Tsar Bomba (Царь-бомба) yang bermaksud Maharaja Segala Bom merupakan sebuah bom nuklear yang dicipta oleh Kesatuan Soviet. Tsar Bomba merupakan projek "Иван" (Ivan), pembuatan bom memerlukan masa selama 15 minggu dan diuji kaji pada 30 Oktober 1961. Bom ini diuji kaji di sekitar Pulau Novaya Zemlya, Lautan Artik[1]. Tsar Bomba memiliki berat sebesar 27 tan dan diangkut oleh pesawat Tupolev Tu-95 yang merupakan pesawat pengebom terbesar pada zaman tersebut.

RDS-220
Bom tiruan Tsar Bomba di Sarov
JenisSenjata termonuklear
Tempat asal Kesatuan Soviet
Sejarah pengeluaran
Jumlah dibina1 (dan 1 bom tiruan)
Spesifikasi
Berat27 ton
Panjang8 meter
Diameter2 meter

Hasil letupan50 megaton

Ketinggian pelepasan bom setinggi 34,500 kaki dan sewaktu meledak ia mempunyai daya ledakan sebesar 50 Megaton TNT yang setaraf dengan seluruh bom yang meledak pada Perang Dunia II dan dikalikan 10. Awalnya, Tsar Bomba dirancang untuk mempunyai daya ledakan sebanyak 100 megaton TNT tetapi dibatalkan disebabkan ia memberi kesan yang luas terhadap atmosfera. Ledakan dapat dilihat sehingga 1,000 km dari tempat peledakannya.

Ketinggian asap cendawan yang dihasilkan oleh bom ini setinggi 64 kilometer, pengionan daripada ledakan menyebabkan gangguan radio komunikasi selama berjam-jam. Payung terjun digunakan untuk menghalang bom meluncur terlalu laju.

Terdapat bom tiruan Tsar Bomba yang disimpan di Sarov.

Rujukan sunting

  1. ^ Sakharov, Andrei (1990). Memoirs. New York: Alfred A. Knopf. m/s. 215–225. ISBN 0-679-73595-X.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.