The Smurfs (tajuk asal dalam Perancis: Les Schtroumpfs; Belanda: De Smurfen) ialah sekelompok makhluk fiksyen berwarna biru langit yang tinggal di suatu sudut dalam perhutanan Eropah Zaman Pertengahan. Peyo, seorang kartunis berbangsa Belgium memperkenalkan Smurfs ke seluruh dunia melalui siri komik, sejak kemunculan pertama dalam majalah Belgium bertajuk "Le Journal de Spirou" pada 23 Oktober 1958.

The Smurfs
FormatComic book series
Animated television series
PenciptaPierre Culliford aka Peyo
Negara asalBelgium
Bilangan episod421
Penerbitan
Tempoh siaran22 minutes
Penyiaran
Siaran asalSeptember 12, 1981December 2, 1989

Pengkaryaan sunting

Peyo dikatakan mendapatkan tajuk asal karyanya - Les Schtroumpfs - semasa berbual dan makan dengan seorang rakan sekerjanya André Franquin, beliau dikatakan terlupa perkataan "garam" (sel) lalu memakai "schtroumpf" meminta garam kepada Franquin.[1][2][3]

Barisan watak sunting

Watak Smurf sunting

Makhluk-makhluk ini sering tampil dengan pakaian tradisi sendiri, iaitu suatu topi khas dengan seluar panjang menutupi seluruh kaki untuk kaum lelaki, dan gaun untuk kaum wanita.

  • Papa Smurf: Smurf yang memimpin Desa Smurf sebagai ketua kampung. Dia terlihat berjanggut putih lebat dan memakai seluar panjang merah. Keterampilannya adalah membuat ramuan ajaib. Tidak hanya itu, dia bersifat bijaksana, dan cerdas dalam menyelesaikan masalah-masalah yang terjadi di desa tersebut.
  • Smurfette (nama terjemahan: Smurfin versi Ind.): Awalnya, smurf perempuan ini diciptakan Gargamel untuk membuat bencana besar di Desa Smurf. Akan tetapi, kerana kemalangannya, Papa Smurf memutuskan untuk mengubahnya menjadi Smurfin yang dicintai oleh para Smurf.
  • Baby Smurf (nama terjemahan: Bayi Smurf versi Ind.): Sejak bulan biru, seekor bangau membawanya ke Desa Smurf. Para Smurf lainnya, terutama Smurfin, memanjakannya dengan menidurkannya, memberi botol susu dan kereta bayi.
  • Brainy Smurf (nama terjemahan: SmurfKacamata versi Ind.): Meskipun kepintarannya sangat tinggi, smurf ini juga menyebalkan kerana suka menggurui teman-temannya dengan mengutip nasihat Papa Smurf agar mereka menurutinya. Keadaan ini sering menjadikan dia mangsa ejekan yang diadu ke Papa Smurf.
  • Hefty Smurf (nama terjemahan: SmurfKekar versi Ind.): Smurf Kekar mempunyai kekuatan yang luar biasa. Oleh kerana itu, dia sering kali melakukan pekerjaan berat di desa. Dia memiliki tato di lengan atasnya. Kegiatan yang dilakukannya yaitu mengangkat beban dan bermacam-macam olahraga lainnya.
  • Clumsy Smurf (nama terjemahan: SmurfCeroboh versi Ind.): Karena kecerobohannya, seisi desa malah jadi kacau dibuatnya sehingga teman-temannya gusar meskipun tak disengaja. Smurf Kacamata adalah sahabat dekatnya.
  • Jokey Smurf (nama terjemahan: SmurfBadut versi Ind.): Smurf yang paling jahil di desa dan hanya memikirkan perkara bersantai. Setiap dia memberi kado pada smurf lainnya, kado yang dibukanya selalu meledak kemudian menertawakannya.
  • Greedy Smurf (nama terjemahan: SmurfGembul versi Ind.) Nafsu makannya sangat tinggi sehingga dia bisa melahap semua makanan yang dihidangkannya pada saat waktu makan.
  • Grouchy Smurf (nama terjemahan: SmurfGerutu versi Ind.): Wajahnya selalu cemberut kerana tidak ada yang disukai olehnya selama dia mendengar apa yang dikatakan para Smurf lainnya.
  • Vanity Smurf (nama terjemahan: SmurfGenit versi Ind.): Smurf Genit menghabiskan waktu untuk mengagumi bayangannya sendiri di cermin, dan sering mengurusi penampilannya agar terlihat tampan.
  • Handy Smurf (nama terjemahan: SmurfTerampil versi Ind.): Dia adalah Smurf yang paling rajin, genius dan inovatif di desa. Tidak hanya kemampuan dalam memperbaiki kerusakan berbagai kemudahan dan peralatan di desa, dia menciptakan berbagai mesin yang berguna.
  • Farmer Smurf (nama terjemahan: SmurfPetani versi Ind.): Dia selalu mengelola pertaniannya dengan membajak ladang untuk menanam dan menuai hasilnya
  • Harmony Smurf (nama terjemahan: SmurfPemusik versi Ind.): Meskipun suaranya yang sumbang sehingga dicemuh teman-temannya, dia tetap berusaha berlatih memainkan alat musiknya sendiri.
  • Lazy Smurf (nama terjemahan: SmurfPemalas versi Ind.): Setiap waktu dia tertidur apabila di saat bekerja di bendungan atau jembatan, kerana baginya bekerja itu melelahkan. Selain itu, dia tertidur di tempat tidur gantung, dan bahkan di dalam kamarnya sendiri.
  • Painter Smurf (nama terjemahan: SmurfPelukis versi Ind.): Kegiatan yang dilakukannya yaitu melukis pemandangan, potret, dan sebagainya. Dia terlihat menggunakan kuas dan cat untuk melukis di kanvasnya.
  • Poet Smurf (nama terjemahan: SmurfPenyair versi Ind.): Smurf ini memiliki gemar berpuisi, bahkan sering berjalan-jalan di alam mendapatkan ilham puisinya sendiri.
  • Tailor Smurf (nama terjemahan: SmurfPenjahit versi Ind.): Smurf Penjahit sering menjahit pakaian dan segala benda lainnya yang terbuat dari kain untuk para Smurf.

Watak manusia sunting

  • Gargamel: Seorang penyihir jahat yang sering menculik para Smurf untuk mengubahnya jadi emas. Dia mempunyai seekor kucing yang bernama Azrael.

Adaptasi sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Franquin tidak disediakan
  2. ^ De Coster, Marc (2007). "SMURF (BLAUW STRIPFIGUURTJE)". etymologiebank.nl (dalam bahasa Belanda). Meertens Institute. Dicapai pada 2018-07-29.
  3. ^ "Peyo". lambiek.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-07-29.

Pautan luar sunting