Train to Busan (Hangul부산행; RRBusanhaeng; MRKereta Api Ke Busan) ialah sebuah filem hantu ngeri Korea Selatan tahun 2016 diarahkan oleh Yeon Sang-ho. Filem ini dibintangi oleh Gong Yoo, Jung Yu-mi dan Ma Dong-seok.[3] Filem ini dibuka di Festival Filem Cannes 2016 pada 13 Mei.[4][5][6][7] Sebuah filem prekuel animasi, Seoul Station, juga diarahkan oleh Sang-ho ditayangkan tidak sampai sebulan kemudian.

Train to Busan
PengarahYeon Sang-ho
PenulisPark Joo-suk
Dihasilkan olehLee Dong-ha
Dibintangi
SinematografiLee Hyung-deok
Disunting olehYang Jin-mo
Muzik olehJang Young-gyu
Syarikat
penerbitan
  • Next Entertainment World
  • RedPeter Film
Diedarkan olehNext Entertainment World
Tarikh tayangan
  • 13 Mei 2016
    (Cannes)
  • 20 Julai 2016
    (Korea Selatan)
Masa tayangan
118 minit[1]
NegaraKorea Selatan Korea Selatan
BahasaKorea
Pecah panggung$87.5 juta[2]

Plot sunting

Seok-Woo ialah seorang pengurus dana yang telah bercerai. Dia obses dengan kerjanya dan jarang meluangkan masa bersama anaknya, Soo-an. Untuk harijadinya, Soon-an mahu bapanya membawanya ke Busan untuk melawat ibunya. Pada keesokan harinya, mereka menaiki keretapi KTX di Seoul. Sebelum berlepas dari Stesen Seoul, seorang wanita dengan luka gigitan di kakinya menaiki keretapi tersebut. Wanita itu kemudiannya bertukar menjadi zombi dan menyerang seorang pekerja keretapi yang kemudiannya juga bertukar menjadi zombi. Jangkitan itu merebak dengan pantas di dalam keretapi tersebut. Seok-woo, Soo-an dan penumpang-penumpang lain perlu menyelamatkan nyawa mereka di dalam keretapi yang bergerak itu. kereta api, yang juga bertukar. Jangkitan merebak dengan cepat ke seluruh kereta api.

Kumpulan itu melarikan diri ke kereta lain dan mengunci pintu.  Laporan Internet dan panggilan telefon memberitahu bahawa wabak sedang merebak ke selatan di seluruh negara.  Selepas kereta api berhenti di Stesen Daejeon, penumpang yang terselamat mendapati bandar itu ditakluki zombi dan tergesa-gesa berundur semula ke kereta api, berpecah kepada kereta kereta api yang berbeza dalam keadaan huru-hara yang berlaku.  Seok-woo mengetahui melalui telefon bahawa syarikatnya terlibat secara tidak langsung dalam bencana itu.  Tentera menubuhkan zon kuarantin berhampiran Busan, di mana jurutera menetapkan haluan.  Seok-woo, Sang-hwa dan Yong-guk – yang telah terpisah daripada orang yang mereka sayangi – berjuang menuju ke tempat Su-an dan Seong-kyeong bersembunyi bersama In-gil dan gelandangan.  Setelah berkumpul semula, mereka bergelut melalui gerombolan zombi ke kereta kereta api hadapan, di mana penumpang lain berlindung.  Atas dorongan Yon-suk dan Ki-chul, penumpang menghalang mangsa yang terselamat daripada masuk, takut mereka dijangkiti.  Sang-hwa mengorbankan dirinya untuk memberi masa kepada orang lain untuk membuka pintu secara paksa dan memasuki kereta, tetapi In-gil terbunuh.  Yon-suk dan penumpang menuntut mereka yang terselamat mengasingkan diri mereka di ruang hadapan.  Bagaimanapun, Jong-gil – jijik dengan penumpang dan putus asa kerana kehilangan adiknya – sengaja membuka pintu lain dan membenarkan zombi masuk dan membunuh penumpang kereta yang lain.  Yon-suk dan Ki-chul melarikan diri dengan bersembunyi di dalam bilik air.
Landasan yang disekat di stesen kereta api East Daegu memaksa mangsa yang terselamat berhenti dan mencari kereta api lain.  Yon-suk melarikan diri selepas menolak Ki-chul ke dalam zombi, kemudian melakukan perkara yang sama dengan Jin-hee apabila mereka terserempak antara satu sama lain.  Patah hati, Yong-guk tinggal bersama Jin-hee sehingga dia berpaling dan membunuhnya.  Konduktor kereta api memulakan lokomotif di landasan lain, tetapi juga dilemparkan kepada zombi semasa cuba menyelamatkan Yon-suk yang cedera.  Sebuah lokomotif yang menyala tergelincir dan memerangkap mangsa yang masih hidup, tetapi Seok-woo mencari jalan keluar.  Selebihnya kumpulan itu terperangkap semula oleh serpihan yang jatuh.  Gelandangan itu mengorbankan dirinya untuk meluangkan masa untuk Seok-woo membersihkan serpihan dan Su-an dan Seong-kyeong melarikan diri ke lokomotif baharu.  Selepas melawan zombi yang tergantung di lokomotif, mereka bertemu dengan Yon-suk, yang hampir berubah menjadi zombi dan meminta pertolongan.  Seok-woo berjaya membuangnya, tetapi digigit.  Dia meletakkan Su-an dan Seong-kyeong di dalam bilik enjin, mengajar Seong-kyeong cara mengendalikan kereta api, dan mengucapkan selamat tinggal kepada anak perempuannya sebelum menjatuhkan dirinya dari lokomotif.
Disebabkan satu lagi kereta api tersumbat, Su-an dan Seong-kyeong terpaksa memberhentikan kereta api di terowong sejurus sebelum ke Busan.  Mereka berdua keluar dari kereta api dan terus mengikuti trek dengan berjalan kaki melalui terowong.  Penembak tepat ditempatkan di seberang terowong dan bersedia untuk menembak apa yang mereka percaya sebagai zombi, tetapi mereka menurunkan senjata mereka dan meluru ke arah mereka untuk membantu mereka apabila mereka mendengar Su-an menyanyikan "Aloha ʻOe".

Pelakon sunting

  • Gong Yoo sebagai Seok-woo
  • Jung Yu-mi sebagai Seong-kyeong
  • Kim Su-an sebagai Soo-an
  • Ma Dong-seok sebagai Sang-hwa
  • Kim Eui-sung sebagai Yon-suk
  • Choi Woo-shik sebagai Yong-guk
  • Ahn So-hee sebagai Jin-hee
  • Choi Gwi-hwa sebagai lelaki gelandangan
  • Jung Suk-yong sebagai Kapten KTX
  • Ye Soo-jung sebagai In-gil
  • Park Myung-sin sebagai Jong-gil
  • Jang Hyuk-jin sebagai Ki-chul
  • Kim Chang-hwan sebagai Kim Jin-mo
  • Shim Eun-kyung sebagai wanita yang melarikan diri

Penerimaan sunting

Box office sunting

Train to Busan membuat kutipan sebanyak $87.5 juta di seluruh dunia.[2] Filem ini mencatat rekod sebagai filem Korea dengan kutipan tertinggi di Malaysia.[8] Filem ini juga merekodkan lebih daripada 11 juta penonton di Korea Selatan.[9]

Penerimaan kritis sunting

Filem ini menerima ulasan positif daripada pengkritik filem. Rotten Tomatoes memberikan filem ini rating penerimaan 96% berdasarkan 78 ulasan dengan purata rating 7.6 daripada 10. Metacritic pula memberikan filem ini purata skor 72 berdasarkan 15 ulasan.[10]

Anugerah dan pencalonan sunting

Anugerah Kategori Penerima Keputusan
Anugerah Filem Asia ke–11 Pelakon Lelaki Terbaik Gong Yoo Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Ma Dong-seok Tercalon
Penyunting Terbaik Yang Jin-mo Tercalon
Kesan Visual Terbaik Jung Hwang-su Tercalon
Pereka Kostum Terbaik Kwon Yoo-jin, Rim Seung-hee Tercalon
Anugerah Filem Blue Dragon ke–37 Filem Terbaik Train to Busan Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Kim Eui-sung Tercalon
Ma Dong-seok Tercalon
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Jung Yu-mi Tercalon
Pengarah Baru Terbaik Yeon Sang-ho Tercalon
Arahan Seni Terbaik Lee Mok-won Tercalon
Lakon Layar Terbaik Park Joo-seok Tercalon
Suntingan Terbaik Yang Jin-mo Tercalon
Sinematografi Terbaik Lee Hyeong-deok Tercalon
Pencahayaan Terbaik Park Jeong-woo Tercalon
Anugerah Teknikal Kwak Tae-yong dan Hwang Hyo-gyoon (solekan istimewa) Menang
Anugerah Pilihan Penonton untuk Filem Paling Popular Train to Busan Menang
Anugerah Filem Buil ke–25 Filem Terbaik Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Kim Eui-sung Menang
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Jung Yu-mi Tercalon
Sinematografi Terbaik Lee Hyeong-deok Tercalon
Arahan Seni Terbaik Lee Mok-won Tercalon
Anugerah Seni Filem Yu Hyun-mok Yeon Sang-ho Menang
Anugerah & Festival Filem Antarabangsa Macao Pertama Filem Blockbuster Asia Train to Busan Menang
Anugerah Fangoria Chainsaw Filem Bahasa Asing Terbaik Menang
Pelakon Lelaki Terbaik Gong Yoo Tercalon
Anugerah Persatuan Pengkritik Filem Korea Anugerah Teknikal Train to Busan Menang
Anugerah Zuhal ke–43 Filem Seram Terbaik Tercalon
Anugerah Seni Baeksang ke–53 Filem Terbaik Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Kim Eui-sung Menang
Ma Dong-seok Tercalon
Pengarah Baru Lelaki Terbaik Yeon Sang-ho Menang
Anugerah Filem Chunsa Anugerah Teknikal Kwak Tae-yong Menang
Anugerah Istimewa Penonton untuk Filem Terbaik Train to Busan Menang

Rujukan sunting

  1. ^ "Train to Busan (15)". British Board of Film Classification. 20 September 2016. Dicapai pada 8 Disember 2016.
  2. ^ a b "Train to Busan". Box Office Mojo. Dicapai pada 18 Januari 2017.
  3. ^ Kay, Jeremy (9 Jun 2016). "Well Go USA Entertainment boards 'Train To Busan'". Screen Daily. Dicapai pada 10 Jun 2016.
  4. ^ "Cannes 2016: Film Festival Unveils Official Selection Lineup". Variety. Dicapai pada 14 April 2016.
  5. ^ "'Train to Busan' to screen at Cannes". The Korea Times.
  6. ^ "Zombies fail to impress in 'Train to Busan'". 19 Julai 2016.
  7. ^ Chen, Heather (2016-08-03). "Train to Busan: Zombie film takes S Korea by storm". BBC News. Dicapai pada 2016-08-22.
  8. ^ "With RM21m, 'Train to Busan' is highest grossing S. Korean film in Malaysia ever". The Malay Mail 0nline. Dicapai pada 24 Februari 2017.
  9. ^ "Zombie Movie 'Train to Busan' Passes 11 Million-Viewer Mark". The Chosun Ilbo. 19 Ogos 2016. Dicapai pada 4 Disember 2016.
  10. ^ "Train to Busan Reviews". Metacritic. Dicapai pada 5 September 2016.

Pautan luar sunting