The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim  merupakan sebuah permainan video berperanan aksi dunia terbuka yang dibangunkan oleh Bethesda Game Studios dan diterbitkan oleh Bethesda Softworks.  Ia merupakan permainan kelima dalam siri The Elder Scrolls, berikutan The Elder Scrolls IV: Oblivion. Skyrim  dikeluarkan ke seluruh dunia pada bulan November tahun 2011 untuk Microsoft Windows, PlayStation 3, dan Xbox 360. Tiga kandungan muat turun (DLC atau downloadable content) tambahan telah dikeluarkan—Dawnguard, Hearthfire, dan Dragonborn—yang dipakej semula ke dalam The Elder Scrolls V: Skyrim – Edisi Legenda, yang dikeluarkan pada Jun 2013. Versi naik taraf permainan tersebut iaitu The Elder Scrolls V: Skyrim – Edisi Istimewa, telah dikeluarkan untuk Windows, Xbox One, dan PlayStation 4 pada bulan Oktober 2016, termasuk semua tiga DLC  lengkap dengan grafik yang dinaik taraf, bersama-sama dengan beberapa ciri-ciri tambahan. Labuh untukNintendo Switch dirancang untuk dikeluarkan pada tahun 2017.

Helgen
PembangunBethesda Game Studios
PenerbitBethesda Softworks
PengarahTodd Howard
PengeluarCraig Lafferty
Ashley Cheng
PerekaBruce Nesmith
Kurt Kuhlmann
Emil Pagliarulo
Pengatur caraGuy Carver
PenulisEmil Pagliarulo
KomposerJeremy Soule
SiriThe Elder Scrolls
EnjinCreation Engine
PlatformMicrosoft Windows, Nintendo Switch, PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 4, Xbox One
PelepasanSD: 11 November 2011
GenreBerperanan aksi
ModSeorang pemain

Cerita utama Skyrim berkisarkan pemain watak dan usahanya untuk menewaskan Alduin si Pemakan Dunia, iaitu seekor naga yang dinubuatkan untuk menghancurkan dunia. Permainan ini berlatarbelakangkan sebuah wilayah fiksyen Skyrim pada dua ratus tahun selepas peristiwa dalam Oblivion. Sepanjang permainan, pemain menyelesaikan misi dan mengubah suai karakter dengan meningkatkan kemahiran. Skyrim meneruskan tradisi dunia terbuka yang digunakan oleh pendahulunya dengan memberi peluang kepada pemain untuk mengembara ke mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja. Ia juga memberi peluang untuk mengabai atau menangguh plot utama permainan.

Permainan ini dibangunkan dengan menggunakan Creation Engine, iaitu sebuah enjin permainan video yang dibina semula khas untuk permainan ini. Pasukan pembangun memilih untuk memberi nafas kepada dunia permainan agar ia lebih unik dan pelbagai berbanding dengan dunia Cyrodiil, latar tempat Oblivion. Pengarah dan pengeluar eksekutif Todd Howard menganggap dunia Cyrodiil kurang menarik jika dibandingkan dengan Skyrim. Skyrim mendapat pujian kritikal selepas dikeluarkan dan pengulas terutamanya menyebut tentang pembangunan watak dan latar, dan dianggap sebagai salah satu permainan video terbaik sepanjang masa. Permainan ini mencapai penghantaran sebanyak tujuh juta salinan kepada penjual dalam minggu pertama, dan menjual lebih daripada 30 juta salinan di seluruh platform. 

Permainan sunting

The Elder Scrolls V: Skyrim ialah sebuah permainan berperanan aksi, yang boleh dimainkan dengan perspektif diri-pertama atau diri-ketiga. Pemain bebas mengembara di seluruh kawasan Skyrim, yang merupakan sebuah persekitaran dunia terbuka yang terdiri daripada perhutanan, kubu, kota, pekan, perkampungan.[1] Pemain boleh mengemudi kawasan permainan lebih cepat dengan menunggang kuda, atau memanfaatkan sistem kembara-cepat yang membolehkan pemain untuk meleding ke lokasi yang pernah ditemui.[2] Misi utama permainan boleh diselesaikan atau diabaikan pemain selepas peringkat pertama misi selesai. Walau bagaimanapun, beberapa misi memerlukan plot utama untuk sekurang-kurangnya separuh siap. Watak bukan pemain (NPC) mengisi dunia dan pemain boleh berinteraksi dengan bererapa cara; pemain boleh berbual, berkahwin dengan NPC yang layak, membunuh dan bergaduh dengan mereka. Seperti permainan The Elder Scrolls sebelumnya, pembunuhan sesetengah NPC boleh menyebabkan pemain tidak dapat memperolehi sebahagian misi atau item. Sebahagian NPC lagi tidak boleh dibunuh. Jenayah seperti bunuh dan curi akan menyebabkan pemain mendapat penalti jika terdapat saksi. Penalti ini dipantau secara berasingan di setiap daerah Skyrim. Mereka boleh memadam penalti mereka dengan membayar emas atau menjalani hukuman penjara. Mereka juga boleh menentang penahanan yang akan mencetuskan tindakan agresif si penahan. NPC boleh memberi pemain misi sampingan tambahan dan beberapa misi sampingan mempunyai parameter yang diubah suai berdasarkan lokasi kubu berdekatan yang belum ditemui pemain.[3] Beberapa NPC yang berkawan dengan ataupun diupah oleh pemain mungkin akan menemani pemain dan memberi pertolongan dari segi pertempuran.[4] Pemain boleh memilih untuk menyertai kumpulan, yang diaturkan oleh sekumpulan NPC—sebagai contoh, Dark Brotherhood, sekumpulan pembunuh upahan.[5] Setiap golongan mempunyai misi berkaitan untuk dimajukan. Setiap kota dan pekan di dunia permainan mempunyai pekerjaan yang boleh dilibatkan diri pemain seperti pertanian.[6]

Pemain mempunyai pilihan untuk membangunkan watak mereka. Pada awal permainan, pemain membina watak mereka dengan memilih jantina dan bangsa, termasuk manusia, orc, bunian dan kucing antropomorfik atau makhluk serupa biawak, dan mengubahsuai rupa watak mereka. Sepanjang permainan, pemain meningkatkan kemahiran watak mereka, yang dilambangkan sebagai angka yang akan mengukur kebolehan mereka dalam bidang tertentu. Terdapat 18 kemahiran yang terdapat dalam permainan ini dan mereka dibahagikan sama rata kepada tiga bahagian sekolah (pertempuran, kesaktian dan penyelinapan). Apabila pemain mempunyai latihan yang cukup dan menemui syarat pengalaman, watak mereka akan naik tahap. Setiap kali pemain meningkat tahap, pemain boleh memilih sebuah kebolehan khusus atau faedah (perk). Pemain juga boleh menyimpan mata faedah untuk kegunaan masa hadapan. Permainan dahulu siri The Elder Scrolls menggunakan sistem kelas watak untuk menentukan kemahiran yang menyumbang dalam peningkatan tahap pemain. Bagaimanapun, Skyrim memberi kebebasan kepada pemain untuk mengetahui kemahiran kegemaran mereka semasa permainan berlangsung dan memberi ganjaran berupa pengalaman yang lebih sekiranya mereka tingkatkan tahap kemahiran yang kerap digunakan. Paparan pemantau (HUD) muncul apabila mana-mana di antara tiga ciri utama (nyawa, kuasa sakti, dan stamina) berkurangan. Ciri-ciri tersebut menjana semula dari masa ke semasa, dan pemain boleh mempercepatkan proses ini dengan mengambil ramuan ubat ataupun mantera regenerasi. Nyawa berkurangan apabila pemain menerima kesakitan, dan kehabisan seluruh nyawa akan menyebabkan kematian. Kuasa sakti berkurangan dengan penggunaan mantera, sesetengah racun dan diserang serangan kilat. Stamina menentukan keberkesanan pemain dalam pertempuran. Ia berkurangan apabila pemain memecut, melakukan serangan kuasa berat dan diserang serangan beku. Inventori pemain boleh diakses dari menu dan item boleh dipaparkan secara 3D, yang mungkin penting dalam menyelesaikan teka-teki yang ditemui di ruangan bawah tanah.

Keberkesanan pemain dalam pertempuran bergantung kepada penggunaan senjata, perisai serta penggunaan mantera. Senjata dan perisai boleh dibeli, ditemui, dan dibina di bengkel manakala mantera boleh dibeli atau dibuka kunci dengan mencari buku mantera. Senjata dan kesaktian ditetapkan di setiap tangan, membenarkan dwi-pegang, dan boleh ditukar dengan menggunakan menu mudah-akses item kegemaran. Sesetengah senjata (atau mantera tahap tinggi) memerlukan kedua-dua tangan. Perisai tangan boleh digunakan untuk melindungi daripada serangan musuh dan mengurangkan kesakitan, atau menyerang dengan serangan hentaman.  Senjata tumpul, bilah dan paut digunakan untuk pertempuran jarak dekat dan setiap jenis mempunyai kelebihan masing-masing, contohnya; pemain boleh melakukan serangan berkuasa dengan setiap senjata. Mantera ada pelbagai fungsi, seperti regenerasi nyawa pemain, menyerang musuh, mengelirukan musuh atau makhluk, membangunkan mayat secara sementara, menjampi cahaya dan mengubah besi ke perak.  Busur dan anak panah boleh dimanfaatkan untuk pertempuran jarak jauh. Namun begitu, sebagai pertahanan, busur juga boleh dijadikan sebagai senjata melee untuk pertempuran jaraj dekat, dengan "menghentam". Pemain boleh masuk mod menyelinap dan mencopet, atau melakukan serangan selinap yang agak kuat kepada musuh yang tidak curiga.

Semasa meneroka dunia permainan, pemain boleh bertembung dengan hidupan liar. Kebanyakan makhluk di kawasan luar dunia permainan akan segera bermusuhan dengan pemain.  Namun, binatang buruan seperti rusa hanya akan melarikan diri. Skyrim adalah permainan pertama dalam The Elder Scrolls yang mempunyai naga dalam dunia permainan. Seperti makhluk lain, naga dijana secara rambang di dalam dunia dan akan terlibat dalam pertempuran dengan NPC, makhluk lain dan pemain. Sesetengah naga mungkin akan menyerang kota dan pekan berhampiran mereka . Watak pemain boleh menyerap naga agar dapat menggunakan mantera kuat iaitu "jeritan naga", atau "Thu'um". Setiap jeritan mempunyai tiga perkataan dalam bahasa naga. Kekuatan jeritan akan berbeza-beza bergantung kepada jumlah perkataan yang dilafaz. Perkataan yang digunakan untuk jeritan boleh dipelajari dengan melawat "dinding perkataan" di ruangan bawah tanah atau persekitaran luar Skyrim. Perkataan untuk setiap jeritan dibuka kunci dengan menyumbangkan jiwa naga yang ditumpaskan pemain. Tempoh penjanaan menghad penggunaan jeritan pemain dalam permainan.

Sinopsis sunting

Latar dan watak sunting

Skyrim berlatarkan pada 200 tahun yang lalu selepas peristiwa dalam The Elder Scrolls IV: Oblivion, Walaupun begitu, ia bukan sekuel langsung. Permainan ini bertempat di Skyrim, sebuah wilayah Empayar di benua Tamriel, yang mengalami perang saudara antara dua golongan, Stormcloak dan Imperial Legion. Watak pemain ialah seorang Dragonborn, seorang manusia dianugerahi dengan jiwa dan kuasa seekor naga. Alduin, seekor naga hitam besar yang pulang ke tanah bumi selepas hanyut oleh peredaran masa, merupakan antagonis utama permainan ini. Alduin merupakan naga pertama dicipta oleh Akatosh, dan dinubuat untuk menghancurkan kaum manusia dan menghapuskan dunia.

Plot sunting

Watak pemain merupakan seorang banduan yang akan menjalani hukuman mati. Tiba-tiba, Alduin mengganggu proses dan memusnahkan pekan tersebut sebelum pemain sempat dihukum. Watak pemain melarikan diri dan mengembara ke kota Whiterun untuk meminta bantuan dalam menangani ancaman naga tersebut. Selepas membunuh seekor naga yang berbeza, pemain menyerap jiwa naga tersebut membolehkan pemain menggunakan kuasa jeritan. Pengawal kota Whiterun memberitahu bahawa pemain merupakan seorang Dragonborn. Pemain dipanggil oleh Greybeards, sekumpulan biarawan yang terpencil. Greybeards melatih pemain dalam penggunaan jeritan dan memberitahu pemain akan peranannya untuk menghalang Alduin. Pemain mengetahui bahawa perang saudara Skyrim ialah peristiwa akhir dalam urutan peristiwa kenabian yang diramalkan oleh Elder Scroll, yang juga meramal kemunculan semula Alduin.  

Pemain akan bertemu dengan ahli Blades, sekumpulan pemburu naga. Pemain dan kumpulan Blades bertolak ke Dinding Alduin, sebuah  ukiran kenabian, untuk mengetahui bahawa Nord purba menggunakan jeritan istimewa terhadap Alduin supaya mereka boleh menentangnya. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, pemain bertemu dengan naga purba Paarthunax, ketua Greybeards. Paarthunax mendedahkan bahawa Alduin dijampi ke masa hadapan dengan menggunakan Elder Scroll dengan harapan bahawa dia tidak akan kembali. Pemain menemui Elder Scroll tersebut dan menjenguk ke ruang masa dan mempelajari jeritan untuk menentang Alduin. Pemain bertarung dengan Alduin, yang seterusnya melarikan diri ke Sovngarde, akhirat dalam kepercayaan Nord, untuk mendapat kekuatan dengan merampas jiwa Nord yang telah meninggal dunia.

Pemain memanggil dan memerangkap seekor naga bernama Odahviing, dan mengetahui bahawa Alduin melarikan diri ke Sovngarde dengan menggunakan portal di sebuah kubu purba dikenali sebagai Skuldafn. Odahviing bersetuju untuk membawa pemain ke Skuldafn, dengan alasan bahawa Alduin menunjukkan dirinya sebagai seorang yang lemah selepas melarikan diri daripada Dragonborn. Pemain masuk ke Sovngarde dan bertolak ke Dewan Valor. Di sana, mereka berjumpa dengan tiga hero dalam legenda Nord yang menumpaskan Alduin pada asalnya. Dengan bantuan mereka, Alduin berjaya ditewaskan buat selama-lamanya.

Pembangunan sunting

Selepas selesai membina Oblivion pada tahun 2006, Bethesda Game Studios memulakan projek untuk membuat Fallout 3. Pada masa inilah pasukan pembangun mula merancang permainan The Elder Scrolls yang seterusnya. Mereka sudah merancang untuk menggunakan Skyrim sebagai latar tempat mereka, dan menerapkan naga sebagai tema utama permainan tersebut dari awal lagi. Pembangunan penuh bermula selepas pengeluaran Fallout 3 pada tahun 2008; pembangun menganggap Skyrim sebagai pengganti rohani kepada Fallout 3 dan permainan The Elder Scrolls terdahulu. Permainan tersebut dibangunkan oleh sebuah pasukan yang terdiri daripada lebih kurang 100 ahli. Pengeluaran diseliakan oleh Todd Howard, yang merupakan pengarah untuk beberapa permainan dikeluarkan oleh Bethesda Softworks.

Reka Bentuk sunting

Pembangun menetapkan permainan tersebut di wilayah Skyrim yang direka oleh tangan. Walaupun saiznya sama dengan dunia permainan Oblivion iaitu Cyrodiil, topografi perbukitan dunia tersebut mengembangkan ruang permainan dan membuatkan ia lebih susah untuk diteroka berbanding Cyrodiil, yang agak rata. Dalam perekaan dunia Skyrim, pasukan pembangun memilih untuk menggunakan pendekatan yang berbeza dengan Oblivion sebelum ini. Pengarah seni, Matt Carofano menganggap  "epik-realisme" dalam rekaan dunia Skyrim sebagai perpindahan daripada rekaan generik Oblivion. Howard menyatakan bahawa pasukannya menginginkan  "keindahan penemuan" yang terdapat dalam dunia permainan Morrowind untuk dimasukkan semula ke dalam Skyrim. Dalam usaha membina kepelbagaian dalam dunia tersebut, pasukan pembangun membahagikan dunia tersebut kepada sembilan sektor, atau daerah. Mereka mencuba untuk memberi setiap daerah keunikannya yang tersendiri dari segi geografi dan sosioekonomik. Pasukan pembangun berusaha untuk memberi keunikan pada setiap sepuluh bangsa dalam permainan. Howard menganggap pilihan bangsa pemain dalam awal permainan merupakan keputusan yang lebih penting daripada keputusan yang dibuat pada permainan terdahulu. Namun, dia menegaskan bahawa pilihan pemain tidak memberi sebarang kesan yang besar dan ia hanya menambah "perisa" dalam tanggapan NPC berbeza terhadap pemain, dan bukannya untuk menghalang pemain untuk membuat misi tertentu. Usaha untuk membuatkan dunia Skyrim kelihatan buatan tangan diperluas lagi apabila pasukan mengabaikan penggunaan penjanaan landskap seperti yang pernah dibuat dalam Oblivion. Seorang ahli ditugaskan untuk mereka lokasi di Oblivion, manakala lokasi-lokasi Skyrim direka oleh 8 orang. Skyrim mempunyai 244 misi dan melebihi 300 tempat menarik.

Enjin sunting

Skyrim dikuasai oleh Enjin Creation Bethesda yang dibina khas untuk Skyrim. Selepas pengeluaran Fallout 3, pasukan pembangun mencipta beberapa objektif rekaan untuk dipenuhi untuk Skyrim. Menurut Howard, pasukannya "dapat menyelesaikannya dan kekal berterusan". Jika pasukan tersebut tidak dapat memenuhi objektif rekaan untuk perkakasan terkini, mereka akan sememangnya menunggu generasi seterusnya dan hanya akan mengeluarkan Skyrim semasa itu. Howard merasakan bahawa teknologi terkini tidak menyusahkan langsung. Enjin Creation membolehkan beberapa penaiktarafan dalam ketepatan grafik berbanding permainan Bethesda yang terdahulu. Contohnya, jarak lukisan pelepaan lebih jauh berbanding permainan The Elder Scrolls terdahulu. Pencahayaan dinamik membolehkan bayang-bayang dibina oleh mana-mana struktur atau item di dunia permainan, dan Enjin Creation membolehkan butiran yang lebih besar dalam penghasilan flora berbanding SpeedTree dalam permainan Bethesda yang terdahulu. Oleh kerana terdapat banyaknya salji di dunia permainan Skyrim, penaiktarafan teknologi digunakan kepada kesan cuaca dan membolehkan salji dinamik turun ke permukaan, dan bukannya hanya dilepa sebagai kesan tekstur seperti di permainan terdahulu.

Pasukan tersebut memanfaatkan set alat Behavior Havok untuk animasi watak, yang membolehkan peningkatan kelancaran antara pergerakan berjalan, berlari dan memecut watak, dan juga meningkatkan kecekapan pilihan kamera diri ketiga, yang telah dikritik dalam Oblivion. Set alat tersebut membolehkan pemain dan NPC berinteraksi di masa nyata; dalam Oblivion, apabila pemain berinteraksi dengan NPC, masa akan beku dan kamera akan mengezum dalam ke muka NPC. Dalam Skyrim, NPC akan bergerak dan membuat gerak badan sambil berbual dengan pemain. Kanak-kanak wujud dalam permainan, dan kewujudan mereka dikendalikan serupa dengan Fallout 3 di mana mereka tidak boleh dicederakan walau dengan apa cara sekalipun. Hal ini kerana gambaran keganasan melibatkan kanak-kanak dalam permainan video akan mengundang kontroversi. Skyrim memanfaatkan penggunaan sistem kecerdasan buatan Radiant AI yang dibuat untuk Oblivion, dan ia telah dikemas kini untuk membolehkan NPC untuk "membuat apa yang mereka mahu di bawah parameter tambahan". Sistem yang dikemas kini tersebut membolehkan interaksi yang lebih banyak antara NPC dan persekitarannya; NPC akan melakukan tugas seperti berkebun, pengilangan dan melombong di dalam dunia permainan, dan akan bertindak balas terhadap sesama sendiri.

Audio sunting

Pasukan pembangun mengupah Jeremy Soule, yang sebelum ini bekerja untuk Morrowind dan Oblivion, untuk menggubah muzik untuk Skyrim. "Dragonborn", lagu tema permainan tersebut, direkod oleh sekumpulan koir terdiri lebih daripada 30 orang. Nyanyian dilakukan menggunakan bahasa naga yang fiksyen tersebut. Pengarah kreatif Todd Howard berhasrat bahawa lagu tema Skyrim sebagai lagu tema The Elder Scrolls dinyanyikan oleh sekumpulan koir barbarian. Hal ini menjadi realiti apabila idea itu diterima oleh Soule, yang merekod koir 30 orang tersebut dan melapiskan tiga rakaman berbeza untuk membentuk kesan bunyi berbentuk 90 suara. Bahasa tersebut, iaitu bahasa Draconic, dicipta oleh seniman konsep, Adam Adamowicz, dan dia membangunkan sebuah abjad runik mengandungi 34 karakter untuk permainan ini. Kosa kata untuk Draconic dikembangkan ketika mana yang perlu; seperti yang dijelaskan oleh ketua pereka Bruce Nesmith, perkataan baru dimasukkan ke dalam kosa kata "setiap kali [studio ingin] menyatakan sesuatu".

Keluaran fizikal mengandungi empat CD audio yang dikeluarkan bersama-sama permainan tersebut pada 11 November 2011. Seperti dua entri sebelumnya dalam siri ini, runut bunyi Skyrim dijual melalui pengedar Jeremy Soule, DirectSong. Semua salinan fizikal yang dipesan melalui DirectSong diautografkan secara peribadi oleh Soule. Versi digital runut bunyi dikeluarkan melalui iTunes pada 31 Januari 2013.

Pemasaran dan pengeluaran sunting

Skyrim pertama kali diumumkan di Pusat Konvensyen Los Angeles di Los Angeles, California pada 11 Disember 2010 semasa Anugerah Permainan Video Spike; Howard muncul di atas pentas semasa anugerah tersebut dan memaparkan trailer pengumuman, yang memperkenalkan jalan cerita permainan tersebut dan mendedahkan tarikh pengeluarannya "11-11-11". Ia menjadi cerita kulit untuk isu Februari 2011 majalah Game Informer, di mana Matt Miller, seorang wartawan, menuis sebuah rencana lima belas halaman yang mendedahkan perincian pertama mengenai jalan cerita dan dan permainan Skyrim.

Kandungan tambahan sunting

Pelbagai modifikasi rasmi dan ciptaan peminat boleh didapati di Skyrim, lazimnya dibina menggunakan Creation Kit. Mod ini boleh diedarkan secara bebas di halaman perkongsian fail seperti Skyrim Nexus, atau dikumpulkan secara rasmi menerusi mekanisme pengedaran kandungan terkawal Steam Workshop.  Antara ciri mod tersebut ialah langit malam yang lebih berkualiti, sistem pencahayaan baru, lokasi dan watak baru, kemas kini antaramuka pengguna dan sebagainya. Modifikasi Skyrim rasmi pertama ialah The Fall of the Space Core, Vol. 1, dibina oleh Bethesda hasil usahasama dengan Valve Corporation. Ia menyebabkan Space Core, sebuah peranti fiksyen daripada permainan video Valve, Portal 2, jatuh dari langit dan mendarat di rumah terbakar berdekatan dengan Whiterun. Space Core (disuarakan oleh Nolan North) bertindak sebagai NPC, mengikut pemain ke seluruh dunia Skyrim dan mengeluarkan komen berkaitan dengan angkasa.

Dawnguard, kandungan muat turun pertama Skyrim, berkisar tentang pertarungan antara Dawnguard dan Volkihar.  

Hearthfire, tambahan kedua Skyrim, membolehkan pemain membina rumah dan mengambil anak angkat. Pemain boleh membeli tiga bidang tanah yang ditambah dalam dunia permainan.

Dragonborn merupakan tambahan ketiga dan terakhir Skyrim. Ia berkisar tentang usaha pemain untuk mengalahkan Miraak, Dragonborn pertama, yang menjadi jahat dan ingin menguasai dunia.

Pada April 2013, Bethesda mengumumkan menerusi blog mereka bahawa mereka sedang "beralih" daripada Skyrim dan mereka sedang bersedia untuk  mengerjakan projek lain. Mereka menambah bahawa mereka hanya akan mengeluarkan "pengemaskinian kecil" untuk permainan tersebut.

Penerimaan sunting

Penerimaan kritikal sunting

Skyrim menerima pujian kritikal semasa pengeluaran. Penyingkiran sistem kelas watak, yang terdapat pada permainan The Elder Scrolls terdahulu, diterima dengan baik. Billy Shibley daripada Inside Gaming Machinima dan Charles Onyett daripada IGN memuji penyingkiran tersebut kerana ia membolehkan pemain mencuba pelbagai jenis kemahiran tanpa membuat keputusan tentang pemilihan kelas pada awal permainan. John Bedford daripada Eurogamer menyatakan bahawa dengan menyingkirkan sistem kelas watak tersebut, permainan tersebut membolehkan pemain membina watak yang serba boleh, dan juga pemain lain yang ingin membina watak yang khusus dalam gaya permainan pilihan pemain. 

Masalah teknikal sunting

Semasa pelancaran Skyrim, banyak masalah teknikal telah dilaporkan. Beberapa contoh termasuk isu turun taraf tekstur pada versi Xbox 360 apabila permainan dijalankan menggunakan cakera keras;[7] kemalangan, keperlahanan dan isu kadar bingkai pada versi PlayStation 3 apabila penyimpanan fail melebihi 6 MB,[8] biasanya berlaku kerana bermain dengan masa yang lama;[9] dan pelbagai kemalangan dan perlahan di versi Windows. Menurut pengarah Skyrim , Todd Howard, tanggapan bahawa pepijat berpunca oleh "RAM terbatas" ialah tidak benar.

Jualan sunting

Semasa hari pertama pengeluaran, Steam menunjukkan bahawa terdapat 230 000 orang bermain Skyrim dalam satu masa. Dalam dua hari selepas pelancaran permainan tersebut, terdapat 3.4 juta salinan fizikal telah dijual. Daripada jualan tersebut, 59% datang daripada Xbox 360, 27% daripada PS3 dan 14% daripada PC. Dalam minggu pertama pengeluaran, Bethesda menyatakan bahawa 7 juta salinan permainan tersebut telah dihantar kepada penjual di seluruh dunia. Jumlah penjualan pada hari Rabu berikutnya dijangka akan menjana sebanyak lebih kurang US$450 juta. Penjualan meningkat menjadi 10 juta salinan dihantar kepada penjual dan lebih kurang US$620 juta pada 16 Disember 2011. 

Rujukan sunting

  1. ^ Reilly, Jim (January 11, 2011). "New Elder Scrolls V Skyrim Details". IGN. Dicapai pada January 13, 2011.
  2. ^ Onyett, Charles (March 31, 2011). "The Elder Scrolls Evolved: What's New in Skyrim". IGN. Dicapai pada April 3, 2011.
  3. ^ Bertz, Matt (January 17, 2011). "The Technology Behind The Elder Scrolls V: Skyrim". Game Informer. Dicapai pada January 17, 2011.
  4. ^ Howard, Todd; Nesmith, Bruce; Carofano, Matt (July 6, 2011). "Skyrim Fan Interview". Bethesda Softworks LLC. Dicapai pada September 18, 2011.
  5. ^ McCarthy, Al (August 5, 2011). "The Dark Brotherhood Confirmed for Skyrim". Attack of the Fanboy. Dicapai pada September 18, 2011.
  6. ^ Reparaz, Mikel (July 2011). "Dragonborn (The Elder Scrolls V: Skyrim)". PlayStation Official Magazine. United States: Future plc (47): 48–57.
  7. ^ "Texture problems hit Xbox 360 Skyrim". Eurogamer. November 13, 2011. Dicapai pada November 20, 2011.
  8. ^ "Skyrim players call for PS3 save file bug fix". Eurogamer. November 13, 2011. Dicapai pada November 20, 2011.
  9. ^ Onyett, Charles. "This is What Skyrim PS3 Lag Looks Like". IGN.