Timo Glock (lahir 18 Mac 1982) ialah seorang pemandu kereta lumba dari negara Jerman, yang dahulunya berlumba dalam Formula Satu untuk pasukan Jordan, Toyota, Virgin Racing, dan Marussia. Di Grand Prix Kanada pada tahun 2004, Glock mengantikan Giorgio Pantano, yang mempunyai pertikaian kontrak dengan Jordan Grand Prix dan mendapat mata pertama kerjayanya pada perlumbaan Formula Satu sulungnya. Selepas meninggalkan Formula Satu, Glock berlumba untuk BMW dalam Deutsche Tourenwagen Masters, bersama pasukan BMW Team MTEK, dan mendapat podium DTM sulungnya di Red Bull Ring.

Timo Glock
Timo Glock di Moscow Raceway pada tahun 2015.
Lahir (1982-03-18) 18 Mac 1982 (umur 42)
Kerjaya Kejuaraan Dunia Formula Satu
KewarganegaraanJerman Jerman
Tahun aktif2004, 20082012
TeamsJordan, Toyota, Virgin, Marussia
Entri95 (91 permulaan)
Kejuaraan0
Kemenangan0
Podium3
Mata kerjaya51
Petak pertama0
Pusingan terpantas1
Perlumbaan pertamaGrand Prix Kanada 2004
Perlumbaan terakhirGrand Prix Brazil 2012
Kedudukan 2012Ke-20 (0 mata)

Kerjaya awal sunting

Dilahirkan di Lindenfels, Jerman Barat, Glock memulakan kerjaya sukan permotoran beliau pada tahun 1998 pada usia 15 tahun. Beliau memenangi beberapa kejuaraan go-kart serta kejuaraan BMW ADAC Formula Junior Cup pada tahun 2000 dan Formula BMW ADAC pada tahun 2001.

Formula Satu sunting

Jordan (2004) sunting

Glock menyertai Jordan Grand Prix sebagai pemandu ujian pada tahun 2004. Beliau membuat penampilan sulungnya dalam Formula Satu di Grand Prix Kanada, dengan mengantikan Giorgio Pantano untuk satu perlumbaan. Beliau mendapat tempat kesebelas, namun dikelaskan di tempat ketujuh selepas kedua-dua pasukan Williams dan Toyota disingkirkan dari perlumbaan, lalu Glock mendapat dua mata pada perlumbaan sulungnya. Beliau menamatkan musim ini bersama Jordan, dan mengantikan Pantano untuk tiga perlumbaan terakhir. Penaja Glock, bersama Deutsche Post, membantu membawa DHL kembali ke Jordan.[1]

Kembali ke Formula Satu sunting

Toyota (2008–2009) sunting

 
Glock memandu untuk Toyota F1 di Grand Prix Kanada 2008.

Selepas memenangi kejuaraan GP2 Series pada tahun 2007, Glock dikaitkan dengan beberapa pasukan Formula Satu. Beliau menandatangani kontrak dengan Toyota F1, walaupun masih di bawah kontrak bersama BMW sebagai pemandu ujian, yang menyebabkan pertikaian itu dibawa ke hadapan Lembaga Pengiktirafan Kontrak. Pada bulan November, lembaga tersebut memutuskan bahawa Glock bebas untuk memandu untuk Toyota bagi musim 2008.[2] Glock menandatangani kontrak selama tiga tahun bagi menggantikan Ralf Schumacher, yang bersara dari Formula Satu. Beliau mendapat mata pertamanya bagi musim 2008 di Grand Prix Kanada, selepas mendapat tempat keempat, di hadapan pemandu Ferrari, Felipe Massa. Di Hungary, Glock berjaya mendapat podium pertamanya dengan mendapat tempat kedua. Di Grand Prix Singapura, Glock mendapat tempat keempat, dan ia merupakan salah satu keputusan terbaiknya pada musim tersebut.

Pada perlumbaan terakhir musim 2008, iaitu Grand Prix Brazil, Glock berada di tempat ketujuh dengan baki beberapa pusingan dan terus memilih untuk menggunakan tayar cuaca kering, manakala kebanyakan pemandu lain memilih untuk ke pit bagi mengantikan tayar cuaca kering mereka dengan tayar hujan kerana hujan lebat mula turun.[3] Pada pusingan terakhir, Glock berada di tempat keempat, tetapi beliau telah dipotong oleh pemandu Toro Rosso, Sebastian Vettel, dan pemandu McLaren, Lewis Hamilton, pada selekoh terakhir perlumbaan. Selepas Hamilton memotong Glock, ia sudah memadai bagi beliau untuk memenangi Kejuaraan Pemandu Dunia 2008.[4] Glock menamatkan perlumbaan di tempat keenam dan kesepuluh dalam kejuaraan pemandu, dengan 25 mata, di belakang rakan sepasukan Jarno Trulli.[5]

 
Glock semasa sesi latihan bebas ketiga di Grand Prix Jepun 2009. Glock mengalami kecederaan semasa sesi kelayakan dan tidak dapat memulakan perlumbaan tersebut.

Musim 2009 bermula dengan baik untuk Glock. Glock mendapat tempat keempat di Australia dan mendapat tempat ketiga di Grand Prix Malaysia. Glock mendapat podium terakhirnya bagi Toyota di Singapura dengan mendapat tempat kedua. Glock menamatkan perlumbaan di tempat ketujuh di China dan Bahrain. Glock mendapat podium terakhirnya untuk Toyota dengan mendapat tempat kedua, di belakang Lewis Hamilton di Grand Prix Singapura selepas bermula dari tempat keenam. Glock memulakan perlumbaan dengan baik selepas memotong Alonso.

Pada pusingan kelayakan bagi perlumbaan seterusnya, Glock terhempas dan mengalami kecederaan dan tidak dapat berlumba pada hari berikutnya. Jarno Trulli sahajalah yang mewakili Toyota bagi perlumbaan tersebut. Pada 11 Oktober 2009, Toyota mengesahkan bahawa Kamui Kobayashi, pemandu ujian Toyota, akan mengantikan Glock. Toyota menarik diri dari Formula Satu pada akhir tahun 2009, dan meninggalkan Glock dengan masa depan yang tidak menentu.

Virgin (2010–2011) sunting

 
Glock memandu untuk Virgin Racing di Grand Prix Malaysia 2010.

Masa depan Glock kelihatan tidak menentu, tetapi pada 17 November, pasukan baru, Manor Grand Prix mengumumkan bahawa beliau telah menandatangani kontrak bersama mereka dan akan menjadi pemandu pertama mereka untuk itu musim 2010 dan 2011.[6] Manor Grand Prix menjadi Virgin Racing pada bulan November 2009 dan bahawa bekas pesaing GP2nya, Lucas di Grassi menjadi rakan sepasukannya.

Glock memulakan musim 2010 dengan tiga persaraan berturut-turut di Bahrain, Australia dan Malaysia. Di samping itu, beliau gagal untuk memulakan Grand Prix China kerana kegagalan enjin. Di Grand Prix Sepanyol, beliau mendapat tempat ke-18. Di Jepun, Glock mendapat keputusan terbaiknya pada musim ini dan untuk pasukannya dengan mendapat tempat ke-14.

Pada tahun 2011, Jérôme d'Ambrosio menyertai Glock di pasukan Virgin Racing, di mana beliau gagal untuk memulakan Grand Prix Turki.

Pada 24 Julai 2011, ia telah diumumkan bahawa Glock telah menandatangani lanjutan kontrak selama tiga tahun bersama Virgin sehingga musim 2014. Pasukan itu telah dinamakan semula sebagai Marussia F1 bagi musim 2012.[7]

Marussia (2012) sunting

 
Glock di Grand Prix Malaysia 2012
 
Glock di Grand Prix Amerika Syarikat 2012

Pasukan tersebut dinamakan semula sebagai Marussia F1 bagi musim 2012, dan Glock menjadi rakan sepasukan kepada pemandu baru dari Perancis, Charles Pic, Marussia terpaksa menarik diri daripada ujian pra-musim selepas gagal dalam ujian kemalangan untuk impak belakang, tetapi akhirnya mereka lulus dan membenarkan Glock untuk bersaing.

Glock memulakan musim 2012 dengan kukuh dengan mendapat tempat ke-14 di Australia. Glock mendapat tempat ke-17 di Malaysia, dan kemudian mendapat tempat ke-19 berturut-turut di China dan Bahrain. Beliau mendapat tempat ke-18 di Grand Prix Sepanyol, dan mendapat tempat ke-14 sekali lagi di Monaco, dan bersara daripada perlumbaan Grand Prix Kanada kerana kerosakan brek. Glock menarik diri dari Grand Prix Eropah selepas mengalami sakit perut.[8] Walau bagaimanapun, beliau kembali untuk berlumba di Grand Prix British, di mana beliau mendapat tempat ke-18, dan diikuti dengan tempat ke-22 di Grand Prix Jerman. Ia dilaporkan di Grand Prix Hungary, bahawa terdapat persengketaan antara Glock dan rakan sepasukan, Pic, selepas Pic menghalang Glock semasa pusingan kelayakan.[9] Glock menamatkan perlumbaan di tempat ke-21 selepas bertarung dengan Michael Schumacher dan Pedro de la Rosa. Glock mendapat tempat ke-15 di Spa selepas berlanggar dengan Pastor Maldonado. Kereta beliau tidak mengalami sebarang kerosakan dan beliau menamatkan perlumbaan di hadapan Pic selepas berjaya memotongnya pada saat-saat akhir perlumbaan. Di Monza, beliau mendapat tempat ke-17 setelah mengalami kerosakan sayap depan selepas berlanggar dengan Vitaly Petrov di selekoh kedua pada pusingan pertama. Bagaimanapun di Singapura, Glock mendapat keputusan yang terbaik untuk Marussia, dengan mendapat tempat ke-12. Di Jepun, Glock naik sehingga ke tempat kesebelas pada pusingan kedua selepas beberapa buah kereta lain terlibat dalam insiden pada selekoh pertama, namun beliau menamatkan perlumbaan di tempat ke-16. Di Korea, beliau mendapat tempat ke-18, dan di India, beliau mendapat tempat ke-20 selepas bersaing dengan Michael Schumacher. Di São Paulo, Glock beraksi dengan cemerlang dan berada di hadapan kedua-dua pemandu kereta Caterham, namun dilanggar oleh Jean-Éric Vergne. Beliau mendakwa ini telah 'memusnahkan perlumbaannya' dengan Petrov akhirnya memintas Charles Pic untuk mengambil tempat kesepuluh bagi Caterham dalam kejuaraan.[10] Glock menamatkan musim di tangga ke-20 dalam Kejuaraan Pemandu, iaitu keputusan terbaiknya untuk pasukan Virgin/Marussia.

Bagi musim 2013, Glock sepatutnya dikekalkan oleh Marussia dan menjadi rakan sepasukan Max Chilton, iaitu rakan sepasukan keempatnya dalam masa empat tahun bersama mereka. Walau bagaimanapun, pada 21 Januari 2013, ia telah disahkan bahawa Glock telah meninggalkan Marussia dengan persetujuan bersama.[11]

DTM (2013–) sunting

 
Timo Glock, Deutsche Tourenwagen Masters 2014 - Hockenheimring

Glock bertanding dalam DTM pada tahun 2013 selepas menandatangani kontrak bersama BMW.[12] Pada perlumbaan ketiganya, beliau mendapat podium dan mata pertamanya dengan mendapat tempat ketiga. Namun beliau tidak mendapat apa-apa mata selepas perlumbaan tersebut.

Kehidupan peribadi sunting

Glock menetap di Switzerland bersama teman wanitanya, Isabell Reis. Mereka berjiran dan berkawan rapat dengan pemandu Caterham F1, Heikki Kovalainen dan teman wanitanya, Catherine Hyde.

Rekod perlumbaan sunting

Ringkasan kerjaya sunting

Musim Siri Musim Perlumbaan Kemenangan P/Pertama P/Terpantas Podium Mata Kedudukan
2000 ADAC Formula Junior Cup 19 11 6 ? 15 285.5 Pertama
2001 Formula BMW ADAC BMW Formel ADAC Rookie Team 20 8 3 ? 13 268 Pertama
2002 German Formula 3 Opel Team KMS 18 3 2 3 6 52 Ke-3
2003 Formula 3 Euroseries Opel Team KMS 20 3 0 1 6 55 Ke-5
Masters of Formula 3 1 0 0 0 0 0 Ke-30
2004 Porsche Supercup Porsche AG VIP Team 1 0 0 ? 0 0 NC
Formula Satu Jordan Ford 4 0 0 0 0 2 Ke-19
2005 Champ Car World Series Rocketsports Racing 13 0 0 1 1 202 Ke-8
2006 GP2 Series BCN Competicion 20 2 0 0 5 60 Ke-4
iSport International
2007 GP2 Series iSport International 20 5 4 5 10 88 Pertama
Formula Satu BMW Sauber F1 Team Pemandu ujian
2008 Formula Satu Panasonic Toyota Racing 18 0 0 0 1 25 Ke-10
2009 Formula Satu Panasonic Toyota Racing 14 0 0 1 2 24 Ke-10
2010 Formula Satu Virgin Racing 19 0 0 0 0 0 Ke-25
2011 Formula Satu Marussia Virgin Racing 19 0 0 0 0 0 Ke-25
2012 Formula Satu Marussia F1 20 0 0 0 0 0 Ke-20

Sebagai pemandu jemputan, Glock tidak boleh mendapat mata.

Keputusan lengkap Formula Three Series sunting

(kunci)
Tebal - Petak pertama
Condong - P.Terpantas

Tahun Kemasukan Casis Enjin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 DC Mata
2003 Opel Team KMS Dallara F303/009 Spiess-Opel HOC
1

6
HOC
2

7
ADR
1

1
ADR
2

13
PAU
1

3
PAU
2

Ret
NOR
1

2
NOR
2

3
LMS
1

18
LMS
2

25
NÜR
1

14
NÜR
2

12
A1R
1

12
A1R
2

9
ZAN
1

15
ZAN
2

14
HOC
1

1
HOC
2

22
MAG
1

13
MAG
2

1
Ke-5 55

Keputusan lengkap Formula Satu sunting

(kunci)
Tebal - Petak pertama
Condong - Pusingan terpantas

Tahun Kemasukan Casis Enjin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 WDC Mata
2004 Jordan Ford Jordan EJ14 Ford RS2 3.0 V10 AUS
TD
MAL
TD
BHR
TD
SMR
TD
ESP
TD
MON
TD
EUR
TD
CAN
7
USA
TD
FRA
TD
GBR
TD
GER
TD
HUN
TD
BEL
TD
ITA
TD
CHN
15
JPN
15
BRA
15
Ke-19 2
2008 Panasonic Toyota Racing Toyota TF108 Toyota RVX-08 2.4 V8 AUS
Ret
MAL
Ret
BHR
9
ESP
11
TUR
13
MON
12
CAN
4
FRA
11
GBR
12
GER
Ret
HUN
2
EUR
7
BEL
9
ITA
11
SIN
4
JPN
Ret
CHN
7
BRA
6
Ke-10 25
2009 Panasonic Toyota Racing Toyota TF109 Toyota RVX-09 2.4 V8 AUS
4
MAL
3
CHN
7
BHR
7
ESP
10
MON
10
TUR
8
GBR
9
GER
9
HUN
6
EUR
14
BEL
10
ITA
11
SIN
2
JPN
DNS
BRA ABU Ke-10 24
2010 Virgin Racing Virgin VR-01 Cosworth CA2010 2.4 V8 BHR
Ret
AUS
Ret
MAL
Ret
CHN
DNS
ESP
18
MON
Ret
TUR
18
CAN
Ret
EUR
19
GBR
18
GER
18
HUN
16
BEL
18
ITA
17
SIN
Ret
JPN
14
KOR
Ret
BRA
20
ABU
Ret
Ke-25 0
2011 Marussia Virgin Racing Virgin MVR-02 Cosworth CA2011 2.4 V8 AUS
NC
MAL
16
CHN
21
TUR
DNS
ESP
19
MON
Ret
CAN
15
EUR
21
GBR
16
GER
17
HUN
17
BEL
18
ITA
15
SIN
Ret
JPN
20
KOR
18
IND
Ret
ABU
19
BRA
Ret
Ke-25 0
2012 Marussia F1 Team Marussia MR01 Cosworth CA2012 V8 AUS
14
MAL
17
CHN
19
BHR
19
ESP
18
MON
14
CAN
Ret
EUR
DNS
GBR
18
GER
22
HUN
21
BEL
15
ITA
17
SIN
12
JPN
16
KOR
18
IND
20
ABU
14
USA
19
BRA
16
Ke-20 0

Separuh mata diberikan di Grand Prix Malaysia 2009 kerana kurang daripada 75% jarak perlumbaan dilengkapkan.

Keputusan lengkap Champ Car Series sunting

Tebal - Petak pertama
Condong - Pusingan terpantas

Tahun Pasukan 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Kedudukan Mata
2005 Rocketsports LBH
6
MTY
11
MIL
9
POR
10
CLE
10
TOR
7
EDM
13
SJO
6
DEN
13
MTL
2
LVG
8
SRF
6
MXC
5
Ke-8 202

Keputusan lengkap GP2 Series sunting

(kunci)
Tebal - Petak pertama
Condong - P.Terpantas

Tahun Kemasukan 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 DC Mata
2006 BCN Competicion VAL
FEA

16
VAL
SPR

8
SMR
FEA

7
SMR
SPR

4
EUR
FEA

17
EUR
SPR

Ret
ESP
FEA

11
ESP
SPR

10
MON
FEA

Ret
Ke-4 58
iSport International GBR
FEA

2
GBR
SPR

6
FRA
FEA

1
FRA
SPR

4
GER
FEA

3
GER
SPR

1
HUN
FEA

2
HUN
SPR

5
TUR
FEA

4
TUR
SPR

4
ITA
FEA

Ret
ITA
SPR

DNS
2007 iSport International BHR
FEA

2
BHR
SPR

2
ESP
FEA

2
ESP
SPR

1
MON
FEA

3
FRA
FEA

Ret
FRA
SPR

Ret
GBR
FEA

Ret
GBR
SPR

Ret
EUR
FEA

1
EUR
SPR

5
HUN
FEA

10
HUN
SPR

Ret
TUR
FEA

4
TUR
SPR

1
ITA
FEA

3
ITA
SPR

1
BEL
FEA

17
BEL
SPR

DNS
VAL
FEA

7
VAL
SPR

1
Pertama 88

Keputusan lengkap DTM sunting

(kunci)
Tebal - Petak pertama
Condong - P.Terpantas

Tahun Pasukan Kereta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ked Mata
2013 BMW Team MTEK BMW M3 DTM HOC1
Ret
BRH
13
SPL
3
LAU
14
NOR
13
MOS
16
NÜR
18
OSC
ZAN
HOC2
Ke-14* 15*

* Musim sedang dijalankan.

Rujukan sunting

  1. ^ Deutsche Post World Net | Speed Academy
  2. ^ "CRB berkata Glock bebas memandu untuk Toyota". autosport.com. 2007-11-16. Dicapai pada 2007-11-16.
  3. ^ Benson, Andrew (2008-11-02). "Grand Prix Brazil". BBC Sports.
  4. ^ "Pemandu McLaren, Hamilton menjadi juara dunia F1 termuda". tsn.ca. 2008-11-02.
  5. ^ "Kedudukan 2008". tsn.ca. Dicapai pada 2008-11-02.
  6. ^ "Glock: Manor F1". BBC Sport. BBC. 2009-11-17. Dicapai pada 2010-04-05.
  7. ^ http://www.formula1.com/news/headlines/2011/7/12345.html
  8. ^ "Glock tidak akan berlumba di Valencia kerana masalah kesihatan". Formula1.com. Kumpulan Formula Satu. 24 Jun 2012. Dicapai pada 24 Julai 2012.
  9. ^ Rakan sepasukan bersaing di Marussia inautonews FC
  10. ^ "Glock: Vergne memusnahkan perlumbaan saya". Crash.net. Dicapai pada 21 Disember 2012.
  11. ^ "Joint statement from the Marussia F1 Team and Timo Glock". Laman sesawang Marussia F1 Team. Marussia F1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-23. Dicapai pada 21 Januari 2013.
  12. ^ O'Leary, Jamie (25 Januari 2013). "BMW confirms Timo Glock for 2013 DTM season". Autosport. Haymarket Publications. Dicapai pada 18 Februari 2013.

Sumber sunting

Pautan luar sunting

Kedudukan sukan
Didahului oleh
A. J. Allmendinger
Champ Car Rookie of the Year
2005
Diikuti oleh:
Will Power
Didahului oleh
Lewis Hamilton
Juara Pemandu GP2 Series
2007
Diikuti oleh:
Giorgio Pantano