Tatanegara atau politi (Jawi: تاتانڬارا atau ڤوليتي) ialah entiti politik yang dapat dikenali—sebarang kumpulan orang yang memiliki identiti kolektif, yang diatur oleh beberapa bentuk hubungan sosial yang berinstitusi, dan memiliki kemampuan untuk menggerakkan sumber daya.[1] Sesebuah tatanegara boleh menjadi sekumpulan orang yang diatur untuk pemerintahan (seperti lembaga korporat), pemerintahan negara, subdivisi negara, atau negara berdaulat.

Gambaran keseluruhan sunting

 
Bahagian depan Leviathan, 1651

Dalam geopolitik, tatanegara dapat ditunjukkan dalam berbagai bentuk seperti negara, kerajaan, organisasi antarabangsa, organisasi politik dan struktur organisasi lain yang dapat dikenali dan memanipulasi sumber. Tatanegara seperti sebuah negerui tidak perlu menjadi unit yang berdaulat. Politi-politi yang paling terkenal hari ini ialah negeri-negeri Westphalian dan negeri-negeri bangsa, yang biasanya disebut sebagai negara.

Suatu tatanegara merangkumi sebilangan besar organisasi, banyak yang membentuk alat asas negara-negara kontemporari seperti pemerintah awam bawahan dan pihak berkuasa tempatan.[2][3] Tatanegara tidak perlu mengendalikan kawasan geografi, kerana tidak semua entiti politik dan pemerintah mengendalikan sumber satu kawasan geografi yang khusus tetap. Empayar Steppe yang bersejarah yang berasal dari Steppe Eurasia ialah contoh yang paling menonjol bagi pemerintahan yang tidak menetap secara khusus. Tatanegara ini berbeza dari negeri-negeri kerana kekurangan wilayah yang ditentukan dan tetap. Empayar juga berbeza berbanding negeri-negeri kerana wilayah mereka tidak ditentukan secara statik atau tetap secara kekal dan akibatnya badan politik mereka juga dinamis.

Thomas Hobbes ialah tokoh yang sangat signifikan dalam konseptualisasi tatangera, khususnya negeri. Hobbes menyatkan pandangannya tentang konsep negeri dan badan politik dalam Leviathan, karyanya yang paling terkenal.[4]

Politi atau tatanegara tidak semestinya menjadi pemerintah. Sebuah syarikat, misalnya, mampu mengumpulkan sumber daya, memiliki struktur pemerintahan, hak undang-undang dan bidang kuasa eksklusif untuk pembuatan keputusan dalaman. Komuniti etnik dalam negara atau entiti subnasional boleh menjadi tatanegaranya sendiri jika mereka mempunyai organisasi yang mencukupi dan kepentingan kohesif yang dapat diteruskan oleh organisasi tersebut.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ferguson, Yale; Mansbach, Richard W. (1996). "Polities: Authority, Identities, and Change". Columbia, South Carolina: University of South Carolina Press.
  2. ^ Black's Law Dictionary, 4th ed. (1968). West Publishing Co.
  3. ^ Uricich v. Kolesar, 54 Ohio App. 309, 7 N.E. 2d 413.
  4. ^ Hobbes, Thomas (1651). Leviathan. Retrieved 2 January 2019.

Pautan luaran sunting

  • Kamus Sejarah Idea - analogi politik badan (penjelasan korespondensi antara masyarakat atau negara dan badan manusia individu)