Temptation of Wife

Temptation of Wife (Hangul아내의 유혹; RRAnaeui Yuhok), juga dikenali sebagai Lure of Wife, ialah sebuah drama bersiri Korea Selatan. Ia disiarkan menerusi saluran SBS bermula 3 November 2008 sehingga 1 Mei 2009 pada hari Isnin sehingga Jumaat pukul 7:20 malam sebanyak 129 episod.[1][2][3]

Temptation of Wife
Juga dikenali sebagai
Wife's Temptation
Wife's Revenge
Cruel Temptation
PenciptaStarmax
Ditulis olehKim Soon-ok
PengarahOh Se-kang
Dibintangi oleh
Jang Seo-hee
Byun Woo-min
Kim Seo-hyung
Lee Jae-hwang
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod129
Penerbitan
Penerbit eksekutifGo Hong Sik
Oh Se Gang
Tempoh siaranIsnin sehingga Jumaat 7:20pm (KST)
Penyiaran
Saluran asalSBS
Siaran asal3 November 2008 (2008-11-03) – 1 Mei 2009 (2009-05-01)
Kronologi
MengikutiAeja's Older Sister, Minja
Diikuti olehTwo Wives
Rancangan berkaitan
Temptation of an Angel (versi Lelaki)
Pautan luar
Laman sesawang

Plot sunting

Goo Eun-jae (Jang Seo-hee) menamatkan pengajian sebagai jurusan jurusolek di sebuah universiti dan memulakan persediaan untuk belajar di Perancis. Impiannya untuk belajar di luar negara terhenti oleh kehamilan selepas Jung Gyo-bin (Byun Woo-min) mengambil kesempatan ke atasnya apabila dia mabuk. Dia memutuskan untuk mengahwininya dan melepaskan impiannya untuk menjadi ibu yang bertanggungjawab kepada anak yang dikandungnya. Kehamilan Eun-jae berakhir dengan keguguran yang tragis apabila dia cuba melindungi ibu mertuanya, Baek Mi-in (Geum Bo-ra), daripada ditolak oleh pemiutang. Eun-jae jatuh dan kehilangan bayinya. Ia mengambil masa yang lama sehingga Eun-jae hamil semula. Pada masa ini, Shin Ae-ri (Kim Seo-hyung) kembali dari pengajian selama lima tahun dari Perancis di mana dia belajar solekan.

Ae-ri dibesarkan dalam rumah tangga yang sama dengan Eun-jae sejak dia menjadi yatim piatu pada usia sepuluh tahun. Keluarganya sedang dalam perjalanan ke rumah Goo untuk makan malam bersama mereka apabila Ae-ri melemparkan pakaian dan anak patungnya ke arah bapanya yang memandu. Semasa mereka dalam perjalanan dalam ribut, bapanya merempuh kereta itu. Kedua-dua ibu bapa Ae-ri dan adik perempuannya di dalam ibunya meninggal dunia dan Keluarga Goo menerima Ae-ri dan membesarkannya selama 20 tahun bersama Eun-jae, memperlakukannya seolah-olah dia adalah anak perempuan mereka sendiri. Kemudian, Ae-ri menjadi teman wanita abang Eun-jae, Kang-jae (Choi Joon-yong). Kemudian, dia pergi ke Perancis, mendedahkan bahawa seseorang sedang menguruskan tuisyennya untuknya.

Selepas 7 tahun tinggal bersama keluarga Jung sebagai suri rumah Gyo-bin (dan juga sebagai pembantu rumah rumah agam keluarga Jung), Eun-jae tidak lama kemudian mendapati suaminya telah menipunya dengan Ae-ri. Ternyata dialah yang membiayai perjalanan Ae-ri ke Perancis. Untuk menambah penghinaan ini, Ae-ri mendedahkan bahawa dia telah melahirkan anak Gyo-bin lima tahun sebelumnya bernama Jung Ni-no (Jung Yun-seok). Abang Eun-jae, Kang-jae, mengetahui tentang situasi itu, di mana dia marah untuk menyerang Gyo-bin. Peristiwa ini membawa kepada Kang Jae dan ibunya memaksa Eun-jae menandatangani persetujuan untuk bercerai. Selepas bercerai, Gyo-bin dan Ae-ri berkahwin manakala Eun-jae berpindah kembali ke rumah keluarganya sendiri. Ae-ri pergi melawat Eun-jae, menuntutnya untuk menggugurkan kandungan. Eun-jae enggan berbuat demikian kerana Gyo-bin mengheretnya ke pakar sakit puan di Sokcho, memaksanya menggugurkan bayi mereka. Eun-jae sekali lagi menolak. Gyo-bin kemudian memandunya ke Pantai Sokcho, melemparkan kalungnya, yang diberikan oleh bapa mertuanya sebagai janji untuk tidak berputus asa dengan Gyo-bin, ke dalam laut. Eun-jae cuba menyelamatkan kalung itu, tetapi tidak tahu bagaimana untuk berenang, dia tidak lama kemudian mendapati dirinya diseret oleh ombak. Eun-jae merayu Gyo-bin untuk menyelamatkan bayi mereka tetapi Gyo-bin tidak mengendahkan Eun-jae dan meninggalkannya di laut untuk lemas dan mati. Ae-ri dan Gyo-bin memutuskan untuk merahsiakan ini semua, berbohong bahawa Eun-jae telah membunuh diri. Ae-ri memalsukan nota bunuh diri Eun-jae yang dia berikan kepada polis dan Gyo-bin selepas itu memberitahu semua orang bahawa dia tidak melihat Eun-jae sepanjang hari.

Di tengah-tengah semua ini, Min Gun-woo (Lee Jae-hwang), anak angkat Lady Min (Jung Ae-ri) berada berhampiran Sokcho dalam mencari adik tirinya yang hilang, Min So-hee (Chae Young-in). So-hee mencintai Gun-woo dan ingin mengahwininya. Apabila ibunya, Lady Min menolak, So-hee memberitahu Gun-woo untuk mengahwininya secara rahsia. Gun-woo telah memutuskan untuk tidak memberitahu ibunya apa yang berlaku, kerana So-hee telah melarikan diri dari rumah. Lady Min mengaturkan gadis lain untuk berkahwin dengan Gun-woo, dengan harapan So-hee akan berputus asa dan kembali. So-hee mengatur perkahwinan dengan Gun-woo pada hari yang sama dengan Lady Min mengatur perkahwinan. Gun-wo memutuskan untuk mengikut kehendak ibunya dan berkahwin dengan gadis lain. So-hee hancur kerana dia tidak datang, kemudian berjalan ke laut untuk menenggelamkan dirinya. Gun-woo, mencari So-hee, sebaliknya menjumpai mayat Eun-jae yang tidak sedarkan diri. Dia kemudian membawanya ke doktor pakar perubatan yang mendedahkan bahawa dia mesti kehilangan bayi untuk diselamatkan. Melalui bantuan Gun-woo dan doktor, Eun-jae dibenarkan tinggal di hospital secara percuma tempat dia bekerja pada masa yang sama untuk menunjukkan rasa terima kasihnya.

Lady Min, memikirkan pengalaman Eun-jae sama dengan pengalamannya, memperkenalkan Eun-jae ke rumahnya. Selepas itu, Eun-jae mengambil identiti So-hee, untuk membalas dendam terhadap Gyo-bin dan Ae-ri yang telah memusnahkan hidupnya dan cuba membunuhnya. Gun-woo jatuh cinta dengan Eun-jae dalam proses itu dan Eun-jae dengan Gun-woo, tetapi Eun-jae memutuskan untuk menahan perasaannya untuknya untuk memenuhi dendamnya. Ae-ri mula curiga dengan wanita yang mengaku sebagai So-hee. Suatu hari, dua wanita itu bertemu dan Ae-ri positif bahawa So-hee adalah Eun-jae. Eun-jae bertindak dengan baik dan mengatakan bahawa Ae-ri gila. Gyo-bin menceraikan Ae-ri dan berkahwin dengan So-hee (Eun-jae). Gyo-bin menendang Ae-ri keluar dari rumahnya tetapi mengekalkan Ni-no, anaknya bersama Eun-jae.

Ae-ri semakin curiga dan menelefon Gyo-bin apabila dia melihat So-hee (Eun-jae) dan Gun-woo berpelukan antara satu sama lain. So-hee (Eun-jae) meyakinkan bahawa dia mencintai Gyo-bin dan itulah sebabnya dia telah berkahwin dengannya, memastikan dia bahawa Gun-woo dan dia hanya adik beradik yang rapat. Gyo-bin mahu tidur dengan So-hee (Eun-jae), tetapi dia membawa katil berkembar dan bukannya satu katil besar dan menolak pendahuluannya. Ae-ri memohon agar Gyo-bin dan keluarganya memberikan anaknya kepadanya. Ae-ri mendapat Ni-no, tetapi Ni-no tercedera dan Ae-ri mengasihani anaknya kerana dia kini miskin dan tidak akan dapat memberikannya kehidupan yang selesa. Dia mengembalikan Ni-no kepada keluarga Gyo-bin.

So-hee (Eun-jae) tidak lama kemudian menjadi bimbang tentang identiti sebenarnya yang akan didedahkan oleh Ae-ri. Oleh itu, dengan bantuan Lady Min, mereka pergi kepada ibu bapanya dan memberitahu mereka kebenaran yang membantunya untuk mengekalkan identiti sebenarnya. Untuk menyelesaikan dendamnya, dia menipu Gyo-bin untuk memberikan semua aset keluarganya kepadanya dan "ibunya" Lady Min, syarikat bapanya, rumah mereka, rumah dan tanah ibunya dan menyebabkan keluarga mereka muflis. Lady Min mempunyai sejarah dengan bapa Gyo Bin. Mereka mempunyai seorang anak bersama (mereka tidak berkahwin) bernama Star. Kepada Lady Min, bapa Gyo Bin kononnya membunuh Star kerana penyakit yang tidak pernah dirawat dan membunuh bapa Lady Min dengan mencuri tanah mereka. Lady Min membalas dendam dengan menyuruhnya memberikan semua asetnya (termasuk Cheonji Constructions) dan menjual rumahnya kerana barang-barang di hartanah yang dicipta oleh Gyo-bin kepada Lady Min. Kerana ini, dia mematuhi dan menyerahkan mereka. Untuk memalukan keluarganya lagi, Lady Min meminta keluarganya bertukar rumah dengan keluarga Eun-jae, atau rumah besarnya akan dilelong dan dijual. Keluarga Gyo-bin kini miskin manakala keluarga Eun-jae kini hidup lebih selesa. Gyo-bin berkata bahawa dia kini mencintai Eun-jae dan cuba memaksanya untuk tinggal bersamanya kerana mereka masih berkahwin secara sah tetapi Eun-jae yang meluat membencinya.

So-hee yang sebenar muncul, mengalami kemurungan yang serius. Dia marah pada Eun-jae kerana Gun-woo telah jatuh cinta dengannya dan mereka telah merancang perkahwinan di mana So-hee kemudiannya mengalami kemalangan. Pada suatu hari, apabila Eun-jae pergi bekerja dan semua orang memujinya kerana kemahiran jurusoleknya, So-hee memberitahu semua pekerja bahawa dia adalah anak perempuan sebenar Lady Min dan dia mengisytiharkan dirinya sebagai pemilik Kedai Kecantikan Min. Ae-ri melihat ini dan meminta So-hee untuk bekerjasama dengannya untuk merosakkan kehidupan Eun-jae. Pada mulanya, ini berjaya. Kemudian, apabila Ae-ri menjadi sebab Gun-woo menceraikan So-hee, kerjasama mereka berakhir. Lady Min memujuk Gun-woo untuk berkahwin dengan So-hee kerana dia fikir kemurungannya akan menjadi lebih baik dan Soo Hee tidak akan merosakkan hidup Eun-jae. So-hee melakukan sebaliknya.

Eun-jae terus menjadi artis solek terbaik dan kini tinggal bersama keluarganya. Suatu hari, Gun-woo pergi bekerja untuk menandatangani kontrak dengan Harrison. Ae-ri ingin kembali dengan Gyo-bin dan membawa kembali jawatan yang dia ada sebelum ini dan juga syarikat pembinaan, jadi Ha-jo (Kim Dong-hyun) memberitahu Gyo-bin untuk menandatangani kontrak. Sementara itu, So-hee merosakkan karya seni Eun-jae dan merobek satu halaman. Semasa mereka bergaduh, Ae-ri menelefon Gyo-bin tentang bagaimana Eun-jae diserang oleh So-hee. Gun-woo memusingkan kereta dan memandu ke Kedai Kecantikan. Dia melihat So-hee merobek muka surat dan menyuruhnya menceraikannya. Gun-woo kini lewat untuk mesyuaratnya, jadi Ha-jo memberitahu Gyo-bin untuk menandatangani kontrak itu. Gun-woo memutuskan untuk menceraikan So-hee walau apa pun. Ae-ri kembali kepada keluarga. Dia membuatkan Gyo-bin tidur dengannya, membuatkan dia hamil. Semasa dia hamil, doktor mendapati dia mempunyai tumor dalam perutnya. Doktor dengan berat hati memberitahunya untuk menggugurkan kandungan supaya dia boleh menerima rawatan kanser, tetapi dia bertegas menolak. Dia merasakan bahawa bayi itu adalah satu-satunya cara untuk mengekalkan dia dan Gyo-bin bersama.

Ae-rii dan Eun-jae menyertai pertandingan solek yang mempunyai tiga peringkat. Selepas peringkat pertama, Top 3 termasuk Eun-jae, seorang lagi wanita dan Ae-ri. Mereka akan bersaing antara satu sama lain. Ae-ri dan Eun-jae menang mara ke pusingan seterusnya dan akan bersaing antara satu sama lain. Pada peringkat ketiga, Ae-ri menjadi terdesak sehingga dia diam-diam merasuah para hakim. Para hakim baru sahaja hendak mengisytiharkan Ae-ri sebagai pemenang hadiah utama, tetapi mengetahui tepat pada masanya tentang rasuah, jadi mereka membatalkan kelayakan Ae-ri dan menganugerahkan Eun-jae sebagai pemenang. Ae-ri mengalami keguguran, tetapi kali ini selepas menyedari kesilapannya, Eun-jae mencari hati untuk memaafkan kawan baik masa kecilnya dan kedua-duanya menjadi kawan sejati semula. Eun-jae menegaskan bahawa Ae-ri mendapatkan rawatan kanser, tetapi Ae-ri takut bahawa kemoterapi akan membuatkan dia tidak secantik dulu dan juga terharu dengan rasa bersalah atas tindakannya yang lalu, dan memutuskan untuk membiarkan kanser membunuh dia.

Dalam episod terakhir, Ha-neul / Star (Oh Young-sil) berkahwin dan hamil dengan suaminya Kang-jae. Ae-ri dan Gyo-bin pergi bercuti di mana Ae-ri membuat kalung kerang untuk Ni-no. Ae Ri mula membuat dua huruf, satu untuk Gyo-bin dan satu lagi untuk Eun-jae. Terharu dengan rasa bersalahnya dan mengetahui bahawa dia akan mati suatu hari nanti, Ae-ri pergi ke lautan untuk membunuh diri tetapi Gyo-bin cuba menyelamatkannya. Ae-ri menjerit kepadanya untuk melepaskannya dan memberitahunya bahawa dia perlu menjaga Ni-no dan dia akan mati juga. Dia cuba menyelamatkannya, tetapi arus laut terlalu kuat. Kedua-duanya lemas dan mati. Semua keluarga menghadiri pengebumian mereka. Eun-jae memberikan Ni-no kalung kerang mengatakan bahawa ia adalah hadiah terakhir daripada ibunya. Ni-no pergi ke jalan dan sebuah kereta hampir merempuhnya. Dia menyatakan ibu dan bapanya berada di seberang jalan. Semua orang menganggap bahawa mereka melindungi anak mereka daripada bahaya. Surat Ae-ri kepada Eun-jae mengatakan untuk menanam abunya di pantai di mana Eun-jae hampir mati.

So-hee dan Lady Min memutuskan untuk pergi ke Amerika Syarikat bersama-sama. Lady Min memberikan Ha-jo kertas untuk memiliki Cheonji Constructions sekali lagi. Gun-woo bertemu dengan Eun-jae semasa dia menyebarkan abu. Dia meminta maaf kerana menyakiti perasaannya dan mengatakan bahawa dia tidak akan melakukannya lagi. Dia merasakan bahawa Eun-jae sepatutnya menjadi isterinya. So-hee memberikan Eun-jae dua cincin dan sepucuk surat mengamanahkan Gun Woo kepada Eun-jae. Gun-woo meletakkan lengannya di sekeliling Eun-jae dan melihat ke langit bersamanya. Mereka pasti bahawa mereka melihat Ae-ri dan Gyo-bin bersama. Keseluruhan drama berakhir dengan kedua-dua pasangan itu tersenyum antara satu sama lain.

Pelakon sunting

Watak utama sunting

Watak sokongan sunting

Keluarga Goo
Keluarga Jung
Keluarga Min

Anugerah & pencapaian sunting

Tahun Anugerah Kategori Penerima Keputusan
2009 Anugerah Drama SBS
Hadiah Utama (Daesang) Jang Seo-hee Menang
Anugerah Kecemerlangan, Pelakon Wanita Tercalon
Bintang 10 Teratas Menang
Anugerah Kecemerlangan, Pelakon Lelaki Dalam Siri Drama Byun Woo-min Menang
Anugerah Kecemerlangan, Pelakon Wanita Dalam Siri Drama Kim Seo-hyung Menang
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Dalam Siri Drama Choi Jun-young Menang
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Dalam Siri Drama Geum Bo-ra Tercalon
Pelakon Lelaki/Wanita Muda Terbaik Jung Yun-seok Menang
Anugerah Pasangan Terbaik Choi Jun-young & Oh Young-shil Tercalon
Anugerah Bintang Baru Oh Young-shil Menang

Buatan semula sunting

Drama ini cukup popular bukan sahaja di Korea malah cukup terkenal di seluruh negara. Disebabkan itu pihak SBS telah memberikan keizinan hak siarannya kepada 6 negara lainnya seperti Indonesia, China, Turki, Filipina Vietnam dan Malaysia bagi mengadaptasi semula drama ini di negara mereka.

Tahun Negara Judul Tarikh disiarkan Jumlah Episod
2009-2010   Indonesia Kesetiaan Cinta 24 November 2009 - 11 Julai 2010 204
2011   China Temptation to Go Home 21 Februari - 31 Mac 2011 68
2011-2018   Turki Beni Affet 17 Oktober 2011 - 28 Disember 2018 1477
2012-2013

2015

  Filipina

🇻🇳

Vietnam

Temptation of Wife

Ngoai tinh voi vo

29 Oktober 2012 - 5 April 2013

11 September 2015 - 20 Oktober 2015

113

40

2022   Malaysia Dendam Seorang Isteri 21 Mac 2022 - 15 Julai 2022 85
  • Setelah siri asal Temptation of Wife tamat, siri ini kemudian diadaptasi semula ke versi lelaki iaitu Temptation of an Angel pada tahun 2009 2011 dan disebabkan itu negara Indonesia turki membuat semula siri ini dengan menggabungkan kedua-dua siri ini dalam satu drama terpanjang dalam versi mereka.

Kontroversi sunting

Drama popular Temptation of Wife ini dikritik teruk secara meluas kerana kandungan dan pengeluarannya. Ia mendapat kritikan hebat daripada penonton apabila Eun Jae kembali sebagai So Hee dengan melukis tahi lalat di pipi kirinya sehingga semua orang gagal mengenalinya sebagai Eun Jae. Watak lain juga percaya bahawa So Hee bukan Eun Jae kerana personaliti yang berlainan. Eun Jae ialah wanita yang manis dan peramah, manakala So Hee ialah wanita yang jahat dan kejam. Kontroversi lain adalah berkaitan dengan kepantasan drama dan plot yang terlalu diatur. Tambahan pula, terdapat tuntutan mahkamah yang melibatkan pengarang Jung Hye Kyung, yang mendakwa drama bersiri Temptation of Wife telah diinspirasikan bukunya berjudul Janus' City.

Rujukan sunting

  1. ^ "'휘청하던 '아내의 유혹', 뒷심 발휘! (Staggering 'Temptation of a Wife', Comes Back Strongly!)".[pautan mati kekal]April 20, 2009. Retrieved April 20, 2009.
  2. ^ http://www.hani.co.kr/arti/culture/culture_general/573197.html
  3. ^ http://www.nownews.com/2009/12/19/91-2548290.htm

Pautan luar sunting