Uşak merupakan sebuah daerah di Wilayah Uşak Turki. Uşak, yang namanya "Temenothyrea" pada zaman dahulu, terletak di wilayah yang menghubungkan Anatolia Barat dan Tengah di Wilayah Aegean Dalam. Difahamkan bahawa Uşak dan sekitarnya telah dibuka untuk penempatan sejak 4000 SM. Nampaknya penempatan semakin meluas, terutamanya semasa Zaman Gangsa. Uşak dan sekitarnya, yang membentuk sempadan barat orang Hittites yang menubuhkan kesatuan politik pertama di Anatolia pada 2000 SM dan Frigia pada 1000 SM, berada di bawah pengaruh budaya Ionia dan bukannya budaya ini. Selepas Raja Gyges mengambil alih Empayar Lydia pada abad ke-7 SM, Uşak, yang kebanyakan wilayahnya kekal di Lydia, berada di bawah pemerintahan Lydia sepenuhnya pada 620 SM. Akibat Lydia dipadamkan dari sejarah pada 546 SM, wilayah itu berada di bawah pemerintahan Parsi.

Uşak train station

Pemerintahan Parsi berterusan sehingga 334 SM. Pada tarikh ini, sebagai hasil daripada ekspedisi Anatolia Alexander the Great of Macedon, wilayah itu, seperti semua Anatolia, berada di bawah pemerintahan Alexander the Great, dan selepas kematian Alexander, wilayah itu diberikan kepada bahagian Antigonos, salah seorang jeneral Alexander the Great. Uşak dan sekitarnya, yang kemudiannya dihubungkan dengan kerajaan Pergamon untuk sementara waktu, berada di bawah pemerintahan Rom pada tahun 189 SM. Akibat pembahagian Empayar Rom kepada dua, Uşak, yang kekal dalam sempadan Rom Timur, kekal di bawah pemerintahan Byzantine sehingga abad ke-12.

Selepas 1071, wilayah itu bertukar tangan dari semasa ke semasa antara Seljuk dan Byzantine, dan pada tahun 1176, Seljuk Sultan II. Ia diserahkan kepada Seljuk akibat daripada Perang Miryakefalon (Kumdanlı) yang berlaku antara Kılıçarslan dan Maharaja Byzantine Manuel Komnenos. Uşak dan sekitarnya, yang tertakluk kepada Germiyanoğulları semasa tempoh kerajaan, termasuk dalam Empayar Uthmaniyyah apabila Yıldırım Bayezid menamatkan penguasaan Germiyanoğulları pada tahun 1391. Kerajaan itu dihidupkan semula semasa Interregnum, dan pada tahun 1429, yang terakhir. penguasa Germiyanoğulları, II. Ia diserahkan kepada Empayar Uthmaniyyah dengan kehendak Yakup Bey. Menurut bahagian pentadbiran yang dibuat beberapa lama selepas ia berada di bawah pemerintahan Uthmaniyyah, Uşak ialah sebuah daerah di Kütahya Sanjak di Negara Anatolia. Uşak, yang diduduki oleh tentera Yunani pada 29 Ogos 1920, telah dibebaskan daripada pendudukan pada 1 September 1922. Uşak, yang merupakan daerah Kütahya Sanjak di Wilayah Hüdavendigar semasa zaman Uthmaniyyah, kekal sebagai daerah Wilayah Kütahya dalam peraturan pentadbiran yang dibuat oleh Perlembagaan No. 491 bertarikh 20 April 1924. Ia menjadi daerah tengah wilayah Uşak, yang ditukar menjadi wilayah mengikut undang-undang bernombor 6129 bertarikh 9 Julai 1953[


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

[1] Pertumbuhan populasi Uşak Laporan agensi perangkaan Turki 2023