Tepung pisang adalah serbuk tradisional yang diperbuat daripada pisang hijau atau pisang putik. Secara sejarah, tepung pisang telah digunakan di Afrika dan Jamaica sebagai alternatif yang lebih murah untuk tepung gandum. [1] Ia kini sering digunakan sebagai pengganti bebas gluten untuk tepung gandum[2] atau sebagai sumber pati tahan. Tepung ini telah dipromosikan oleh trend diet tertentu seperti diet paleo dan primal dan oleh beberapa penyelidikan pemakanan baru-baru ini.[3] Tepung pisang, disebabkan oleh penggunaan pisang hijau, mempunyai rasa pisang yang sedikit mentah, dan apabila dimasak, ia tidak mempunyai rasa pisang, tidak berbau; ia juga mempunyai tekstur seperti tepung gandum yang lebih ringan dan memerlukan kira-kira 25% kurang isipadu berbanding tepung gandum, menjadikannya pengganti yang baik untuk tepung gandum keseluruhan dan putih.[4]

Pisang hijau, bahan mentah untuk membuat tepung pisang

Rujukan sunting

  1. ^ Coghlan, Lea. “Business goes bananas.” Queensland Country Life. May 13th, 2014.
  2. ^ Gray, Nathan. “Pasta goes bananas: Green banana flour offers gluten-free pasta solutions.” [foodnavigator.com], June 25th, 2012.
  3. ^ Langkilde, Anna Maria, et al. “Effects of high-resistant-starch banana flour (RS2) on in vitro fermentation and small-bowel excretion of energy, nutrients, and sterols: an ileostomy study.” American Journal of Clinical Nutrition. January 2002, 75:2, page 104-111.
  4. ^ “Homemade Banana Flour and Banana Flour Apple Tea Cake.” Marinya Cottage Kitchen, November 4th, 2013 [1]