Teknologi angkasa merupakan teknologi yang berkaitan dengan memasuki, dan mendapatkan semula objek atau bentuk kehidupan dari angkasa lepas..[1]

Teknologi "harian" seperti ramalan cuaca, penderiaan jauh, sistem GPS, satelit televisyen, dan beberapa sistem komunikasi jarak jauh secara kritikal bergantung kepada infrastruktur angkasa. Sains, astronomi dan sains Bumi (melalui penderiaan jauh) paling banyak menerima manfaat daripada teknologi angkasa.

Komputer dan telemetri dahulunya teknologi terkini terkemuka yang mungkin telah dianggap sebagai "teknologi angkasa" kerana ia amat kritikal untuk penggalak dan kapal angkasa. Ia wujud sebelum Perlumbaan Angkasa daripada Perang Dingin (antara Kesatuan Soviet dan Amerika Syarikat.) tetapi pembangunannya telah jauh dipercepatkan untuk memenuhi keperluan program angkasa kedua-dua kuasa besar utama. Walaupun masih digunakan hari ini pada kapal angkasa dan peluru berpandu, aplikasi yang lebih membosankan seperti pemantauan jauh (melalui telemetri) pesakit, tumbuh-tumbuhan air, keadaan lebuh raya, dan lain-lain dan penggunaan meluas komputer jauh melebihi kegunaan angkasa mereka dari segi kuantiti dan kepelbagaian penggunaannya.

Angkasa adalah seperti persekitaran yang asing yang untuk bekerja di situ, ia memerlukan teknik dan pengetahuan baru. Teknologi baru yang berasal dengan atau dipercepatkan oleh angkasa dan usaha yang berkaitan dengannya sering kemudiannya digunakan dalam aktiviti ekonomi lain. Ini telah banyak dinyatakan sebagai memberi manfaat oleh penyokong dan peminat angkasa yang memihak kepada pelaburan dana awam dalam aktiviti-aktiviti dan program angkasa. Musuh-musuh politik membalas bahawa ia adalah menjadi jauh lebih murah untuk membangunkan teknologi tertentu secara terus sekiranya ia bermanfaat dan mencemuh justifikasi ini untuk perbelanjaan awam ke atas penyelidikan angkasa yang berkaitan.

Teknologi angkasa khusus sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Linda Bruce, John Hilvert, Jack Bruce (2006). Space Technology (ed. illustrated). Black Rabbit Books. m/s. 32. ISBN 1-58340-795-2, 9781583407950 Check |isbn= value: invalid character (bantuan).CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Lindsey, Clark (2013-04-29). "SpaceX moving quickly towards fly-back first stage". NewSpace Watch. Dicapai pada 2013-03-29. Unknown parameter |subscription= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting