Terapi pekerjaan (TP) merupakan penggunaan penilaian dan intervensi untuk membangunkan, memulihkan, atau mengekalkan aktiviti, atau pekerjaan, individu, kumpulan mahpun komuniti. Ia adalah satu kerjaya kesihatan bersekutu yang dilakukan oleh ahli terapi pekerjaan. TP kebiasannya bekerja dengan orang yang mempunyai masalah mental, kecacatan, kecederaan mahupun kurang upaya.[1]

Terapi pekerjaan ke atas tentera laut Amerika Syarikat

Kebiasaannya, ahli terapi pekerjaan merupakan profesional berpendidikan universiti dan mesti lulus peperiksaan pelesenan untuk amalan.[2] Ahli terapi pekerjaan sering bekerja rapat dengan profesional dalam terapi fizikal, terapi pertuturan, audiologi, kejururawatan, kerja sosial, psikologi klinikal, dan perubatan.

Rujukan sunting

  1. ^ "What is Occupational Therapy". Canadian Association of Occupational Therapists | Association canadienne des ergothérapeutes. Dicapai pada 2017-05-24.
  2. ^ "WFOT | Education | Entry level Educational Programmes WFOT Approved". World Federation of Occupational Therapists (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-31. Dicapai pada 2017-05-24.

Pautan luar sunting