Telangana adalah negeri yang ke-29 dan terbaru di India. Dahulu ia merupakan sebahagian daripada negeri Hyderabad yang diperintah oleh raja-raja Nizam semasa British sehingga tahun 1947. Pada 1948 ia menyertai Kesatuan India. Pada tahun 1956, negeri Hyderabad dibubarkan dan Andhra Pradesh telah digabungkan dengan Telangana membentuk Andhra Pradesh. Pada 2 Jun 2014, Andhra Pradesh di bahagi dua dan Telangana menjadi negeri ke-29 di India. Bandar Hyderabad akan menjadi ibu negeri Telangana. Telangana adalah negeri kedua belas terbesar dari segi saiz dan bilangan penduduk.

Telangana
తెల౦గాణ
تلنگانہ
Kedudukan Telangana di India
Kedudukan Telangana di India
Negara India
KawasanIndia Selatan
Established2 June 2014
Ibu negeriHyderabad
Bandar terbesarHyderabad
Daerah10
Kerajaan
 • GabenorE. S. L. Narasimhan
 • Ketua MenteriKalvakuntla Chandrashekar Rao (TRS)
 • PerundanganDwidewan (119 + 40 kerusi)
 • Lok Sabha constituencies17
 • Mahkamah TinggiMahkamah Tinggi Kehakiman di Hyderabad
Keluasan
 • Jumlah114,840 km2 (44,340 batu persegi)
 • Rankke-12
Penduduk
 (2011)
 • Jumlah35,286,757
 • Rankke-12
 • Kepadatan310/km2 (800/batu persegi)
Zon waktuUTC+05:30 (IST)
Kod ISO 3166IN-xx (not assigned)
Pendaftaran kenderaanTG[1][2]
Kecelikan huruf66.46%
Bahasa rasmiTelugu, Urdu
Laman sesawangtelangana.gov.in

Telangana bersempadan dengan negeri Maharashtra, Karnataka, Chhattisgarh dan Odisha. Luasnya 114.840 kilometer persegi dan bilangan penduduk seramai 35286757 (bancian 2011). Bandar-bandar besar seperti Hyderabad, Secunderabad, Warangal, Nizamabad, Khammam dan Karimnagar terletak di Telangana.

Istilah "Telangana" bertasdal dari bahasa Telugu yang bermaksud "negara dari tiga lingas". Menurut legenda Hindu, Tuhan Siva menjelma sebagai Lingga kepada tiga gunung, iaitu Kaleshwaram, Srisailam dan Draksharama iaitu "Thelinga", "Telunga" dan "Telugu".

Raja Malik Makbul dipanggil Tilangani iaitu dari Tilangana. Beliau dilahirkan sebagai seorang Hindu yang bernama Nagaya Ganna dan dipanggil Yugandhar. Beliau adalah anak kepada Dadi Nagadeva. Yugandhar adalah komander Warangal Fort.

Detik bersejarah sunting

K. Chandrasekhar Rao dari Parti Telangana Rashtra Samithi (TRS) menjadi Ketua Menteri Telangana yang pertama.Penduduknya kini berjumlah 35 juta orang di 10 daerah. Ekkadu Srinivasan Lakshminarasimhan kekal sebagai Gabenor Andhra Pradesh. Perdana Menteri India yang baharu, Narendra Modi gembira dengan perkembangan itu.

Pemisahan itu selepas desakan tuntutan semenjak 1947 kerana selalu didiskriminasi dalam pengagihan dana kerajaan, bekalan air dan pekerjaan. Ketua Jawatankuasa Tindakan Bersama Telangana, M. Kodandaram berharap agar kerajaan sendiri dapat menyelesaikan banyak masalah terdahulu. Kerajaan yang dibentuk melalui pilihan raya hendaklah menunaikan manifesto yang dijanjikan kepada penduduk Telangana.Rakyat menantikan pembangunan yang pesat dan pengagihan sama-rata hasil negeri daripada kerajaan pusat.[3]

Sejarah awal sunting

Dinasti Satavahana terletak di tebing Sungai Godavari, kini di daerah Karimnagar. Kawasan ini menghasilkan duit syiling yang dikeluarkan oleh raja-raja pra-Satavahana.

Rujukan sunting

  1. ^ "Telangana number plates to bear TG registration". Deccan Chronicle. 13 May 2014. Dicapai pada 2 June 2014.
  2. ^ K V Kurmanath. "Telangana govt, depts to have new web addresses". The Hindu • Business Line. Dicapai pada 3 June 2014. no-break space character in |work= at position 4 (bantuan)
  3. ^ "Pembentukan negeri ke-29 diraikan di India". Utusan Malaysia. 3 Jun 2014.