Universiti Sains dan Teknologi Malaysia

Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (bahasa Inggeris: Malaysia University of Science and Technology) merupakan salah sebuah institusi pendidikan tinggi swasta di Malaysia.

Universiti Sains dan Teknologi Malaysia
Malaysia University of Science and Technology (MUST)
JenisSwasta
Ditubuhkan pada1997
PresidenProf. Dr. Premkumar Rajagopal
Lokasi,
Laman sesawanghttp://www.must.edu.my/

MUST ialah sebuah universiti berasingan dan tidak bersekutu atau mempunyai kaitan terus dengan Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Sejarah sunting

Pada tahun 1995, Perdana Menteri Mahathir Mohamad dan delegasi dari Malaysia membuat lawatan kerja ke Massachusetts Institute of Technology (MIT) dan mengesahkan penubuhan sebuah universiti mengikut model MIT. Perjanjian telah ditandatangani pada Januari 1997 untuk menubuhkan Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (MUST). Dalam tahun-tahun pembentukannya, MUST telah dibantu dan disokong sepenuhnya oleh MIT, sebuah universiti yang terkenal di dunia yang terkenal dengan pendidikan dan penyelidikannya dalam sains dan teknologi termaju .

Universiti Sains dan Teknologi Malaysia mencontohi kaedah pengajaran dan pembelajaran bertaraf dunia yang menggalakkan kreativiti, pemikiran analitikal, penyelesaian masalah, inovasi dan pembinaan pasukan. Ini adalah kualiti yang telah terbukti berjaya melahirkan kepimpinan keusahawanan dalam teknologi dan perniagaan. Universiti ini juga memupuk budaya berteraskan penyelidikan dalam semua bidang kepakaran untuk memastikan kedalaman pemahaman dan keyakinan dalam menghadapi masalah praktikal. Model bertaraf dunia telah menjadi pendorong kepada budaya universiti yang bertenaga, inovatif dan bertujuan untuk persekitaran tempatan kita.

Pautan luar sunting