Tun Razak Exchange

Tun Razak Exchange atau ringkasnya TRX (dahulu dikenali sebagai Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur, KLIFD) merupakan sebuah pembangunan daerah kewangan baharu di Kuala Lumpur, Malaysia yang dikelolai oleh Kementerian Kewangan. Projek mega berkeluasan 70 ekar ini dinamai sempena nama Perdana Menteri Malaysia yang kedua, Tun Abdul Razak Hussein, dan juga lokasinya di sepanjang Jalan Tun Razak. TRX dirancang semasa era Perdana Menteri keenam, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak di bawah rancangan Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Tun Razak Exchange
Logo Tun Razak Exchange

TRX dibangunkan dengan tujuan untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai sebuah hab kewangan dunia, sekaligus dapat bersaing dengan pusat-pusat kewangan antarabangsa seperti di Bandar Raya New York, London, Paris, Frankfurt, Singapura, Hong Kong dan Tokyo.

Keseluruhan projek ini memakan masa selama 15 tahun dan disiapkan secara berfasa, dengan fasa pertamanya dijangka siap pada sekitar 2017-2018.

Mercu tanda bagi TRX, iaitu Menara Exchange 106, merupakan pencakar langit kedua tertinggi di Malaysia dan ketiga di Asia Tenggara.

Lokasi sunting

 
Gambaran pelan induk TRX mengikut khayalan pelukis

TRX terletak di lokasi strategik di pintu masuk selatan ke pusat bandar Kuala Lumpur diapit oleh jalan arteri utama dan bersebelahan dengan Golden Triangle - komersial, membeli-belah di bandar ini pusat hiburan. Daerah ini akan menerima dikongsi Transit Aliran Massa (MRT) bawah tanah persimpangan, merancang untuk menjadi yang terbesar di Malaysia, yang dimaksudkan hendaklah dinamakan selepas daerah baru. Terdapat beberapa stesen RapidKL dalam jarak 20-30 minit berjalan kaki, yang dicadangkan walaupun belum dimulakan dengan sambungan lebuh raya baru dan belum telah memulakan laluan jalan terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang dicadangkan.

Pemaju sunting

Pemaju induk TRX ialah 1MDB yang kini berhadapan dengan kontroversi. Pada Mac 2015, 1MDB Real Estate dan syarikat berpangkalan di Australia, Lend Lease setuju membangunkan sebahagian tanah (6.8 hektar) di TRX. Ia merangkumi kompleks beli-belah, beberapa blok kediaman bertingkat tinggi dan sebuah hotel yang akan bersambung dengan sebuah taman pelbagai lapisan di tengah-tengah serta stesen MRT terbesar di Kuala Lumpur. Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB Real Estate Datuk Azmar Talib. CEO Land Lease bagi Asia ialah Rod Leaver. [1]

Pelabur sunting

 
Majlis menandatangani Lend lease TRX

Pada bulan Jun 2014 hartanah dan infrastruktur kumpulan antarabangsa, Lend Lease, telah dipilih oleh 1MDB RE untuk menjadi rakan kongsi utama pelabur dalam Fasa 1. KIT akan membangunkan bersama dengan 1MDB Quarter Lifestyle dalam TRX, yang dinyatakan oleh pemaju terdiri daripada sebuah pusat membeli-belah 2 juta kaki2 lancar dihubungkan dengan pelbagai lapisan tengah taman, tiga menara kediaman dan sebuah hotel. Pada suku ke-2 2015, walaupun kekecohan skandal pembiayaan dan kesalahan mendakwa lain, satu majlis menandatangani perjanjian rasmi telah diadakan untuk mengelak perkongsian usaha sama antara 1MDB RE dan Lend Lease. Upacara dibawa bersama-sama Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, dan ketua Lend Lease, Rod Lever, untuk mengukuhkan dan meraikan hubungan 1MDB-Lend Lease.

Kontraktor sunting

Setakat 2020, kontraktor-kontraktor besar yang mengambil bahagian dalam pembinaan TRX ialah :

  • CCCC dan WCT bergabung dan membentuk Core Precious Development Sdn Bhd untuk projek residensi Core Residence @ TRX[2]

Rujukan sunting

  1. ^ 1MDB bangunkan TRX
  2. ^ "Core Precious Development eyes full take-up of residential project by 2022". Dicapai pada 25 November 2019.

Pautan luar sunting