Vermin (kolokial varmint atau varmit) adalah haiwan perosak yang menyebarkan penyakit atau menghancurkan tanaman atau ternakan. Memandangkan istilah ini berkaitan dengan aktiviti manusia, spesiesnya berbeza dari setiap kawasan serta individu.

Kelinci liar - dianggap sebagai perosak oleh ramai, kerana pemusnahan tanaman ladang

Istilah ini berasal dari bahasa Latin vermis ( cacing ), dan pada asalnya digunakan untuk larva serangga contohnya serangga tertentu, yang kebanyakannya menghurung makanan. [1] Istilah varmint (dan vermint ) telah dijumpai dalam sumber dari c. 1530-1540s. [2] [3]

Definisi sunting

Istilah "vermin" digunakan untuk merujuk kepada skop organisma yang luas, termasuk tikus, lipas, rayap, pepijat, [4] nyamuk, feret, cerpelai, sable, tikus, dan rubah.

Menurut sejarah, ungkapan vermin juga digunakan sebagai istilah penghinaan kepada kumpulan orang seperti pengemis, pengembara dan umumnya pada golongan miskin pada abad ke-16 dan ke-17. [5]

Kebiasaanya, tikus dan serangga adalah pembawa penyakit, tetapi istilah ini juga digunakan untuk haiwan yang lebih besar-terutama pemangsa kecil, kerana mereka menggunakan sumber yang dianggap oleh manusia sebagai kepunyaan mereka, seperti ternakan dan tanaman. Contohnya, burung yang memakan buah-buahan dan biji-bijian. Burung gagak Amerika ( Corvus brachyrhynchos ), dibenci secara meluas oleh petani kerana memusnahkan tanaman. Merpati, yang telah diperkenalkan secara meluas dalam persekitaran bandar, juga kadang kala dianggap sebagai vermin. Beberapa jenis ular dan arachnid (serangga dalam golongan labah-labah) juga boleh dirujuk sebagai vermin. "Vermin" juga digunakan oleh sesetengah orang sebagai istilah cacian, sama ada secara individu atau secara kolektif.

Varmint sunting

Varmint atau varmit adalah bahasa kolokial Amerika-Inggeris, kemusnahan "vermin" merupakan kebiasaan di Timur Amerika dan Tenggara di dalam negeri bersempadan berdekatan kawasan Appalachia. Istilah ini menerangkan spesies-spesies yang menyerang ladang-ladang sebagai vermin yang bertentangan dari yang menyerang dari dalam tanah (seperti tikus) di mana ianya merujuk kepada pemangsa seperti anjing liar, rubah, weasel, dan koyote. Namun kadang kala serigala juga dianggap sebagai vermin akan tetapi beruang jarang sekali. Pada tahap yang lebih rendah, herbivor dan haiwan yang mengorek lubang juga secara langsung merosakkan tanaman dan tanah.

Penggunaan "varmint / varmit" jarang digunakan dalam Bahasa Inggeris Bertulis Standard. Namun ia mempunyai penjelasan umum untuk beberapa jenis senjata dan situasi kawalan serangga di Appalachian dan negara-negara berdekatan serta Barat Amerika dan barat daya yang telah mengadaptasikan istilah-istilah seperti senapang varmint dan pemburuan varmint.

Gangguan keseimbangan sunting

Berbagai spesies boleh berkembang menjadi vermin jika didedahkan ke dalam kawasan yang terdapat keadaan hidup yang baik dan beberapa pemangsa semulajadi. Dalam kes sedemikian, mereka (vermin) dilihat sebagai spesies invasif dan manusia sering memainkan peranan sebagai pemangsa untuk menghadkan kesan kepada alam sekitar. Contoh vermin termasuk kambing di Kepulauan Galápagos, arnab di Australia atau kucing di Prince Edward Islands . Tikus dan lipas kebiasaannya dianggap sebagai vermin di bandar dan suburban.

United Kingdom sunting

Di bawah "undang-undang vermin" Tudor, banyak makhluk dilihat sebagai pesaing bagi hasil desa dan ganjarannya dibayar oleh kariah untuk bangkainya. Pada abad ke-20, pengisytiharan layang-layang merah telah membawa kepada penurunan jumlah vermin kepada titik kepupusan di UK. Walau bagaimanapun, layang-layang merah sedang diperkenalkan semula oleh lokasi pembiakan pasangan dari bahagian lain di Eropah. [6]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Vermin". Merriam-Webster Online Dictionary. Britannica Publishing. Dicapai pada 13 December 2006.
  2. ^ "Varmint definition". Dictionary.com. Dicapai pada 5 January 2012. Origin: 1530–40; var. of vermin
  3. ^ "Vermint" cited in England in 1539, Oxford English Dictionary', 2nd ed
  4. ^ Phillipa Bellemore (November 2006). Tenants' Rights Manual: A Practical Guide to Renting in NSW. Federation Press. m/s. 66. ISBN 978-1-86287-557-9.
  5. ^ Karen Raber (24 September 2013). Animal Bodies, Renaissance Culture. University of Pennsylvania Press. m/s. 26–27. ISBN 978-0-8122-0859-7.
  6. ^ McCarthy, Michael (23 March 2007). "Book Review: Silent Field, By Roger Lovegrove: songbirds versus shotguns". The Independent. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 7 July 2009.

Pautan luar sunting