The Amazing Race Asia 5

The Amazing Race Asia adalah rancangan permainan televisyen realiti berdasarkan siri, The Amazing Race dari Amerika Syarikat. Ansuran tayangan musim kelima kembali selepas terhenti selama 6 tahun.

The Amazing Race Asia
(season 5)
Fail:Amazing-race-asia-season-5.png
Tayangan 13 Oktober 2016 –
Penggambaran
Benua dilawati 1
Negara dilawati 6 (pada pusingan ke-8)
Bandar dilawati 15 (pada pusingan ke-8)
Bilangan pusingan 10
Kronologi musim
Sebelum The Amazing Race Asia 4

Musim ini ditayangkan pada 13 Oktober 2016 dan berjanji untuk menjadi musim yang paling membakar adrenalin. [1] Sebelas pasukan telah dipilih dari teluk rantau untuk bersaing dalam perlumbaan yang kuat ke seluruh dunia bagi peluang untuk memenangi AS$ 100,000 dalam tunai.[2]

Allan Wu[3] kembali untuk menjadi pengacara bagi musim kelima The Amazing Race Asia dan musim ke-11 The Amazing Race francais keseluruhan. Tara Basro, seorang pelakon filem wanita Indonesia mengacara musim ini bersama Wu hanya ketika di Indonesia sahaja.

Pengeluaran sunting

Pembangunan dan penggambaran sunting

Pada 20 Mei 2016, Sony Pictures Television (SPT) Networks Asia mengumumkan bahawa The Amazing Race Asia akan kembali untuk musim kelima selepas terhenti selama enam tahun dan akan disiarkan oleh AXN Asia.

Dengan bantuan penajaan daripada Wonderful Indonesia, musim ini merupakan musim pertama yang berlumba di sebuah negara lebih daripada 2 pusingan berturut-turut.

Timbalan Menteri Pelancongan Indonesia Sapta Nirwandar menghantar pasukan melepasi garisan permulaan. Ini adalah kali pertama di mana-mana edisi seluruh dunia bahawa Perlumbaan tidak dimulakan oleh pengacara.

Zabrina Fernandez & Joe Jer Tee, pemenang musim pertama, merupakan penyambut di Pit Stop pada Pusingan 3 di negara asal mereka, Malaysia.

Tidak seperti musim sebelumnya yang mengadakan perlumbaan di Vietnam, penanda perjalanan yang biasa yang berwarna kuning dan merah tidak ditukar. Musim sebelumnya telah menukarkan warna penanda perjalanan bagi mengelakkan pengeliruan dengan bendera Vietnam Selatan, tetapi di musim ini tidak.

Pemain sunting

Aplikasi untuk musim ini bermula pada 23 Mei 2016 dan tutup pada 30 Jun 2015 (18 hari diperpanjang daripada hari tutup yang asal pada 12 Jun 2016).[4]

Meneruskan trend aplikasi pemain bagi francais Asia, pemain-pemain terdiri daripada beberapa selebriti tempatan atau saudara mereka.

Ini bukan sahaja merupakan musim yang tidak memaparkan pasukan dari Hong Kong, tetapi juga musim pertama yang memaparkan pasukan dari Vietnam.

Pemasaran sunting

Wonderful Indonesia, GrabTaxi, Garuda Indonesia merupakan penaja bagi perlumbaan ini. Kementerian Pelancongan Indonesia, Arief Yahya, mendedahkan bahawa perlumbaan ini akan bermula di Jakarta dan seterusnya ke destinasi tempatan di Indonesia serta Singapura, Kuala Lumpur, Ho Chi Minh City, Manila dan Taipei sebelum tamat di Bali.[5]

Keputusan sunting

Pasukan berikut menyertai perlumbaan kali ini, dengan hubungan antara ahli pasukan diumumkan pada 28 Julai 2016 dari laman web AXN. Kedudukan semasa mereka disenaraikan seperti berikut:

Pasukan Hubungan Kedudukan (mengikut pusingan) Roadblocks
1 2 3 < 4>2 5ƒ 6 7 < 8>2 9 10
  Treasuri & Louisa Kawan Baik 2 3 1 1 1 5 3 1 4 < - Treasuri 5, Louisa 4
  Eric & Rona Pasangan berkahwin 4 4 6 4 3 4 5 2 1 3 Eric 5, Rona 5
  Parul & Maggie Ratu Cantik 7 6 5 3 4 3 4 3 2> 1 Parul 5, Maggie 5
  Yvonne & Chloe Ratu Cantik 9 1 3 5 2 2 2 4 3 2 Yvonne 5, Chloe 5
  JK & Mike DJ Radio 3 8 7 7 5 1 1 5 JK 4, Mike 4
  Anita & Tom Berpacaran 8 2 4 2 6 6 Anita 2, Tom 3
  Will & Alex Abang Berotot 5 7 2 6 7 Will 2, Alex 2
  Rach & Vicky Pengacara Pelancongan 6 5 8 8 Rach 1, Vicky 2
  Alphaeus & Brandon Kawan Sekolah 1 9 Brandon 0, Alphaeus 1
  Rei & Keiji Adik-Beradik 10 Rei 0, Keiji 0
  Lisa & Nicole Pasangan Hidup 111 Lisa 0, Nicole 0
  • Merah bermaksud pasukan sudah tersingkir.
  • Hijau ƒ bermaksud pasukan menang petunjuk Fast Forward. Jika diletakkan bersebelahan dengan nombor pusingan, ini bermaksud Fast Forward terdapat pada pusingan tersebut tetapi tidak digunakan.
  • Biru bergaris bermaksud pasukan berada di kedudukan yang terakhir tetapi tidak disingkirkan dan perlu melakukan Speed Bump pada pusingan seterusnya.
  • Kuning > bermaksud pasukan memilih untuk menggunakan Yield; < menunjukkan pasukan yang menerimanya; <> mengelilingi nombor pusingan bermaksud Yield terdapat pada pusingan tersebut tetapi tidak digunakan.
  • Perang ⊂ menunjukkan pasukan memilih untuk menggunakan U-Turn; menunjukkan pasukan yang menerimanya; ⊂⊃ mengelilingi nombor pusingan bermaksud U-Turn terdapat pada pusingan tersebut tetapi tidak digunakan.
  1.   Lisa & Nicole telah disingkirkan di Garisan Permulaan mengikut peruntukan tugas pertama (rujuk di bawah).
  2.   Terdapat Yield di pusingan 4. Tetapi tidak digunakan, oleh itu tidak ditayangkan.[6] Pusingan 8 juga terdapat Yield yang tidak digunakan dan tidak ditayangkan, namun begitu belakang papan Yield dapat kelihatan ketika ditayangkan di televisyen.

Hadiah sunting

Hadiah diberikan kepada pasukan pertama yang menghabiskan sebuah pusingan.

  • Leg 1 – Tiket ke Bali, tajaan Garuda Indonesia.
  • Leg 5 – Tiket ke mana-mana sahaja, tajaan Garuda Indonesia.
  • Leg 10AS$100,000

Ringkasan sunting

Destinasi   Perjalanan udara     Perajalan kereta api     Perjalanan air     Perjalanan bas
Penanda perjalanan   Detour     Roadblock     Fast Forward     Yield     U-Turn     Speed Bump     Pit Stop

Pusingan 1 (Jakarta → Jawa Barat) sunting

Tarikh tayangan: 13 Oktober 2016

 
Salah satu pilihan Detour di Jakarta memerlukan pasukan untuk membaiki Onthel bicycle di Taman Fatahillah menghadap Museum Sejarah Jakarta.

Detour pertama bagi perlumbaan adalah pilihan antara Fix (Baiki) dan Freight (Mengangkut). Dalam Fix, pasukan pergi ke Taman Fatahillah. Di sana, mereka perlu membaiki dan memasang tayar basikal Onthel (Indonesia) sebagaimana contoh yang diberi. Sekiranya hakim telah berpuas hati, mereka akan mendapat petunjuk seterusnya. Dalam Freight, pasukan pergi ke Pelabuhan Sunda Kelapa. Mereka perlu mengisi sebuah guni dengan pasir dari pinisi dan mengangkutnya ke dok untuk mengisi empat tong. Sekiranya semua tong penuh, pasukan mendapat petunjuk seterusnya.

Tugas tambahan
  • Di Garisan Permulaan di Gedung Sapta Pesona, pasukan perlu mencari antara lebih 1,000 kompas untuk salah satu daripada 10 kompas yang menunjuk ke arah 210 darjah barat daya dan mengemukakannya kepada Allan dan Tara untuk menerima petunjuk seterusnya. Pasukan terakhir tanpa kompas yang betul telah disingkirkan.
  • Apabila tiba di Kebun Raya Bogor, pasukan perlu mencari penari lelaki Ondel-Ondel (Indonesia) yang memegang petunjuk mereka seterusnya.
  • Di Kebun Raya Bogor, pasukan perlu menemukan penari lelaki Ondel-Ondel yang memegang petunjuk mereka sebelum ini dengan rakan perempuan di Taman Teijsmann mengikut corak selendang yang dipakai oleh kedua-dua penari. Apabila penari-penari itu telah dipasangkan dengan betul, tuan boneka akan memberi mereka petunjuk seterusnya. Pasukan itu akan membawa penari ke Pit Stop di Kolam Teratai Raksasa.

Pusingan 2 (Jawa Barat → Jakarta → Jawa Barat) sunting

Tarikh tayangan: 20 Oktober 2016

Semasa di Pit Stop, pasukan dipindahkan ke Jalan Pecenongan di Jakarta untuk memulakan pusingan ini. Detour kali ini adalah pilihan antara Basket Bikes (Bakul Basikal) dan Bandung Biathlon (Bandung Duathlon). Dalam Basket Bikes, pasukan mesti menaiki basikal menuruni bukit melalui 5 km trek basikal dan menghantar 2 dozen telur di dalam bakul kepada penjaja telur. Hanya apabila semua telur mereka dalam keadaan sempurna, mereka akan mendapat petunjuk seterusnya. Jika mana-mana telur itu pecah semasa dalam perjalanan, pasukan harus mulakan tugas itu sekali lagi. Dalam Bandung Biathlon, pasukan mesti menembak satu set sasaran menggunakan senjata buluh tradisional sambil berjalan menaiki bukit menggunakan sepasang ski tanah tradisional, dikenali sebagai bakiak (Indonesia). Apabila mereka sudah menembak semua sasaran, mereka mendapat petunjuk seterusnya.

Bagi Roadblock yang pertama dalam perlumbaan, satu ahli pasukan harus mencari Hero Wayang Golek (Indonesia), patung tradisional Indonesia dari sebahagian besar kebun teh itu. Apabila mereka sudah menjumpai patung tersebut, mereka bertukar-tukar patung itu dengan petunjuk seterusnya.

Tugas tambahan
  • Di Taman Mini Indonesia Indah, pasukan perlu menaiki motosikal Grab di sekitar taman tersebut untuk mencari tujuh huruf bertanda (B - A - N - D - U - N - G). Setelah selesai, mereka harus pergi ke Tugu Api Pancasila dan tuliskan perkatan BANDUNG pada papan hitam yang disediakan untuk mendapat petunjuk seterusnya.

Pusingan 3 (Jawa Barat → Malaysia) sunting

Tarikh tayangan: 27 Oktober 2016

 
Salah satu pilihan Detour di Pulau Pinang melibatkan pasukan dengan seni jalanan di Lebuh Armenian.

Semasa berada di Pit Stop, semua pasukan dipindahkan ke Jalan Merdeka di Bandung untuk memulakan pusingan ini. Dalam Roadblock, satu ahli pasukan harus menakik turun 300 kaki (91 m) Menara Great Eastern dan mengambil sebuah bendera yang digantung pada bangunan tersebut untuk mendapat petunjuk seterusnya. Kalau mereka terlepas mengambil bendera atau menjatuhkannya, mereka harus memulakan tugas itu semula.

Dalam Detour, pasukan harus memilih antara Street Art (Seni Jalanan) dan Street Play (Drama Jalanan). Dalam Street Art, pasukan harus menaiki beca di sekitar kawasan Lebuh Armenian dan mencari lima seni jalanan Pulau Pinang seperti mana yang telah ditunjukkan dalam gambar yang diberi. Kemudian, mereka harus meyakinkan penduduk tempatan untuk mengambil gambar mereka di setiap mural. Setiap gambar yang diambil mesti memenuhi syarat seperti syarat yang spesifik serta bilangan penyertaan pelancong. Setelah mereka telah mendapat lima gambar dari setiap mural, mereka akan mendapat petunjuk seterusnya. Dalam Street Play, pasukan pergi ke Han Jiang Ancestral Temple. Kemudian, mereka harus belajar untuk mempersembahkan sebuah dua minit rutin pergaduhan opera Cina sebelum mereka mempersembahkannya di hadapan hakim dengan iringan muzik. Sekiranya hakim berpuas hati, mereka akan mendapat petunjuk seterusnya.

Tugas tambahan
  • Pada mula pusingan, pasukan pergi ke Ibu Pejabat Garuda Indonesia di Senayan City di Jakarta, Indonesia untuk menempah tiket penerbangan ke Kuala Lumpur.
  • Di Kuil Waterfall Hill, pasukan harus menaiki 500 anak tanga untuk sampai ke puncak kuil untuk mendapatkan petunjuk seterusnya daripada seorang lelaki suci.
  • Selepas mendapat petunjuk di kuil, pasukan disuruh untuk mencari kotak petunjuk mereka seterusnya di antara empat Jeti Chinese Clan di Pulau Pinang. Mereka akan mendapati bahawa kotak petunjuk mereka berada di Jeti Chew.

Sumber sunting

  1. ^ http://www.prischew.com/social/the-amazing-race-asia-season-5-episode-1-review/
  2. ^ "Casbaa".
  3. ^ http://www.prischew.com/social/host-allan-wu-prepare-for-more-shockers-in-future-episodes-of-the-amazing-race-asia-season-5/
  4. ^ "Casting call for Amazing Race Asia 5". The Sun.
  5. ^ "The Amazing Race Asia Season 5 Promosikan Pariwisata Indonesia" (dalam bahasa Indonesian). Beritasatu.com.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ The Amazing Race Asia. "The Amazing Race Asia 5 - On The Mat With Treasuri & Louisa". YouTube. Dicapai pada 8 November 2016.