Ujian Warna Ishihara ialah sebuah contoh ujian persepsi warna bagi kekurangan warna merah-hijau. Ia dinamakan sempena perekanya, Dr. Shinobu Ishihara, seorang profesor di Universiti Tokyo, yang pertama menerbitkan ujiannya pada tahun 1917.[1]

Ujian persepsi warna
Contoh plat uji warna Ishihara. Nombor "74" harus dilihat dengan jelas oleh pelihat dengan penglihatan warna normal. Pelihat dengan dikromasi atau trikromasi anomali boleh membacanya sebagai "21", dan pelihat dengan akromat boleh tidak nampak apa-apa.
Kepakaranoftalmologi
ICD-9-CM95.06
MeSHD003119

Ujian ini mengandungi nombor plat berwarna, dipanggil plat Ishihara, setiap mengandungi bulatan titik muncul secara rawak dalam warna dan saiz. Dalam corak merupakan titik yang membentuk nombor atau membentuk dilihat dengan jelas oleh mereka yang mempunyai penglihatan warna yang normal, dan yang tidak kelihatan, atau sukar untuk melihat, untuk mereka yang mempunyai kecacatan penglihatan warna merah-hijau, atau sebaliknya. Ujian penuh terdiri daripada 38 plat, tetapi kewujudan kekurangan yang biasanya jelas selepas beberapa plat. Terdapat juga ujian yang lebih kecil yang terdiri hanya 24 plat.[2]

Plat membuat beberapa reka bentuk ujian yang berbeza:

  • Plat transformasi: individu dengan kecacatan penglihatan warna perlu lihat gambar yang berbeza daripada individu dengan penglihatan warna normal.
  • Plat menghilang: hanya individu yang mempunyai penglihatan warna biasa boleh mengenal angka.
  • Plat angka tersembunyi: hanya individu yang mempunyai kecacatan penglihatan warna boleh mengenali angka.
  • Plat diagnostik: bertujuan untuk menentukan jenis kecacatan penglihatan warna (protanopia atau deuteranopia) dan keterukannya.
Plat Ishihara No. 1, dibentangkan di sini dalam hitam dan putih supaya walaupun yang buta warna sepenuhnya mendapatkan rasa bagaimana ujian berfungsi. Cari nombor diwakili oleh titik warna yang berbeza kerana mereka beralih daripada hitam melalui kelabu ke putih.

Galeri sunting

SLihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ S. Ishihara, Tests for color-blindness (Handaya, Tokyo, Hongo Harukicho, 1917).
  2. ^ http://www.dfisica.ubi.pt/~hgil/p.v.2/Ishihara/Ishihara.24.Plate.TEST.Book.pdf

Pautan luar sunting

Templat:Eye procedures Templat:Color topics