VIA Technologies Inc. (Bahasa Cina: 威盛電子pinyin: Wēishèng Diànzǐ), ialah pengeluar litar bersepadu Taiwan, terutamanya set cip papan induk, CPU, dan memori. Ia merupakan pengeluar bebas set cip papan induk di dunia. Sebagai syarikat semikonduktor fabless, VIA menjalankan penyelidikan dan pembangunan set cipnya di dalam rumah, kemudian subkontrak pembuatan (silikon) sebenar kepada foundries saudagar pihak ketiga, seperti TSMC.

VIA Technologies Inc.
威盛電子
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPerkakas komputer
PendahuluCyrix Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1987; 37 tahun yang lalu (1987)
Fremont, California, Amerika Syarikat
PengasasCher Wang Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatBandar Taipei Baru, Taiwan, ROC
KeluaranSet cip, papan induk, CPUs
Hasil[1]
Syarikat indukFormosa Plastics Group Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatWonderMedia Sunting ini di Wikidata
Tapak webViaTech.com
Facebook: viatechnologies Twitter: viatechnologies Instagram: viatechnologies LinkedIn: viatechnologies Youtube: UCMdfug46ZkmedSXxMWowZjg Youtube: VIAMKTCH Pinterest: viatechnologies Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1987, di Fremont, California, Amerika Syarikat oleh Cher Wang. Pada tahun 1992, ia telah memutuskan untuk memindahkan ibu pejabat ke Taipei, Taiwan untuk mewujudkan perkongsian yang lebih dekat dengan pangkalan perkilangan IT yang besar dan berkembang di Taiwan dan negara-negara tetangga China.[2]

Pada tahun 1999, VIA menguasai sebahagian besar Cyrix, kemudian sebuah bahagian National Semiconductor. Pada tahun yang sama, VIA memperoleh Teknologi Centaur daripada Teknologi Peranti Bersepadu, menandakan kemasukannya ke pasaran mikroprosesor x8. VIA adalah pembuat pemproses VIA C3, VIA C7 & VIA Nano, dan platform EPIA. Platform Cyrix MediaGX kekal dengan National Semiconductor.

Pada tahun 2001, VIA telah menubuhkan usaha sama S3 Graphics.

Pada bulan Januari 2005, VIA memulakan inisiatif VIA pc-1, untuk membangunkan sistem teknologi maklumat dan komunikasi untuk memberi manfaat kepada mereka yang tidak mempunyai akses kepada komputer atau Internet. Pada bulan Februari 2005, VIA merayakan pengeluaran 100 orang   juta chipset VIA AMD.

Pada 29 Ogos 2008, VIA mengumumkan bahawa mereka akan melepaskan pemandu 2D yang dipercepat Linux untuk set cip mereka, dan juga akan melepaskan pemacu pantas 3D.[3]

Pada 2013, VIA menandatangani perjanjian dengan Kerajaan Perbandaran Shanghai untuk mewujudkan sebuah syarikat semikonduktor fabless yang dipanggil Zhaoxin.[4] Usaha sama itu menghasilkan CPU serasi x86 untuk pasaran China.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ "VIA Technologies 2017 Annual Report" (pdf). s3-us-west-2.amazonaws.com. Dicapai pada 6 December 2018.
  2. ^ "Corporate History - VIA Technologies, Inc". via.com.tw. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 January 2014. Dicapai pada 3 January 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "VIA Releases FOSS Graphics Driver". Slashdot. 31 August 2008. Dicapai pada 3 January 2014.
  4. ^ Chan, Leon (3 January 2018). "Via's Chinese Joint Venture Aims For Competitive Home-Grown X86 SOCs By 2019". Hexus. Dicapai pada 3 January 2018.
  5. ^ Tyson, Mark (2 January 2018). "VIA and Zhaoxin ZX- family of x86 processors roadmap shared". Hexus.net. Dicapai pada 2 January 2018.

Pautan luar sunting