Undang-undang kes adalah sekumpulan keputusan hukum masa lalu yang ditulis oleh mahkamah dan tribunal serupa dalam proses memutuskan kes, di mana undang-undang dianalisis menggunakan kes-kes ini untuk menyelesaikan kesamaran bagi memutuskan kes-kes yang sedang berlaku. Keputusan masa lalu ini disebut "undang-undang kes", atau preseden. Stare decisis - ungkapan Latin yang bermaksud "biarkan keputusan tertegak" - adalah prinsip di mana hakim terikat pada keputusan yang pernah dibuat pada masa lalu. Tafsiran kehakiman ini dibezakan dari undang-undang berkanun, iaitu kod yang digunapakai oleh badan perundangan, dan undang-undang kawal selia, yang dibentuk oleh lembaga eksekutif berdasarkan kanun. Dalam beberapa bidang kuasa, undang-undang kes dapat diterapkan untuk pengadilan yang sedang berlangsung; contohnya, prosiding jenayah atau undang-undang keluarga.

Di negara-negara common law (termasuk United Kingdom, Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan New Zealand), istilah undang-undang kes adalah sinonim yang hampir sama dengan common law. Ini digunakan untuk keputusan kehakiman pengadilan bagi beberapa mahkamah rayuan, mahkamah pengadilan pertama, tribunal agensi, dan badan-badan lain yang melaksanakan fungsi pengadilan.[1][2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Garner, Bryan A. (2001). A Dictionary of Modern Legal Usage (ed. 2nd, revised). New York: Oxford University Press. m/s. 177. In modern usage, common law is contrasted with a number of other terms. First, in denoting the body of judge-made law based on that developed in England… [P]erhaps most commonly within Anglo-American jurisdictions, common law is contrasted with statutory law...CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Black's Law Dictionary - Common law (ed. 10th). 2014. m/s. 334. 1. The body of law derived from judicial decisions, rather than from statutes or constitutions; CASE LAW [contrast to] STATUTORY LAW.

Pautan luar sunting