Tempoh Perantaraan Pertama Mesir

Tempoh Perantaraan Pertama, sering kali digambarkan sebagai "zaman kegelapan" dalam sejarah Mesir purba, menjangkau kira-kira 125 tahun, dari kk. 2181-2055 SM, selepas berakhirnya Kerajaan Lama.[1] Ia terdiri daripada Dinasti Ketujuh (walaupun kebanyakannya dianggap palsu oleh ahli Mesir), Kelapan, Kesembilan, Kesepuluh, dan sebahagian dari Dinasti Kesebelas. Konsep "Tempoh Perantaraan Pertama" dicipta pada 1926 oleh pakar-pakar Mesir Georg Steindorff dan Henri Frankfort.[2]

Tempoh Perantaraan Pertama Mesir
kk. 2181 SM – kk. 2055 SM
Ibu negara
Bahasa yang umum digunakanMesir Purba
Agama
Agama Mesir kuno
KerajaanMonarki
Firaun 
• kk. 2181 SM
Menkare (pertama)
• kk. 2069 SM – kk. 2061 SM
Intef III (terakhir)
Sejarah 
• Didirikan
kk. 2181 SM 
• Dibubarkan
 kk. 2055 SM
Didahului oleh
Diganti oleh
Kerajaan Lama Mesir
Kerajaan Pertengahan Mesir
Sekarang sebahagian dari Mesir

Bukti melalui monumen sangat sedikit yang bertahan dari zaman ini, terutama dari awal era. Tempoh Perantaraan Pertama adalah masa yang dinamik di mana pemerintahan Mesir dibahagikan antara dua pangkalan kuasa yang bersaing. Salah satu pangkalannya adalah di Heracleopolis di Mesir Hilir, sebuah kota di selatan rantau Faiyum. Yang lain adalah di Thebes di Mesir Hulu.[3] Adalah dipercayai bahawa pada masa ini, kuil-kuil telah dijarah dan diserang, karya seni telah dirosakkan, dan patung-patung raja telah dipecah atau dimusnahkan akibat kekacauan politik yang berlaku.[4] Kedua-dua kerajaan ini akhirnya berkonflik, yang membawa kepada penaklukan utara oleh raja-raja Thebes dan penyatuan semula Mesir di bawah pemerintahan tunggal, Mentuhotep II, semasa bahagian kedua Dinasti Kesebelas. Peristiwa ini menandakan permulaan Kerajaan Pertengahan Mesir.

Sejarah sunting

 
Patung Batu Kapur Pembantu Mery, Mesir Purba Dinasti Ke-11, Tempoh Perantaraan Pertama
 
Stela Batu Kapur Menampilkan Wanita, Mesir Purba Dinasti ke-11, Tempoh Perantaraan Pertama

Peristiwa yang membawa kepada Tempoh Perantaraan Pertama sunting

Kejatuhan Kerajaan Lama sering digambarkan sebagai tempoh kekacauan dan ketidak stabilan oleh beberapa kesusasteraan dalam Tempoh Perantaraan Pertama, tetapi kebanyakannya dinyatakan dalam kesusasteraan era seterusnya dalam sejarah Mesir kuno. Punca-punca yang menyebabkan kejatuhan Kerajaan Lama dikatakan banyak, tetapi sesetengahnya hanya bersifat hipotesis. Salah satu sebab yang sering disebutkan ialah pemerintahan Pepi II yang sangat panjang, firaun besar yang terakhir Dinasti ke-6. Beliau memerintah dari zaman kanak-kanak hingga sangat tua, mungkin dalam usia 90-an, tetapi panjang pemerintahannya tidak dapat dipastikan. Beliau telah hidup lebih lama daripada warisnya, dengan itu menimbulkan masalah dari segi penggantian.[5] Oleh itu, rejim Kerajaan Lama telah hancur di tengah-tengah ketidaksesuaian ini.[6][7] Satu lagi masalah utama adalah peningkatan kuasa nomark wilayah. Menjelang akhir Kerajaan Lama kedudukan para nomark telah menjadi keturunan, sehingga keluarga sering berpegang pada kedudukan kekuasaan di wilayah masing-masing. Ketika para nomark ini semakin kuat dan berpengaruh, mereka menjadi lebih bebas dari kekuasaan raja.[8] Mereka mendirikan makam di wilayah mereka sendiri dan sering mengumpulkan tentera sendiri. Kebangkitan banyak nomark ini tidak dapat dielakkan oleh konflik di antara wilayah berjiran yang sering mengakibatkan persaingan sengit dan peperangan antara mereka. Alasan ketiga untuk pembubaran kekuasaan raja berpusat yang disebutkan adalah tahap rendah aliran sungai Nil yang mungkin disebabkan oleh iklim kering, menyebabkan hasil tanaman yang lebih rendah lalu membawa kebuluran di Mesir purba;[9] lihat peristiwa 4.2 kilotahun. Walau bagaimanapun tiada konsensus mengenai subjek ini. Menurut Manning, tidak ada hubungan dengan limpahan Nil yang rendah. "Keruntuhan negara adalah rumit, tetapi tidak berkaitan dengan sejarah banjir Nil." [10]

Dinasti Ketujuh dan Kelapan di Memphis sunting

Dinasti Ketujuh dan Kelapan sering diabaikan kerana sangat sedikit diketahui tentang penguasa kedua-dua tempoh tersebut. Manetho, seorang ahli sejarah dan sarjana dari era Ptolemaik, menggambarkan 70 orang raja yang memerintah selama 70 hari.[11] Ini hampir pasti suatu yang keterlaluan yang dimaksudkan untuk menggambarkan betapa tidak stabilnya pemerintahan beraja dalam tempoh masa ini. Dinasti Ketujuh mungkin merupakan sebuah oligarki yang terdiri daripada pegawai-pegawai berkuasa semasa Dinasti Keenam yang berpusat di Memphis yang cuba mengekalkan kawalan negara.[12] Raja-raja penguasa yang DInasti ke-8, mendakwa sebagai keturunan raja-raja Dinasti Keenam, juga memerintah dari Memphis.[13] Sedikit yang diketahui mengenai kedua-dua dinasti ini kerana bukti tekstual atau seni bina sangat sedikit yang bertahan untuk menggambarkan tempoh tersebut. Walau bagaimanapun, beberapa artifak telah dijumpai, termasuk scarab yang telah dikaitkan dengan raja Neferkare II dari Dinasti Ketujuh, serta silinder jasper hijau dengan pengaruh Syria yang telah dikreditkan ke Dinasti Kelapan.[14] Juga, piramid kecil yang dipercayai telah dibina oleh Raja Ibi dari Dinasti Kelapan telah dikenal pasti di Saqqara.[15] Beberapa orang raja, seperti Iytjenu, hanya dibuktikan sekali dan kedudukannya masih tidak diketahui.

Kebangkitan Raja-raja Heracleopolitan sunting

Sesekali selepas pemerintahan kabur dari raja-raja Dinasti Ketujuh dan Kelapan, sekumpulan pemimpin muncul di Heracleopolis di Mesir Hilir.[11] Raja-raja ini terdiri daripada Dinasti Kesembilan dan Kesepuluh, masing-masing dengan sembilan belas orang pemerintah yang tersenarai. Raja-raja Heracleopolitan diperkirakan telah mengalahkan raja-raja Memphite yang lemah untuk mencipta Dinasti Kesembilan, tetapi hampir tidak ada arkeologi yang menjelaskan peralihan ini, seolah-olah melibatkan pengurangan penduduk di Lembah Nil secara mendadak.

Pengasas Dinasti Kesembilan, Akhthoes atau Akhtoy, sering digambarkan sebagai penguasa kejam dan zalim, terutama dalam tulisan Manetho. Mungkin sama seperti Wahkare Khety I, Akhthoes digambarkan sebagai seorang raja yang menyebabkan bahaya kepada penduduk Mesir, seorang yang gila, dan akhirnya dibunuh oleh buaya.[16] Ini mungkin sebuah kisah aneh, tetapi Wahkare disenaraikan sebagai seorang raja dalam Kanun Turin. Kheti I telah digantikan oleh Kheti II, yang juga dikenali sebagai Meryibre. Sedikit yang pasti tentang pemerintahannya, tetapi beberapa artifak yang mempunyai namanya didapati bertahan. Mungkin penggantinya, Kheti III, yang membawa beberapa kestabilan ke Delta itu, walaupun kuasa dan pengaruh raja-raja Dinasti Kesembilan ini kelihatan tidak menonkol jika dibandingkan dengan firaun-firaun Kerajaan Lama.[17]

Jalur nomark yang tersohor muncul di Siut (atau Asyut), sebuah wilayah yang kuat dan mewah di selatan kerajaan Heracleopolitan. Putera-putera pahlawan ini memelihara hubungan erat dengan kerabat diraja raja-raja Heracleopolitan, sebagaimana dibuktikan oleh prasasti-prasasti di makam mereka. Prasasti-prasasti ini memberi gambaran tentang situasi politik yang wujud selama pemerintahan mereka. Mereka menggambarkan nomark Siut menggali terusan, mengurangkan cukai, menuai hasil, menternak lembu, dan menjaga tentera dan armada.[16] Wilayah Siut bertindak sebagai negeri penampungan antara raja-raja utara dan selatan, dan putera-putera Siut akan menanggung serangan-serangan dari raja-raja dari Thebes.

Ankhtifi sunting

Selatan Mesir dikuasai oleh panglima perang, yang paling terkenal iaitu Ankhtifi, yang kuburannya ditemui pada tahun 1928 di Mo'alla, 30 km selatan dari Luxor. Beliau ialah seorang gabenor atau pentadbir wilayah nomos yang berpusat di Hierakonpolis, tetapi beliau kemudian berkembang ke selatan dan menaklukkan nomos kedua yang berpusat di Edfu. Beliau kemudian cuba mengembangkan ke utara untuk menakluki nomos berpusat di Thebes, tetapi tidak berjaya, kerana mereka enggan keluar dan bertarung.

Makamnya sangat dihiasi dengan autobiografi yang sangat bermaklumat di mana beliau melukis gambar Mesir yang dilanda kelaparan dan kebuluran yang mana beliau, Ankhtifi yang hebat, telah menyelamatkan mereka. 'Aku memberi roti kepada orang yang lapar dan tidak membiarkan orang mati'. Bencana ekonomi ini banyak dibahaskan oleh pengulas moden: nampaknya setiap pemerintah membuat tuntutan yang sama. Tetapi seolah-olah jelas bahawa Ankhtifi ialah pemerintah dan tidak ada kuasa yang lebih tinggi yang beliau taati. Kesatuan Mesir ketika itu telah berpecah.

Kebangkitan para raja dari Thebes sunting

Telah dicadangkan bahawa pencerobohan Mesir Hulu berlaku seiring dengan penubuhan kerajaan Heracleopolitan, yang akan menubuhkan jalur raja Theban, yang merupakan Dinasti Kesebelas dan Kedua Belas.[18] Jalur raja ini dipercayai keturunan Intef atau Inyotef, yang merupakan nomark Thebes, sering disebut sebagai "penjaga Pintu Selatan".[19] Beliau dikreditkan kerana menyusun Mesir Hulu menjadi badan pemerintah yang bebas di selatan, walaupun dia sendiri tidak kelihatan telah berusaha untuk menuntut gelaran raja. Walau bagaimanapun, pengganti beliau pada Dinasti Kesebelas dan Kedua Belas akan berbuat demikian untuknya.[20] Salah satunya, Intef II, memulakan serangan di utara, terutama di Abydos. Intef III menamatkan serangan ini di utara dan akhirnya menawan Abydos, bergerak ke Mesir Tengah dan melawan raja-raja Heracleopolitan.[21] Disebabkan itu, tiga orang raja pertama dari Dinasti Kesebelas (semua bernama Intef), juga merupakan tiga raja terakhir Tempoh Perantaraan Pertama dan akan digantikan oleh jalur raja-raja yang semuanya disebut Mentuhotep. Mentuhotep II, yang juga dikenali sebagai Nebhepetra, akhirnya akan mengalahkan raja-raja Heracleopolitan sekitar 2033 SM dan menyatukan negara untuk meneruskan Dinasti Kesebelas lalu membawa Mesir ke zaman Kerajaan Pertengahan.

Penghujung Tempoh Perantaraan Pertama sunting

Penghujung Tempoh Perantaraan Pertama diletakkan apabila Mentuhotep II Dinasti Kesebelas mengalahkan raja-raja Heracleopolitan Mesir Hilir dan menyatukan semula Mesir di bawah pemerintahan tunggal.

Papirus Ipuwer sunting

Kemunculan apa yang dianggap sastera oleh piawaian moden nampaknya telah berlaku semasa Tempoh Perantaraan Pertama, dengan bercambahnya genre sastera baru semasa Kerajaan Pertengahan.[22] Karya yang sangat penting ialah Papirus Ipuwer, yang sering disebut Ratapan atau Teguran Ipuwer, yang walaupun tidak ditarikhkan pada tempoh ini, sarjana moden boleh merujuknya untuk Tempoh Perantaraan Pertama dan mencatat penurunan hubungan antarabangsa dan kemiskinan umum di Mesir.[23]


Rujukan sunting

  1. ^ Kathryn A. Bard, An Introduction to the Archaeology of Ancient Egypt (Malden: Blackwell Publishing, 2008), 41.
  2. ^ Schneider, Thomas (27 August 2008). "Periodizing Egyptian History: Manetho, Convention, and Beyond". Dalam Klaus-Peter Adam (penyunting). Historiographie in der Antike. Walter de Gruyter. m/s. 181–197. ISBN 978-3-11-020672-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  3. ^ Gardiner, Alan (1961) Egypt of the Pharaohs (Oxford University Press), 107-109.
  4. ^ Breasted, James Henry. (1923) A History of the Ancient Egyptians Charles Scribner's Sons, 133.
  5. ^ Kinnaer, Jacques. "The First Intermediate Period" (PDF). The Ancient Egypt Site. Dicapai pada 4 April 2012.
  6. ^ Gardiner, Alan (1961) Egypt of the Pharaohs (Oxford University Press), 110.
  7. ^ Rothe, et al., (2008) Pharaonic Inscriptions From the Southern Eastern Desert of Egypt, Eisenbrauns
  8. ^ Breasted, James Henry. (1923) A History of the Ancient Egyptians Charles Scribner's Sons, 117-118.
  9. ^ Malek, Jaromir (1999) Egyptian Art (London: Phaidon Press Limited), 155.
  10. ^ "Water, irrigation and their connection to State Power in Egypt (2012), p. 20; J.G. Manning, Yale University" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-06-19. Dicapai pada 2020-03-20.
  11. ^ a b Sir Alan Gardiner, Mesir of the Pharaohs (Oxford: Oxford University Press, 1961), 107.
  12. ^ Hayes, William C. The Scepter of Egypt: A Background for the Study of the Egyptian Antiquities in The Metropolitan Museum of Art. Vol. 1, From the Earliest Times to the End of the Middle Kingdom, p. 136, available online
  13. ^ Breasted, James Henry. (1923) A History of the Ancient Egyptians Charles Scribner's Sons, 133-134.
  14. ^ Baikie, James (1929) A History of Egypt: From the Earliest Times to the End of the XVIIIth Dynasty (New York: The Macmillan Company), 218.
  15. ^ Bard, Kathryn A. (2008) An Introduction to the Archaeology of Ancient Egypt (Malden: Blackwell Publishing), 163.
  16. ^ a b James Henry Breasted, Ph.D., A History of the Ancient Egyptians (New York: Charles Scribner's Sons, 1923), 134.
  17. ^ Baikie, James (1929) A History of Egypt: From the Earliest Times to the End of the XVIIIth Dynasty (New York: The Macmillan Company), 224.
  18. ^ Baikie, James (1929) A History of Egypt: From the Earliest Times to the End of the XVIIIth Dynasty (New York: The Macmillan Company), 221.
  19. ^ Baikie, James (1929) A History of Egypt: From the Earliest Times to the End of the XVIIIth Dynasty (New York: The Macmillan Company), 135.
  20. ^ Baikie, James (1929) A History of Egypt: From the Earliest Times to the End of the XVIIIth Dynasty (New York: The Macmillan Company), 245.
  21. ^ James Henry Breasted, Ph.D., A History of the Ancient Egyptians (New York: Charles Scribner's Sons, 1923), 136.
  22. ^ Kathryn A. Bard, An Introduction to the Archaeology of Ancient Egypt (Malden: Blackwell Publishing, 2008), 174–175.
  23. ^ Gregory Mumford, Tell Ras Budran (Site 345): Defining Egypt's Eastern Frontier and Mining Operations in South Sinai during the Late Old Kingdom (Early EB IV/MB I), Bulletin of the American Schools of Oriental Research, No. 342 (May, 2006), pp. 13–67, The American Schools of Oriental Research. Article Stable URL: JSTOR 25066952

Pautan luar sunting

Didahului oleh
Kerajaan Lama
Zaman di Mesir
2181-2055 SM
Diikuti oleh:
Kerajaan Pertengahan