Trop atau majas[1] (bahasa Inggeris: Trope) dalam kesusateraan adalah penggunaan bahasa kiasan, melalui kata, frasa atau gambar, untuk kesan artistik.[2] Kata trope juga telah digunakan untuk menggambarkan peranti sastera dan retorik,[3] motif atau klise dalam karya kreatif yang sering berulang.[4][5]

Asal-usul sunting

Istilah trop dari bahasa Yunani τρόπος (tropos), "belok, arah, jalan", berasal dari kata kerja τρέπειν (trepein), "untuk membelok, mengarahkan, mengubah, untuk mengubah".[4] Trop dan klasifikasinya adalah bidang penting dalam retorik klasik. Kajian mengenai trop telah diambil kembali dalam kritikan moden, terutama dalam proses dekonstruksi.[6] Kritikan tropologi (tidak boleh dikelirukan dengan pembacaan tropologi, sejenis tafsiran kritis alkitabiah) adalah kajian sejarah mengenai tropes, yang bertujuan untuk "mendefinisikan trop yang dominan pada suatu zaman" dan "menemukan trop tersebut dalam teks sastera dan bukan sastera", sebuah penyelidikan antara disiplin Michel Foucault adalah "teladan penting".

Dalam penulisan abad pertengahan sunting

Penggunaan khusus adalah penguat teks abad pertengahan dari liturgi, seperti di Kyrie Eleison (Kyrie, / magnae Deus potentia, / libinator hominis, / transgressoris mandati, / eleison). Contoh yang paling penting dari trop tersebut adalah Quem quaeritis?, penguatan sebelum introit dari perkhidmatan Hari Easter dan sumber untuk drama liturgi.[3][7] Amalan khusus ini berakhir dengan Misa Tridentine, penyatuan liturgi pada tahun 1570 yang diumumkan oleh Paus Pius V.[6]

Jenis dan contoh sunting

Ahli retorik telah menganalisis dengan teliti pelbagai "liku-liku" yang digunakan dalam puisi dan sastera dan telah memberikan senarai label yang tepat untuk alat-alat puitis ini. Ini termasuk:

  • Alegori – Metafora yang berterusan diteruskan melalui keseluruhan ayat atau bahkan melalui keseluruhan pertelingkahan. Contohnya: "Kapal negara telah melalui ribut yang lebih teruk daripada ribut pelobi ini."
  • Antanaclasis – Trop gaya mengulangi satu perkataan, tetapi dengan makna yang berbeza setiap kali; antanaclasis adalah jenis pan/plesetan yang biasa, dan seperti jenis pan lain, ia sering terdapat dalam slogan.
  • Hiperbola – penggunaan berlebihan untuk mewujudkan kesan yang kuat.
  • Ironi – Membuat trop melalui menyiratkan kebalikan dari makna standard, seperti menggambarkan keadaan buruk sebagai "keadaan yang baik".
  • Litotes
  • Metafora – Penjelasan tentang objek atau idea melalui penjajaran perkara yang berbeza dengan ciri yang serupa, seperti menggambarkan orang yang berani mempunyai "hati singa".
  • Kata gelar – Atau metonimi, sebuah trop melalui kedekatan atau kesepadanan. Contohnya, merujuk kepada tindakan Presiden AS sebagai "tindakan Rumah Putih".
  • Oksimoron
  • Sinekdok – Berkaitan dengan metonimi dan metafora, mencipta permainan dengan merujuk kepada sesuatu dengan konsep yang berkaitan: sebagai contoh, merujuk kepada keseluruhan dengan nama bahagian, seperti "orang disewa" untuk pekerja; bahagian dengan nama keseluruhan, seperti "undang-undang" untuk pegawai polis; umum dengan yang khusus, seperti "roti" untuk makanan; yang khusus dengan umum, seperti "kucing" untuk singa; atau objek dengan zatnya, seperti "batu bata dan mortar" untuk sebuah bangunan.
  • Salah ungkap – penggunaan metafora yang tidak betul

Untuk senarai yang lebih panjang, lihat Bahasa kiasan: Trop.

Kenneth Burke menyebut metafora, metonimi, sinekdok dan ironi sebagai "empat master trop"[8] kerana mempunyai penggunaan yang paling umum dalam kejadian sehari-hari.

Trop ini dapat digunakan untuk mewakili tema berulang umum di sepanjang karya kreatif, dan dalam hubungan persekitaran moden dan interaksi watak. Ia juga dapat digunakan untuk menunjukkan contoh bahasa kiasan yang berulang.[9]

Walaupun sebilangan besar bentuk frasa yang dijelaskan di atas adalah penggunaan umum, tetapi tidak kepada sebilangan besar istilah itu sendiri, khususnya antanaklasis, litotes, metonimi, sinekdok dan salah ungkap. [perlu rujukan]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ trope Definisi: majasselanjutnya di PRPM
  2. ^ Miller (1990). Tropes, Parables, and Performatives. Duke University Press. m/s. 9. ISBN 978-0822311119.
  3. ^ a b Cuddon, J. A.; Preston, C. E. (1998). "Trope". The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory (ed. 4). London: Penguin. m/s. 948. ISBN 9780140513639.
  4. ^ a b "trope", Merriam-Webster Online Dictionary, Springfield, Massachusetts: Merriam-Webster, 2009, dicapai pada 2009-10-16
  5. ^ "trope (revised entry)". Oxford English Dictionary. Oxford University Press. 2014.
  6. ^ a b Childers, Joseph; Hentzi, Gary (1995). "Trope". The Columbia Dictionary of Modern Literary and Cultural Criticism. New York: Columbia UP. m/s. 309. ISBN 9780231072434.
  7. ^ Cuddon, J. A.; Preston, C. E. (1998). "Quem quaeritis trope". The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory (ed. 4). London: Penguin. m/s. 721. ISBN 9780140513639.
  8. ^ Burke, K. (1969). A grammar of motives. Berkeley: University of California Press.
  9. ^ D'Angelo, Frank J. (September 1992). "The four master tropes: Analogues of development". Rhetoric Review. 11 (1): 91–107. doi:10.1080/07350199209388989. ISSN 0735-0198.

Sumber sunting