The Big Boss (Cina: 唐山大兄) adalah sebuah filem aksi seni bela diri Hong Kong tahun 1971 yang ditulis dan diarahkan oleh Lo Wei. Filem ini dibintangi oleh Bruce Lee, Maria Yi, James Tien dan Tony Liu.

The Big Boss
PengarahLo Wei
PenulisBruce Lee
Lo Wei
Dihasilkan olehRaymond Chow
DibintangiBruce Lee
Maria Yi
James Tien
Han Ying-chieh
Tony Liu
SinematografiChan Ching-kui
Disunting olehSung Ming
Muzik olehWang Fu-ling
Peter Thomas
Joseph Koo
Diedarkan olehNational General Pictures
Golden Harvert
Tarikh tayangan
  • 3 Oktober 1971 (1971-10-03) (Hong Kong)
  • 1973 (1973) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
110 minit
NegaraHong Kong
BahasaMandarin
Kantonis
Pecah panggungHK$3,197,417 (Hong Kong)
US$2,800,000 (Amerika Syarikat / Kanada)

Sinopsis sunting

Filem ini mengisahkan tentang Cheng Chao-an yang merupakan seorang lelaki yang berasal dari Thionghoa tepatnya dari Guangdong yang telah berpindah ke Thailand dengan bantuan Pak Ciknya untuk mencari pekerjaan dan dapat bekerja dengan sepupunya di sebuah kilang ais. Ketika sebuah bongkah ais yang sengaja dirosakkan, sesuatu yang nampak seperti beg serbuk putih keluar. Malam itu juga, dua sepupu yang menemukan heroin itu diminta untuk tunggu melihat manajer, mereka diberitahu bahawa ada pekerjaan lebih baik untuk mereka.

Rupanya kilang tersebut ialah digunakan untuk menyeludup bahan terlarang yang dipimpin oleh bos besar yang bernama Hsiao Mi. Sepupu yang menolak tawaran tersebut diancam bunuh. Hsiao Mi berusaha untuk menutupi pembunuhan, tetapi Cheng dan sepupunya masih hidup menjadi curiga. Sepupunya yang lain iaitu Hsu Chien dan Ah Pei pergi ke rumah Hsiao Mi untuk menanyakan adakah dia tahu apa yang telah terjadi kepada mereka. Ketika mereka menyedari bahawa dia bertindak mencurigakan dan Hsu Chien dan Ah Pei terus ke balai polis.

Cheng berjaya mengalahkan geng dan membunuh banyak orang termasuk Hsiao Chiun. Sayangnya, ketika dia kembali ke rumah hanya menemukan seluruh keluarganya telah dibunuh.

Pelakon sunting

Pautan luar sunting