Ultron (/ˈʌltrən/) adalah pengawasan fiksyen yang muncul dalam komik Amerika yang diterbitkan oleh Marvel Comics. Dia paling dikenali sebagai musuh pada Avengers, dan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan pencipta Hank Pym. Beliau adalah watak komik Marvel yang pertama untuk menggunakan aloi logam fiksyen adamantium.[1]

Ultron (komik)
Informasi Penerbit
PenerbitKomik Marvel
Kemunculan pertamaThe Avengers #54 (July 1968) (non-named cameo)
The Avengers #55 (August 1968)
Informasi dalam cerita

Ultron telah disuarakan oleh Tom Kane dan oleh Jim Meskimen dalam beberapa penyesuaian media. Watak ini dimainkan oleh James Spader di dalam filem Avengers: Age of Ultron (2015).

Sejarah penerbitan sunting

Watak pada mulanya muncul sebagai watak yang tidak dinamakan dalam cameo di The Avengers # 54 (1968), dengan penampilan penuh pertama dalam Avengers # 55 (1968). Ultron dicipta oleh penulis Roy Thomas dan artis John Buscema. Thomas, yang telah mengakui bahawa dia menemui watak-watak yang sukar, berkata dia suka akhiran -tron dan pergi dari situ.[2] Thomas berkata idea watak dan penampilannya sangat berdasarkan Makino, penjahat robot yang tidak jelas yang muncul dalam isu Captain Video buku komik. Dia suka tersenyum senyuman yang jahat, menunjukkan ini kepada Buscema.

Rujukan sunting

  1. ^ Walker, Karen (February 2010). "Ultron: The Black Sheep of the Avengers Family". Back Issue!. TwoMorrows Publishing (38): 23–30.
  2. ^ http://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/age-ultron-creator-roy-thomas-791320 The Hollywood Reporter: "Marvel Legend Reveals What Stan Lee Initially "Hated" About 'Age of Ultron' Breakout