Tentera Terracotta

Tentera Terracotta (Cina ringkas: 兵马俑Cina tradisional: 兵馬俑pinyin: bīngmǎ yǒng; secara harfiahnya "patung-patung pengebumian kuda dan tentera") adalah Pahlawan dan Kuda Terra Cotta untuk Maharaja China pertama Qin Shi Huang. Patung-patung terracotta, bertarikh 210 SM, telah dijumpai pada tahun 1974 oleh beberapa petani tempatan berdekatan Xi'an, wilayah Shaanxi, China berdekatan makan Maharaja Qin Pertama. (Bahasa Cina: 秦始皇陵; pinyin: Qín Shǐhuáng di). Ketinggian patung-patung ini di antara (183–195 cm - 6 kaki–6 kaki 5in), berdasarkan peranan mereka, patung tertinggi merupakan para jeneral. Antara patung yang dijumpai termasuklah pahlawan, kereta kuda, kuda, pegawai, akrobat, orang kuat, dan ahli muzik. Anggaran semasa adalah dalam tiga lubang yang mengandungi Tentera Terracotta terdapat 8,000 tentera, 130 pedati dengan 520 kuda dan 150 tentera kavalri, sebahagian besar darinya masih tertimbus dalam lubang.[1] Ramai pakar kaji purba percaya bahawa terdapat banyak lagi lubang yang masih belum dijumpai.

Makam Maharaja Pertama Qin
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Maklumat am
Sebahagian dari
Mausoleum of the First Qin Emperor Sunting ini di Wikidata
Inskripsi1987 (sesi ke-11)
Laman sesawang
http://www.bmy.com.cn/, http://www.bmy.com.cn/2015new/bmyweb/ Sunting ini di Wikidata
Maklumat lokasi
LokasiXi'an, Republik Rakyat China Sunting ini di Wikidata
Koordinat34°23′06″N 109°16′23″E / 34.385°N 109.2731°E / 34.385; 109.2731
Tentera Terracotta is located in Bumi
Tentera Terracotta
Tentera Terracotta (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

 
Timbunan tempat makam itu berada

Pembinaan makam itu digambarkan oleh sejarawan Sima Qian (145–90 SM) dalam Shiji, yang pertama dari 24 sejarah dinasti China, yang ditulis satu abad setelah makam selesai. Pengerjaan makam itu bermula pada 246 SM sejurus selepas Maharaja Qin (ketika berusia 13 tahun) naik takhta, dan projek itu akhirnya melibatkan kerahan 700,000 pekerja.[2][3] Ahli geografi Li Daoyuan, menulis enam abad setelah kematian maharaja pertama, mencatat dalam Shui Jing Zhu bahawa Gunung Li adalah lokasi yang disukai kerana geologinya yang menguntungkan, "terkenal dengan lombong batu jed, bahagian utara kaya dengan emas, dan bahagian selatannya kaya dengan batu jed yang indah; maharaja yang pertama, yang terkenal dengan reputasi baik, oleh itu memilih untuk dikebumikan di sana".[4][5] Sima Qian menulis bahawa maharaja pertama dikuburkan dengan istana, menara, pegawai, artifak berharga dan objek-objek menakjubkan. Menurut catatan ini, 100 sungai yang mengalir disimulasikan menggunakan merkuri, dan di atasnya adalah siling yang dihiasi dengan jasad surgawi di bawahnya yang merupakan ciri-ciri tanahnya. Beberapa terjemahan petikan ini merujuk kepada "model" atau "tiruan"; namun, kata-kata itu tidak digunakan dalam teks aslinya, yang tidak menyebut tentang tentera terracotta.[2][6] Tahap merkuri yang tinggi dijumpai di tanah timbunan kubur, memberikan kepercayaan kepada catatan Sima Qian.[7] Catatan sejarah kemudian menunjukkan bahawa kompleks dan makam itu sendiri telah dijarah oleh Xiang Yu, pesaing takhta setelah kematian maharaja pertama.[8][9][10] Namun, terdapat petunjuk bahawa makam itu sendiri mungkin tidak dijarah.[11]

Penemuan sunting

Tentera Darat Terracotta ditemukan pada 29 Mac 1974 oleh sekumpulan petani — Yang Zhifa, lima bersaudara, dan jirannya Wang Puzhi — yang menggali sumur kira-kira 1.5 kilometer (0.93 bt) di timur timbunan makam Maharaja Qin di Gunung Li (Lishan),[12][13][14][15] wilayah yang penuh dengan mata air bawah tanah dan aliran air. Selama berabad-abad, laporan sesekali menyebutkan kepingan-kepingan terracotta dan serpihan-serpihan dari nekropolis Qin - jubin atap, batu bata dan potongan batu.[16] Penemuan ini mendorong ahli arkeologi China, termasuk Zhao Kangmin, untuk menyiasat,[17] yang mendedahkan kumpulan patung tembikar terbesar yang pernah dijumpai. Kompleks muzium sejak itu dibina di kawasan itu, lubang terbesar ditutup oleh struktur berbumbung.[18]

Pembinaan sunting

Tentera Terracotta lengkap dengan kepala, tangan, kaki dan Torso dicipta secara berasingan dan kemudian diikat bersama. Lapan wajah cetakan digunakan.Kemudian tanah liat telah ditambah untuk memberikan ciri-ciri wajah individu. Ciri rumit seperti ekspresi wajah telah ditambah. .Formasi tentera tepat sesuai dengan pangkat dan tugas.

Mereka bervariasi tingginya, seragam dan gaya rambut sesuai dengan kedudukan. Selesai Pernis berwarna, ciri wajah individu, dan senjata aktual dan baju besi pertempuran. Senjata asli telah pudar .Ia adalah bukti jumlah tenaga kerja dan kemahiran yang terlibat dalam pembangunan mereka. Hal ini juga menunjukkan kekuatan yang dimiliki Maharaja Pertama.

Pit sunting

Usaha menggali lubang sekitar 1.5 km dan sekitar 7 meter. Dinding luar melindungi makam. Lapisan tanah keras seperti konkrit. Pit pertama, 230 meter panjang, mengandungi pasukan utama, dijangka mencapai angka 8,000. Pit Satu memiliki 11 koridor, yang kebanyakan lebih dari 3 meter, dan ditaburi dengan batu bata kecil . Makam bangsawan di lorong-lorong istana. Langit-langit kayu ditutupi tikar buluh dan lapisan tanah liat .Pit dua ialah tentera kavalri dan unit infantri serta kereta perang .Ia dianggap mewakili penjaga tentera. Pit 3 adalah pos komando, dengan pegawai tinggi dan kereta perang. Pit 4 kosong, mungkin dibiarkan belum selesai oleh pembinanya.

Pameran di Muzium British sunting

 
Replika tentera Terracota dalam pelbagai saiz di Beijing.

120 objek dari makam dan 20 askar Terracotta dipamerkan di Muzium British, London dengan tajuk "Maharaja Pertama: Tentera Terracotta China" pada 13 September 2007 hingga April 2008. Sebelum itu Muzium British mempamerkan Firaun Tutankhamun pada tahun 1972.

Nota sunting

  1. ^ Jane Portal and Qingbo Duan, The First Emperor: China's Terra Cotta Army, British Museum Press, 2007, p. 167
  2. ^ a b Sima Qian – Shiji Volume 6 《史记·秦始皇本纪》 Original text: 始皇初即位,穿治郦山,及并天下,天下徒送诣七十余万人,穿三泉,下铜而致椁,宫观百官奇器珍怪徙臧满之。令匠作机驽矢,有所穿近者辄射之。以水银为百川江河大海,机相灌输,上具天文,下具地理。以人鱼膏为烛,度不灭者久之。二世曰:"先帝后宫非有子者,出焉不宜。" 皆令从死,死者甚众。葬既已下,或言工匠为机,臧皆知之,臧重即泄。大事毕,已臧,闭中羡,下外羡门,尽闭工匠臧者,无复出者。树草木以象山。 Terjemahan: Ketika Maharaja Pertama menaiki takhta, penggalian dan persiapan di Gunung Li bermula. Setelah dia menyatukan kerajaannya, 700,000 orang dihantar ke sana dari seluruh empayarnya. Mereka menggali jauh ke dalam mata air bawah tanah, menuang tembaga untuk meletakkan selongsong luar keranda. Istana-istana dan menara-menara yang menampung seratus pegawai dibina dan dipenuhi dengan harta karun dan artifak yang jarang. Pekerja diarahkan untuk membuat busur silang automatik untuk menembak penceroboh. Merkuri digunakan untuk mensimulasikan ratusan sungai, Sungai Yangtze dan Kuning, dan laut besar, dan mulai mengalir secara mekanikal. Di atas, syurga digambarkan, di bawah, ciri-ciri geografi tanah. Lilin terbuat dari lemak "duyung" yang dikira membakar dan tidak padam dalam jangka masa yang lama. Kaisar Kedua berkata: "Tidak wajar isteri-isteri mendiang maharaja yang tidak mempunyai anak lelaki dibebaskan", memerintahkan agar mereka menemani orang mati, dan banyak yang mati. Setelah pengebumian, disarankan bahawa akan menjadi pelanggaran serius jika tukang kraf yang membina makam dan mengetahui harta karunnya untuk membocorkan rahsia tersebut. Oleh itu, setelah upacara pengebumian selesai, jalan masuk dan pintu masuk disekat, dan pintu keluar ditutup, segera memerangkap pekerja dan tukang kraf di dalamnya. Tidak ada yang dapat melarikan diri. Pokok dan tumbuh-tumbuhan kemudian ditanam di timbunan makam sehingga menyerupai bukit.
  3. ^ "Chinese terra cotta warriors had real, and very carefully made weapons". The Washington Post. 26 November 2012.
  4. ^ Clements 2007, m/s. 158.
  5. ^ Shui Jing Zhu Chapter 19 《水经注·渭水》Petikan asal: 秦始皇大兴厚葬,营建冢圹于骊戎之山,一名蓝田,其阴多金,其阳多美玉,始皇贪其美名,因而葬焉。
  6. ^ Portal 2007, m/s. 17.
  7. ^ Portal 2007, m/s. 202.
  8. ^ Shui Jing Zhu Chapter 19 《水经注·渭水》 Petikan asal: 项羽入关,发之,以三十万人,三十日运物不能穷。关东盗贼,销椁取铜。牧人寻羊,烧之,火延九十日,不能灭。Terjemahan: Xiang Yu memasuki pintu gerbang, mengirim 300,000 orang, tetapi mereka tidak dapat menjarah barang rampasannya dalam 30 hari. Pencuri dari timur laut mencairkan keranda dan mengambil tembaganya. Seorang gembala yang mencari domba-dombanya yang hilang membakar tempat itu, api itu bertahan selama 90 hari dan tidak dapat dipadamkan.
  9. ^ Sima Qian – Shiji Volume 8 《史记·高祖本纪》 Petikan asal: 项羽烧秦宫室,掘始皇帝冢,私收其财物 Terjemahan: Xiang Yu membakar istana Qin, menggali kubur Kaisar Pertama, dan mengambil harta miliknya.
  10. ^ Han Shu汉书·楚元王传》:Petikan asal: "项籍焚其宫室营宇,往者咸见发掘,其后牧儿亡羊,羊入其凿,牧者持火照球羊,失火烧其藏椁。" Terjemahan:Xiang membakar istana dan bangunan. Kemudian pemerhati menyaksikan kawasan yang digali. Setelah itu, seorang gembala kehilangan domba-dombanya yang masuk ke terowong yang digali; gembala itu memegang obor untuk mencari domba-dombanya, dan secara tidak sengaja membakar tempat itu dan membakar keranda.
  11. ^ "Royal Chinese treasure discovered". BBC News. 20 October 2005. Dicapai pada 3 December 2011.
  12. ^ Agnew, Neville (3 August 2010). Conservation of Ancient Sites on the Silk Road. Getty Publications. m/s. 214. ISBN 978-1606060131. |access-date= requires |url= (bantuan)
  13. ^ Glancey, Jonathan (12 April 2017). "The Army that Conquered the World". BBC.
  14. ^ O. Louis Mazzatenta. "Emperor Qin's Terracotta Army". National Geographic. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-28. Dicapai pada 2021-02-20.
  15. ^ The precise coordinates are 34°23′5.71″N 109°16′23.19″E / 34.3849194°N 109.2731083°E / 34.3849194; 109.2731083)
  16. ^ Clements 2007, m/s. 155, 157, 158, 160–161, 166.
  17. ^ "Archaeologist Who Uncovered China's 8,000-Man Terra Cotta Army Dies At 82". npr.org.
  18. ^ "Army of Terracotta Warriors". Lonely Planet.

Bibliografi sunting

  • Debainne-Francfort, Corrine (1999). The Search for Ancient China. Discoveries. New York: Harry N. Abrams. ISBN 9780810928503.
  • Dillon, Michael (1998). China: A Historical and Cultural Dictionary. Durham East Asia series. Richmond, Surrey: Curzon. ISBN 9780700704392.
  • Kinoshita, Hiromi (2007). Jane Portal (penyunting). The First Emperor: China's Terracotta Army. London: British Museum. ISBN 9780714124476.
  • Ledderose, Lothar (2000). "A Magic Army for the Emperor". Ten Thousand Things: Module and Mass Production in Chinese Art. The A.W. Mellon Lectures in the Fine Arts. Princeton, NJ: Princeton University Press. ISBN 9780691009575.
  • Perkins, Dorothy (1999). Encyclopedia of China: The Essential Reference to China, Its History and Culture. New York: Facts on File. ISBN 9780816043743.

Pautan luar sunting

Templat:Xi'an