Telemundo

Rangkaian televisyen berbahasa Sepanyol di Amerika Syarikat

Telemundo ialah rangkaian televisyen terestrial bahasa Sepanyol milik Amerika yang dimiliki oleh Comcast melalui pembahagian NBCUniversal NBCUniversal Telemundo Enterprises. Ia adalah penyedia kandungan bahasa Sepanyol kedua terbesar di belakang pesaing Amerika Univision, dengan rancangan yang disindikasikan di seluruh dunia ke lebih 100 negara dalam lebih 35 bahasa.

Telemundo
JenisRangkaian penyiaran televisyen
Negara
KetersediaanKebangsaan
Ditubuhkan28 Mac 1954; 70 tahun yang lalu (1954-03-28) (sebagai WKAQ-TV)
1984; 40 tahun yang lalu (1984) (pelancaran rasmi)
SloganJuntos Imparables
(Bersama-sama tidak dapat dihalang)
Ibu pejabatMiami, Florida, A.S.
PemilikComcast
IndukNBCUniversal
Orang penting
Cesar Conde
(Pengerusi, NBCUniversal Telemundo Enterprises dan NBCUniversal International Group)
Ron Meyer
(Naib Pengerusi, NBCUniversal)
Steve Burke
(CEO, NBCUniversal)
Nama lama
NetSpan (1984–87)
Format gambar
1080i (HDTV)
(disemak semula 16:9 480i untuk kebanyakan saluran gabungan)
Laman sesawang
www.telemundo.com
BahasaSepanyol

Saluran ini menyiarkan program dan kandungan asli yang disasarkan untuk penonton Hispanik dan Latino Amerika di Amerika Syarikat dan di seluruh dunia, yang terdiri daripada telenovela, sukan, televisyen realiti, rancangan berita, dan filem - sama ada yang diimport atau alih suara bahasa Sepanyol. Di samping itu, Telemundo mengendalikan NBC Universo, saluran terpisah yang diarahkan ke penonton Hispanik muda;[1] Telemundo Digital Media, yang mengedarkan kandungan rancangan asli di seluruh media massa, laman web Telemundo dan NBC Universo; Pelancaran telestesen Puerto Rico WKAQ-TV; dan cabang pengedaran antarabangsa Telemundo Internacional.

Telemundo beribu pejabat di pinggir bandar Miami di Hialeah, Florida, dan mempunyai 1,900 pekerja di seluruh dunia.[2][3] Kebanyakan program Telemundo difilemkan di sebuah kemudahan studio yang beroperasi di Miami, di mana 85% daripada telenovela rangkaian difilemkan pada 2011.[4] Kos drama harian setiap jam berharga $ 70K untuk menerbitkannya.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ "Breaking News - In Landmark Move, NBC Universal Television Group Signs Development Deal With Galan Entertainment For Production Of Telenovelas In English Across Its Many Networks". The Futon Critic (Siaran akhbar). February 27, 2006 – melalui NBC Universal Television Group.
  2. ^ Meg James (July 26, 2007). "NBC tacks on Telemundo oversight to Gaspin's tasks". Los Angeles Times. Tribune Publishing. Dicapai pada May 14, 2010.
  3. ^ "Legal corporate english". Telemundo. Diarkibkan daripada yang asal pada March 1, 2009. Dicapai pada February 3, 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Zachary S. Fagenson (June 23, 2011). "Telemundo Plans To Tape 1100 Hours Of Telenovelas In Miami". Miami Today.
  5. ^ Cynthia Littleton (July 30, 2013). "How to Build a Better Telenovela". Variety. Penske Media Corporation.

Pautan luar sunting