Siri Pengundian
Sebahagian siri Politik dan Pilihan raya
Portal Politik   sunting

Undi pos merujuk kepada kaedah pengundian dalam suatu pilihan raya di mana kertas undi diedarkan kepada atau dikembalikan oleh pengundi melalui pos, berbanding pemgundian biasa pada hari mengundi di pusat pembuangan undi atau secara elektronik melalui suatu sistem pengundian elektronik.

Ia merupakan kemudahan kepada orang yang tidak dapat menghadiri pusat pengundian pada hari berkenaan, sama ada kerana ketakdayaan, terpaksa bertugas atau berada jauh dari tempat mengundi. Kaedah ini lazimnya perlu dipohon (kadangkala dengan syarat tertentu) bagi pilihan raya berkanun di banyak negara demokratik.

Akan tetapi, terdapat kebimbangan terhadap undi pos yang telah ditimbulkan, iaitu sama ada ia selaras dengan syarat undi rahsia, kerana undi itu dibuang di luar kawalan keselamatan pusat mengundi, dan sama ada pengundi dapat mengundi pilihan mereka dengan bebas tanpa manipulasi atau paksaan mana-mana pihak. Pernah terjadi kes penipuan pilihan raya dengan pengundi pos di beberapa tempat seperti di United Kingdom.[1][2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Judge upholds vote-rigging claims". BBC News. 2005-04-04. Dicapai pada 2010-09-19.
  2. ^ Hugh Muir, Sandra Laville dan Audrey Gillan (2005-04-13). "New fears over postal vote fraud". London: Politics.guardian.co.uk. Dicapai pada 2010-09-19.

Pautan luar sunting