Triwarna (bendera)

Tiga warna atau Triwarna ialah jenis reka bentuk bendera atau sepanduk dengan rek bantuk trijalur yang berasal dari abad ke-16 sebagai simbol republikanisme, kebebasan atau revolusi. Bendera Perancis, Itali, Romania, Mexico, dan Ireland semuanya pertama kali diguna pakai dengan pembentukan republik merdeka pada zaman Revolusi Perancis sehingga Revolusi 1848, dengan pengecualian tiga warna Ireland, yang berasal dari tahun 1848 tetapi tidak dipopularkan sehingga Kebangkitan Paskah pada tahun 1916 dan diguna pakai pada tahun 1919.[1]

Persatuan pertama dari tiga warna dengan republikanisme ialah reka bentuk oren-putih-biru dari Bendera Putera (Prinsenvlag, pendahulu bendera Belanda), yang digunakan dari tahun 1579 oleh William I dari Orange-Nassau dalam Perang Lapan Puluh Tahun, menetapkan kemerdekaan Republik Belanda dari Kerajaan Sepanyol. Bendera Belanda mengilhamkan bendera Perancis dan Rusia, yang kemudian mengilhamkan banyak bendera tiga warna lebih lanjut di negara lain.

Rujukan sunting

  1. ^ "tricolor - definition of tricolor in English | Oxford Dictionaries". Oxford Dictionaries | English. Dicapai pada 2016-10-31.