Tarzan (John Clayton II, Viscount Greystoke) ialah watak cereka ciptaan Edgar Rice Burroughs yang pertama kali muncul dalam novel Tarzan dari Apes (penerbitan majalah 1912, penerbitan buku 1914 ) dan seterusnya dalam 25 siri, beberapa buku karya bayangan, dan karya yang tidak terhitung di media lain, yang diberi kuasa dan tidak sah. Watak ini merupakan seorang anak liar yang dibesarkan di hutan belantara Afrika dalam kalangan mawas lagi-lagi oleh kera besar Mangani; dia kemudiannya didedahkan kepada ketamadunan manusia namun dia enggan menerima budaya tersebut lalu kembali ke alam rimba sebagai seorang petualang berani.

Tarzan
Penampilan pertama Tarzan, dalam isu Oktober 1912 The All-Story
Kemunculan pertama Tarzan of the Apes
Kemunculan terakhir Tarzan: The Lost Adventure
Dicipta oleh Edgar Rice Burroughs
Informasi
GelaranJohn Clayton II[1]
SpesiesManusia
JantinaLelaki
PekerjaanPengembara
Pemburu
Pembuat perangkap
Nelayan
PangkatViscount Greystoke[2]
The American Ashwin [3]
Earl Greystoke[4]
Ketua puak Waziri
PasanganJane Porter (isteri)
AnakKorak (anak)
SaudaraJohn Clayton † (bapa)
Alice Clayton † (ibu)
Meriem (menantu)
Jackie Clayton (cucu)

Versi filem Tarzan sebagai orang liar mulia (Me Tarzan, You Jane ), sebagaimana yang dilakonkan Johnny Weissmuller tidak mencerminkan watak asal dalam novel yang digambarkan berperwatakan sangat ramah dan bijaksana.

Rujukan sunting

  1. ^ In Burroughs, Edgar Rice (1914). "Chapter XXV". Tarzan of the Apes. Somehow, even against all reason, I seem to see him a grown man, taking his father's place in the world—the second John Clayton—and bringing added honors to the house of Greystoke.
  2. ^ Burroughs, Edgar Rice (1928). Tarzan, Lord of the Jungle.
  3. ^ Farmer, Philip José (1972). "Chapter One". Tarzan Alive: A Definitive Biography of Lord Greystoke. m/s. 8. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes. Warner Bros. 1984.

Pautan luar sunting