Televisora del Sur (bahasa Sepanyol untuk "Stesen Televisyen Selatan"), yang disingkat Telesur, ialah sebuah rangkaian televisyen pan-Amerika Latin yang berpangkalan di Caracas, Venezuela. Stesen ini memulai siaran dengan jadual terbatas pada 24 Julai 2005, sementara siaran penuh dimulai pada 31 Oktober 2005.

Televisora del Sur
JenisRangkaian televisyen
Negara
Slogan"Nuestro Norte es el Sur"
Orang penting
Andrés Izarra, Presiden
Tarikh pelancaran
24 Julai 2005
Laman sesawang
http://www.telesurtv.net/

Struktur sunting

Telesur yang diusulkan oleh Presiden Venezuela Hugo Chávez, dimaksudkan sebagai saingan dari rangkaian swasta terkenal di Amerika Selatan seperti CNN en Español dan Univisión. Jaringan ini pun dimaksudkan untuk mendorong terciptanya integrasi Amerika Latin. Rangkaian ini didukung dengan dana sebesar AS$10 juta yang disediakan oleh negara-negara yang bersama-sama memiliki jaringan tersbut: Venezuela (saham 51%), Argentina (20%), Cuba (19%), dan Uruguay (10%), dengan kemungkinan negara-negara lain bergabung pula kelak. Negara-negara ini, termasuk pula Brazil (yang sedang mengembangkan stesen antarabangsanya sendiri yang berbahasa Portugis, TV Brasil), akan bekerja sama dalam isi dan teknologinya.

Dewan penasihat Telesur terdiri atas banyak intelektual antarabangsa dan kebangsaan, termasuk pemenang Hadiah Keamanan Nobel Adolfo Pérez Esquivel, penyair Ernesto Cardenal, penulis Eduardo Galeano, Tariq Ali dan Saul Landau, redaktur kepala Le Monde diplomatique dan sejarahwan Ignacio Ramonet, perintis perisian bebas Richard Stallman, dan pelakon Danny Glover. Presiden TeleSUR sekarang ini adalah Andrés Izarra, yang pernah untuk waktu singkat menjadi Menteri Komunikasi dalam kerajaan Venezuela. Izarra juga seorang jurnalis veteran dan pernah bekerja untuk CNN mahupun RCTV, sebuah rangkaian swasta Venezuela.

Stesen ini berjanji untuk menjadi alternatif terhadap konglomerat media besar seperti CNN, dan mengambil slogan "Berita dari Selatan." Siarannya dapat ditonton sekurang-kurangnya di 15 negara melalui sekurang-kurangnya 53 pelayan kabel, maupun lima stesen percuma. TeleSUR memberikan pelayanan umum berita pengumuman percuma dan selingan muzik dan bukan iklan. Saluran berita ini mempunyai 160 pegawai dan koresponden di Argentina, Brazil, Colombia, Cuba, Haiti, Mexico dan Amerika Syarikat.

Program sunting

Program berita utama saluran ini dinamai "Noticias del Sur" ("Berita dari Selatan") dan didanai oleh Kementerian Ekonomi Rakyat Venezuela.

Reaksi A.S. sunting

Seminggu sebelum rangkaian ini memulai siaran, Dewan Perwakilan Amerika Syarikat mengumpulkan suara untuk Resolusi Dewan No. 2601. Amandemen A024 diusulkan oleh Connie Mack IV, seorang Republikan dari Daerah 14 Florida. Pemindaan ini diajukan sebagai:

"Pemindaan nombor 25 yang ditulis sebagai sebahagian dari Laporan Dewan 109-175 untuk memberikan wewenang kepada Dewan Direktur Penyiaran untuk memulai siaran radio dan televisyen ke Venezuela untuk sekurang-kurangnya 30 minit sehari yang berisi program berita yang seimbang, objektif, dan menyeluruh."

Mack kemudian menyerang sebuah kesepakatan pada Februari 2006 antara jaringan al-Jazeera yang berpangkalan di Qatar dengan Telesur [1].

Rujukan sunting

Pautan luar sunting