The Smashing Pumpkins

'The Smashing Pumpkins' adalah band rock alternatif dari Chicago, Illinois, ditubuhkan pada tahun 1988. Walaupun sering dirujuk sebagai hanya "Smashing Pumpkins", dan dikreditkan sebegitu dalam album Gish , Siamese Dream , dan Zeitgeist (dan single yang berkaitan), nama kumpulan ini telah lebih kerap dibentangkan sebagai "The Smashing Pumpkins", sejak pita demo pertama mereka, dan secara eksklusif dalam Mellon Collie' '(1995) dan' 'Earphoria' '(2002). Dibentuk oleh frontman Billy Corgan (membawa vokal, gitar utama) dan James Iha (gitar irama), band ini termasuk Jimmy Chamberlin (drums) dan D'Arcy Wretzky (bass gitar) dalam penjelmaan asalnya. Ahli-ahli Smashing Pumpkins telah banyak kali berubah sepanjang kewujudannya, dan hanya Corgan dan gitaris Jeff Schroeder yang merupakan ahli teras rasmi pada 2014. Antara lagu kegemaran peminat adalah seperti "Cherub Rock", "Disarm", "1979", "Bullet With Butterfly Wings", "Tonight, Tonight" dan sebagainya.

The Smashing Pumpkins
The Smashing Pumpkins perform on a stage with a large orb with projections. From left to right: Nicole Fiorentino, Billy Corgan, and Jeff Schroeder.
2012 line-up of The Smashing Pumpkins (left to right): Nicole Fiorentino, Billy Corgan, and Jeff Schroeder performing at Chaifetz Arena in St Louis, Missouri, on October 18, 2012
Latar belakang
Berasal dariChicago, Illinois, United States
GenreAlternative rock
Tahun aktif1988–2000, 2006–present
Syarikat rakaman
Caroline, Constantinople, Hut, Martha's Music, Rocket Science, Virgin, BMG
Pengkarya berkait
Starchildren, Zwan, Spirits in the Sky
Laman sesawang
www.smashingpumpkinsnexus.com
AhliBilly Corgan
Jeff Schroeder
Bekas ahliJames Iha
D'arcy Wretzky
Jimmy Chamberlin
Melissa Auf der Maur
Mike Byrne
Nicole Fiorentino

Ahli Band sunting

Ahli semasa
  • Billy Corgan - membawa vokal, gitar, keyboard, gitar bass (1988-2000, 2006-kini)
  • Jeff Schroeder - gitar, vokal sokongan, keyboard (2007-kini)
Ahli Touring
Bekas ahli

Album sunting

Album Studio

Pautan Luar sunting

http://thesmashingpumpkins.com/