emissions". Nature Climate Change. 6: 162–165. doi:10.1038/nclimate2804.
  4. ^ Gomez, A.M.; =Yannarell, A.C.; Sims, G.K.; Cadavid-Resterpoa, G.; Herrera, C.X.M. (2011). "Characterization of bacterial diversity at different depths in the Moravia Hill Landfill site at Medellín, Colombia". Soil Biology and Biochemistry. 43 (6): 1275–1284. doi:10.1016/j.soilbio.2011.02.018.
  5. ^ Gwyneth Dickey Zaikab (March 2011). "Marine microbes digest plastic".
  6. ^ "Multiple Purpose industries using landfills for energy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-12-08. Dicapai pada 2018-07-30.
  7. ^ "Commercial exploitation of gas from landfills". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-24. Dicapai pada 2018-07-30.

Pautan luar sunting