Telespazio Spa ialah syarikat penerbangan luar angkasa Eropah. Ia dimiliki secara usahasama oleh Leonardo (67%) dan Kumpulan Thales (33%) beribu pejabat di Rom.

Telespazio Spa
Jenis/bentuk sahUsahasama swasta
(Società per Azioni)
IndustriAeroangkasa
Ditubuhkan1961
PengasasAzienda di Stato per i servizi telefonici
Italcable
Radiotelevisione Italiana Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatRom, Itali
PerkhidmatanPerkhidmatan satelit
PemilikLeonardo (67%)
Thales Group (33%)
Bilangan kakitangan2,500
Syarikat indukKumpulan Thales
Leonardo S.p.A. Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatTelespazio VEGA
Tapak webwww.telespazio.com
Twitter: Telespazio Instagram: telespazio_company LinkedIn: telespazio Youtube: UCfdU-gxlcFU_SqoRp-ws2fA Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Aktiviti Telespazio terdiri daripada reka bentuk dan pembangunan sistem ruang untuk pengurusan perkhidmatan pelancaran dan kawalan satelit dalam orbit, dari perkhidmatan pemerhatian Bumi, komunikasi bersepadu, navigasi satelit dan penyetempatan, kepada program saintifik.

Syarikat ini mempunyai lebih daripada 50 tahun aktiviti. Syarikat itu menguruskan infrastruktur ruang - seperti Pusat Angkasa Fucino - dan terlibat dalam program termasuk Galileo,[1] EGNOS, Copernicus,[2] COSMO-SkyMed, SICRAL [3] dan Göktürk.[4]

Telespazio beroperasi di Perancis dengan Telespazio Perancis, di Jerman dengan Telespazio VEGA Deutschland A, GAF dan Spaceopal; di United Kingdom dengan Telespazio VEGA United Kingdom; di Sepanyol dengan Telespazio Ibérica; di Hungary dengan Telespazio Hungary dan di Romania dengan Rartel.

Telespazio beroperasi di Amerika Selatan melalui Telespazio Brasil dan Telespazio Argentina. Ia beroperasi di AS melalui Telespazio Amerika Utara. Di Itali, syarikat ini juga hadir melalui e-GEOS.

Rujukan sunting

  1. ^ [1]
  2. ^ [2]
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-25. Dicapai pada 2018-12-18.
  4. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-22. Dicapai pada 2014-09-03.CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar sunting