Virgil van Dijk

pemain bola sepak

Virgil van Dijk (lahir 8 Julai 1991) merupakan seorang pemain bola sepak profesional Belanda yang bermain sebagai bek tengah untuk kelab Liga Perdana Inggeris, Liverpool dan kini berkhidmat sebagai kapten pasukan kebangsaan Belanda. Beliau dianggap sebagai salah satu pemain bek terbaik di dunia dan terkenal dengan ciri-ciri kekuatan, kepimpinan, dan kemampuan udara. Pada tahun 2019, beliau dinobatkan sebagai Pemain Lelaki Terbaik UEFA dan menjadi naib juara untuk Ballon d'Or.

Virgil van Dijk
Van Dijk bersama Belanda pada tahun 2016
Maklumat peribadi
Nama penuh Virgil van Dijk[1]
Tarikh lahir (1991-07-08) 8 Julai 1991 (umur 32)[2]
Tempat lahir Breda, Belanda
Ketinggian 1.95 m (6 ka 5 in)[3]
Posisi permainan Bek tengah
Maklumat kelab
Kelab terkini
Liverpool
Nombor 4
Kerjaya remaja
2009–2010 Willem II
2010–2011 Groningen
Kerjaya Senior*
Tahun Pasukan Kmcln (Gol)
2011–2013 Groningen 62 (7)
2013–2015 Celtic 76 (9)
2015–2018 Southampton 67 (4)
2018– Liverpool 165 (16)
Pasukan kebangsaan
2011 Belanda B19 1 (0)
2011–2013 Belanda B21 3 (0)
2015– Belanda 60 (6)
Pengalaman
Mewakili  Belanda
Pingat kebangsaan
Pingat perak – tempat kedua Liga Negara-Negara UEFA 2018–19 Belanda
* Gol dan kemunculan untuk kelab senior hanya untuk liga domestik dan tepat pada 24 September 2023 (UTC)
‡ Gol dan kemunculan pasukan kebangsaan hingga 8 September 2023 (UTC)

Setelah memulakan karier profesionalnya bersama Groningen, Van Dijk pindah ke Celtic pada tahun 2013, di mana beliau memenangi Liga Perdana Scotland dan dinobatkan dalam Pasukan Pilihan Terbaik Tahunan Liga Perdana Scotland PFA pada kedua musimnya bersama kelab, serta memenangi Piala Liga Scotland untuk musim terakhir bersama Celtic. Pada bulan September 2015, beliau menyertai pasukan Liga Perdana Inggeris, Southampton sebelum menandatangani Liverpool pada Januari 2018 dengan harga £75 juta (perpindahan rekod dunia untuk pemain pertahanan pada masa itu). Van Dijk mencapai pentas akhir kejohanan Liga Juara-Juara UEFA 2018 pada musim bunga pertamanya di Liverpool. Pada musim penuh pertamanya di kelab, Van Dijk dinobatkan sebagai Pemain Terbaik PFA dan Pemain Terbaik Liga Perdana Inggeris musim 2018-19. Van Dijk dibintangi ketika Liverpool memenangi kejohanan Liga Juara-Juara UEFA 2019 dan sekaligus dinobatkan sebagai Pemain Terbaik Perlawanan. Musim berikutnya, beliau turut memenangi Piala Dunia Kelab FIFA 2019 bersama Liverpool.

Van Dijk membuat penampilan antarabangsa yang pertama buat pasukan Belanda pada tahun 2015 dan menjadi kapten negara pada tahun 2018. Pada tahun 2018, beliau menjaringkan gol antarabangsa yang pertama dalam kemenangan 3-0 ke atas juara Eropah Portugal. Beliau kemudiannya membawa pasukannya ke perlawanan akhir Liga Negara-Negara UEFA 2018–19 buat pertama kali, di mana pasukannya menduduki tempat kedua.

Kerjaya kelab sunting

Kehidupan dan kerjaya awal sunting

Van Dijk dilahirkan di Breda, Belanda dan dibesarkan oleh ibunya dari Suriname, sementara ayahnya berasal dari Belanda. Beliau kerap bermain bola sepak di mana sahaja seperti di jalanan, kandang konkrit, dan juga perlawanan padang di pagi Sabtu. Van Dijk bermain di kelab akademi Willem II sambil meluangkan masa bekerja menjadi pekerja sambilan sebagai pencuci pinggan. Setelah penampilannya tidak menonjol sebagai posisi bek kanan, Van Dijk dipindahkan ke posisi bek tengah pada tahun 2008 ketika berusia 17 tahun dan ketinggiannya juga meningkat sekitar 18 sentimeter. Walaupun perubahan kedudukan dan pertumbuhan fizikal Van Dijk, pengurus simpanan Willem II pada waktu itu Edwin Hermans percaya bahawa beliau mempunyai "terlalu banyak batasan" yang menghalangnya daripada masuk ke pasukan pertama. Pada tahun 2010, beliau dicari oleh bekas pemain antarabangsa Belanda Martin Koeman, yang bekerja untuk FC Groningen pada masa itu. Akhirnya, perpindahan Van Dijk secara percuma ke Groningen telah dipersetujui pada tahun 2010.

Groningen sunting

Van Dijk pada mulanya bergelut untuk masuk ke pasukan pertama Groningen dengan kakitangan kelab percaya bahawa dia "terlalu letih" setelah menghabiskan banyak masa bermain dengan akademi dan pasukan simpanan Willem II. Pada 1 Mei 2011, beliau membuat penampilan pertama profesionalnya dengan datang sebagai pengganti buat Peter Andersson pada minit ke-72 semasa kemenangan 4-2 menentang ADO Den Haag. Pada 29 Mei 2011, Van Dijk kemudiannya tampil sebagai kesebelasan utama buat Groningen dan juga mencetak gol profesional pertamanya dalam perlawanan penentuan kelayakan Liga Eropah UEFA.

Selama kempen Eredivisie musim 2011–12, Van Dijk membuat 23 penampilan liga buat Groningen dan menjaringkan gol musim pertamanya semasa kemenangan besar 6-0 ke atas Feyenoord pada 30 Oktober 2011. Setelah ulang tahunnya yang ke-20, beliau dimasukkan ke hospital kerana mengalami peritonitis dan keracunan ginjal. Van Dijk kemudian mendedahkan bahawa beliau hampir mati akibat kecemasan perubatan dan pihak hospital bahkan telah pergi memintanya untuk menandatangani "wasiat" sekiranya beliau meninggal dunia.

Beliau kembali ke Groningen dan terus memberi kesan pada musim berikutnya. Pada akhir kempen, beliau ditawarkan ke sejumlah kelab Eredivisie yang lebih besar, termasuk Ajax. Sebaliknya, beliau mengambil keputusan untuk menyertai pasukan Celtic dari Scotland pada bulan Jun 2013.

Celtic sunting

Musim 2013-14 sunting

Pada 21 Jun 2013, Van Dijk menandatangani kontrak bersama Celtic dengan bayaran sekitar £2.6 juta, dan perjanjian selama empat tahun termasuk bayaran penjualan 10% untuk Groningen. Pada 17 Ogos 2013, beliau membuat penampilan sulung dalam Liga Scotland dengan menggantikan Efe Ambrose untuk tempoh 13 minit terakhir, dan menyaksikan pasukannya menang 2-0 ke atas Aberdeen di Stadium Pittodrie. Seminggu kemudian, beliau tampil sebagai kesebelasan utama dengan keputusan seri 2-2 menentang Inverness Caledonian Thistle di Celtic Park. Pada 9 November 2013, Van Dijk menjaringkan gol pertamanya buat Celtic dengan kemenangan 4-1 menentang Ross County. Selepas larian solo, beliau menjaringkan satu-satunya gol kemenangan ke atas St Johnstone pada 26 Disember.

Van Dijk sekali lagi menjaringkan gol pada 26 Januari 2014, dalam kemenangan 4-0 menentang Hibernian untuk kemenangan liga Scotland kepada Celtic ke-11 berturut-turut. Pada 25 Februari, beliau dibuang padang kerana melakukan pelanggaran kasar terhadap Peter Pawlett ketika Celtic tewas 2-1 ke atas Aberdeen. Perlawanan tersebut adalah kekalahan pertama buat Celtic pada musim tersebut. Setelah Celtic memenangi liga, Van Dijk menjaringkan gol lagi pada 7 Mei untuk meletakkan pasukannya 3-1 ke atas St Johnstone, dengan keputusan berakhir seri 3-3. Beliau merupakan salah satu daripada tiga pemain Celtic yang dinamakan dalam Pasukan Pilihan Terbaik Tahunan Liga Scotland PFA. Van Dijk turut dicalonkan untuk anugerah Pemain Terbaik Liga Scotland PFA, tetapi kalah kepada rakan sepasukannya pada ketika itu, Kris Commons.

Musim 2014-15 sunting

 
Van Dijk bermain untuk Celtic pada tahun 2015.

Pada 22 Julai 2014, Van Dijk dan Teemu Pukki masing-masing menjaringkan dua gol dalam kemenangan 4-0 ke atas KR dalam perlawanan kelayakan Liga Juara-Juara UEFA, menjadikan pasukan mereka ke pusingan seterusnya menerusi keputusan agregat 5-0. Pada 9 November, gol pertamanya musim Liga Perdana muncul dari hantaran sudut saat terakhir daripada Stefan Johansen untuk kemenangan 2-1 ke atas Aberdeen. Tiga minggu kemudian, Van Dijk menjaringkan gol pertama dan terakhir dalam kemenangan Celtic 4-0 menentang Heart of Midlothian pada pusingan keempat Piala Scotland. Empat hari selepas itu, gol keenamnya musim tersebut telah cukup untuk kemenangan dalam perlawanan di tempat sendiri menentang pasukan tetangga Glasgow, Partick Thistle.

Van Dijk sekali lagi menjaringkan gol pada 21 Januari 2015 dengan membuka kemenangan 4-0 ke atas Motherwell. Pada 26 Februari, beliau dibuang padang pada minit ke-36 kerana melakukan pelanggaran kasar terhadap Mauro Icardi, ketika Celtic tewas 1-0 menentang Inter Milan pada peringkat 32 terakhir kejohanan Liga Europa UEFA. Pada 8 Mac, Van Dijk sekali lagi dibuang padang ketika bertembung dengan Calum Butcher di peringkat suku akhir kejohanan Piala Scotland menentang Dundee United di Tannadice Park. Penggantungannya untuk perlawanan akhir Piala Liga Scotland minggu berikutnya dibatalkan atas permohonan rayuan, seperti juga Paul Paton, yang dikeluarkan ketika disalah anggap sebagai Butcher. Van Dijk bermain 90 minit penuh dalam perlawanan akhir di Hampden Park, yang dimenangi oleh Celtic dengan keputusan 2-0. Pada 18 Mac, perlawanan ketiga berturut-turut Celtic melawan Dundee United menyaksikan Van Dijk menjaringkan gol pada minit terakhir untuk mengesahkan kemenangan 4-0 dalam ulangan Piala.

Pada 19 April, Celtic bertanding di separuh akhir Piala Scotland menentang Inverness di Hampden, dan Van Dijk membuka jaringan gol dengan sepakan percuma. Setelah pemecatan penjaga gawang Craig Gordon, Celtic tewas 3-2 dan mengakhiri peluang mereka untuk mendapatkan gelaran treble. Tiga hari kemudian, sekali lagi Van Dijk menjarngkan gol menerusi sepakan percuma dengan mengesahkan kemenangan 2-1 ke atas Dundee. Pasukannya kembali memenangi liga Scotland dan Van Dijk dimasukkan ke dalam Pasukan Pilihan Terbaik Liga Musim untuk kempen kedua berturut-turut. Beliau juga sekali lagi disenarai pendek untuk anugerah Pemain Pemain PFA Scotland, tetapi kalah dengan rakan sepasukan lain, kali ini Stefan Johansen.

Van Dijk dilaporkan "mempertimbangkan masa depannya" di Glasgow setelah Celtic tersingkir dari Liga Juara-Juara UEFA 2015-16 dalam pusingan kelayakan menentang Malmö dari Sweden.

Southampton sunting

Musim 2015–16 sunting

Pada 1 September 2015, Van Dijk menandatangani kontrak lima tahun bersama kelab Liga Perdana Inggeris, Southampton (Saints) yang dikendalikan oleh Ronald Koeman. Bayaran perpindahan Van Dijk ke Southampton dilaporkan bernilai 13 juta pound.

Pada 12 September, beliau membuat penampilan pertamanya buat Southampton dengan keputusan 0-0 menentang West Bromwich Albion di The Hawthorns. Dua minggu kemudian, Van Dijk menandakan penampilan ketiga dalam Liga Perdana Inggeris dengan menghasilkan gol pertamanya buat Southampton. Gol pertamanya muncul dalam bentuk tandukan pada minit ke-11 untuk meletakkan Southampton di depan dalam Kemenangan 3-1 ke atas Swansea City. Pada 7 Mei 2016, Van Dijk menandatangani kontrak enam tahun baru bersama Saints.

Musim 2016–17 sunting

Pada 22 Januari 2017, Van Dijk dilantik sebagai kapten pasukan Southampton setelah perpindahan José Fonte. Pada hari yang sama, beliau mengalami kecederaan pergelangan kaki ketika menentang Leicester City. Masalah kecederaan yang dihadapi menyebabkan beliau terlepas dalam perlawanan akhir Piala Liga Bola Sepak Inggeris 2017, dan menyaksikan pasukannya tewas kepada Manchester United di Stadium Wembley. Setelah musim 2016-17 yang berjaya di Southampton, Liverpool telah menaruh minat untuk mendapatkan khidmat Van Dijk atas prestasinya yang baik di Southampton. Van Dijk kemudiannya telah meminta maaf kepada Southampton atas pendekatan yang tidak sah setelah dilaporkan bahawa beliau juga menyatakan minat untuk berpindah ke Liverpool. Pada 7 Ogos 2017, Van Dijk telah membuat permintaan perpindahan terhadap Southampton dan mengeluarkan pernyataan bersamanya dengan menekankan keinginannya untuk menyertai kelab lain di jendela perpindahan.

Awal musim 2017–18 sunting

Van Dijk kekal bersama Southampton buat permulaan kempen Liga Perdana Inggeris musim 2017-18 dan membuat penampilan pertamanya sejak cedera pada Januari. Beliau kembali sebagai pemain pengganti akhir dalam kemenangan 1-0 ke atas Crystal Palace pada 26 September. Perlawanan tersebut juga merupakan penampilan terakhirnya bersama Southampton dan perkhidmatannya juga dikecualikan berdasarkan spekulasi masa depannya.

Liverpool sunting

Pertengahan musim 2017–18: Penyumbang besar terhadap pertahanan Liverpool sunting

 
Van Dijk bersama Liverpool pada tahun 2018.

Pada 27 Disember 2017, diumumkan bahawa Van Dijk akan menyertai Liverpool apabila jendela perpindahan musim sejuk dibuka pada 1 Januari 2018 dengan bayaran yang dilaporkan sebanyak £75 juta. Bekas kelabnya iaitu Celtic akan menerima 10% daripada yuran perpindahan Van Dijk, kerana klausa jual yang terdapat dalam kontraknya bersama Southampton. Southampton mendakwa yuran perpindahan yang tidak didedahkan akan menjadi bayaran rekod dunia dalam bola sepak untuk pemain pertahanan.

Pada 5 Januari 2018, beliau membuat penampilan pertamanya bersama Liverpool dalam pusingan ketiga kejohanan Piala FA Inggeris dan menjaringkan gol kemenangan dengan menghasilkan tandukan lewat kemenangan 2-1 menentang pesaing tempatan, Everton. Dengan berbuat demikian, beliau menjadi pemain pertama sejak Bill White pada tahun 1901 yang menjaringkan gol dalam membuat penampilan pertama di Merseyside derby. Van Dijk dan Dejan Lovren menjalin kerjasama yang kuat di tengah pertahanan Liverpool, dengan pemain Belanda itu berjaya memperbaiki masalah pertahanan Liverpool.

Van Dijk dimasukkan dalam Skuad Pilihan Liga Juara-Juara Musim UEFA, walaupun bermain hanya separuh musim di Liga Juara-Juara UEFA, serta Pemerhati Teknikal UEFA mengatakan: "Van Dijk tiba di Anfield dan memberikan ketenangan dan kestabilan di peringkat kalah mati pertandingan. Van Dijk juga bermain 90 minit penuh dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA 2018 yang turut menyaksikan Liverpool tewas 1-3 ke atas Real Madrid. Van Dijk bermain 22 perlawanan dalam semua pertandingan pada musim pertamanya bersama kelab dan sekaligus menjaringkan satu gol.

Musim 2018–19: Gelaran Liga Juara-Juara UEFA sunting

Pada 20 Ogos 2018, Van Dijk terpilih sebagai pemain terbaik oleh BBC Sport dan Sky Sports kerana penampilannya dalam kemenangan 2-0 ke atas Crystal Palace. Van Dijk juga menerima anugerah Pemain Terbaik Liverpool untuk persembahannya pada bulan Ogos. Pada 2 Disember, Van Dijk membantu kemenangan Liverpool dengan menghasilkan sepakan voli menuju ke hadapan gawang Everton. Kesilapan seterusnya dilakukan oleh penjaga gol Everton, Jordan Pickford yang membolehkan Divock Origi mengambil peluang untuk menjaringan gol kemenangan minit akhir buat Liverpool dalam perlawanan derby menentang pesaing tempatan, Everton. Van Dijk akhirnya dianugerahkan sebagai Pemain Terbaik PFA untuk bulan November 2018. Pada 21 Disember, beliau menjaringkan gol pertamanya di Liga Perdana buat Liverpool dalam kemenangan 2-0 menentang Wolverhampton Wanderers. Pemain Belanda itu juga meneruskan penampilannya yang hebat pada musim 2018-19 dengan memenangi hadiah Pemain Terbaik Liga Perdana Inggeris untuk bulan Disember 2018.

Pada 27 Februari 2019, Van Dijk menjaringkan dua gol dalam kemenangan 5-0 menentang Watford. Pada bulan berikutnya, beliau menjaringkan gol pertamanya buat Liverpool di kejohanan Liga Juara-Juara UEFA dan juga menghasilkan satu bantuan dalam kemenangan 3-1 ke atas Bayern Munich. Dengan berbuat demikian, beliau menjadi pemain pertama sejak Craig Bellamy pada tahun 2007 yang menjaringkan gol dan menghasilkan bantuan gol buat Liverpool dalam pertandingan peringkat kalah mati di tempat lawan.

Pada 20 April, Van Dijk merupakan salah satu daripada enam pemain yang dicalonkan untuk anugerah Pemain Terbaik Tahunan Liga Perdana Inggeris PFA bersama rakan sepasukannya, Sadio Mané. Empat hari kemudian, beliau dinobatkan dalam Pasukan Pilihan Terbaik Tahunan Liga Perdana Inggeris PFA bersama rakan sepasukan Liverpool, Trent Alexander-Arnold, Sadio Mané dan Andrew Robertson. Pada 28 April 2019, beliau dinobatkan sebagai Pemain Terbaik PFA. Berikutan kemenangan Liverpool 2-0 ke atas Tottenham dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA 2018–19 pada 1 Jun, Van Dijk turut dinobatkan sebagai Pemain Terbaik Perlawanan UEFA.

Musim 2019-20: Kejayaan berterusan dan anugerah sunting

 
Van Dijk bermain untuk Liverpool dalam Piala Super UEFA 2019

Pada bulan Ogos 2019, Van Dijk memenangi anugerah Pemain Terbaik UEFA. Pada 2 September 2019, beliau disenarai pendek dalam tiga anugerah akhir bola sepak terbaik FIFA. Pada 23 September 2019, beliau terpilih sebagai naib juara Pemain Terbaik Lelaki FIFA dan memasuki Pasukan Pilihan Dunia XI FIFPro FIFA. Pada bulan Oktober 2019, Van Dijk disenarai pendek sebagai satu daripada 30 pemain bola sepak untuk pencalonan Ballon d'Or. Pencalonan tersebut menyaksikan Van Dijk menduduki tempat kedua di belakang Lionel Messi untuk anugerah Ballon d'Or. Pada 21 Disember 2019, setelah tidak beraksi pada peringkat separuh akhir Piala Kelab Dunia FIFA 2019 kerana sakit, Van Dijk bermain di perlawanan akhir menentang Flamengo dengan Liverpool memenangi trofi buat pertama kalinya dalam sejarah kelab.

Beliau juga mendapat pengiktirafan lebih lanjut ketika dinobatkan dalam Pasukan Pilihan Terbaik UEFA Tahun 2019. Pada 19 Januari 2020, Van Dijk menjaringkan gol pertamanya dalam pertembungan North-West Derby menentang Manchester United dengan menyaksikan Liverpool menang 2-0 di stadium Anfield.

Sepanjang kempen domestik 2019-20, Van Dijk memulakan dan menyelesaikan setiap minit untuk Liverpool.[4]

Musim 2020-21 sunting

Pada 12 September 2020, Van Dijk menjaringkan gol menentang Leeds United pada hari pembukaan musim baru.[5] Pada 17 Oktober, beliau diganti pada minit keenam dalam pertembungan derby Merseyside setelah mendapat cabaran daripada penjaga gol Everton, Jordan Pickford. Pada hari berikutnya, diumumkan bahawa Van Dijk telah mengalami kecederaan ACL di bahagian lutut kanan dan akan menjalani pembedahan.[6]

Kerjaya antarabangsa sunting

Van Dijk membuat penampilan penuh pertama dalam peringkat antarabangsa buat pasukan Belanda pada 10 Oktober 2015, dalam kemenangan 2-1 di tempat lawan menentang Kazakhstan dalam aksi kelayakan UEFA Euro 2016.[7] Beliau dianugerahkan sebagai kapten pasukan Belanda oleh pengurus Ronald Koeman pada 22 Mac 2018,[8] dan perlawanan pertamanya sebagai kapten adalah kekalahan 1-0 di tempat sendiri menentang England pada hari berikutnya.[9] Pada 26 Mac, Van Dijk menjaringkan gol pertama antarabangsa dengan kemenangan 3-0 ke atas juara Eropah, Portugal di Stade de Genève.[10] Pada 13 Oktober, beliau mencatat kemenangan 3-0 ke atas juara Piala Dunia 2014, Jerman di Liga Negara-Negara UEFA 2018–19.[11]

Gaya permainan sunting

Van Dijk bermain di posisi bek tengah dengan kebiasaannya lebih kepada kaki kanan. Beliau selalunya tampil di bahagian kiri bek tengah, walaupun beliau juga dapat bermain sebagai bek tengah dari sebelah kanan. Beliau mempunyai ciri-ciri fizikal dari segi kekuatan dan kecepatan serta mempunyai teknik yang baik semasa membuat pengawalan bola. Pada tahun 2018, Steve Douglas dari The Globe and Mail menggambarkan Van Dijk dengan kata-kata berikut: "Kuat di udara, diukur dengan bola di kakinya, tangkas pergerakan, memahami posisinya yang luar biasa dan Van Dijk memiliki semuanya." Dario Pergolizzi juga menggambarkan Van Dijk sebagai penjaga pertahanan yang baik pada tahun 2019.[12]

Penajaan sunting

Van Dijk tampil sebagai bintang muka edisi juara permainan video FIFA EA Sports 'FIFA 20. Beliau disokong oleh syarikat sukan Nike.[13]

Kehidupan peribadi sunting

Van Dijk biasanya hanya menggunakan nama pertamanya pada kit. Menurut bapa saudaranya Steven, ini kerana persengketaan dengan ayahnya.[14]

Statistik kerjaya sunting

Kelab sunting

Sehingga Perlawanan yang dimainkan pada 17 Oktober 2020
Penampilan dan jaringan gol mengikut kelab, musim dan pertandingan
Kelab Musim Liga Piala Negara[a] Piala Liga[b] Eropah Lain-lain Jumlah
Bahagian Kmncln Gol Kmncln Gol Kmncln Gol Kmncln Gol Kmncln Gol kmncln Gol
Groningen 2010–11[15] Eredivisie 5 2 0 0 5 2
2011–12[15] Eredivisie 23 3 1 0 24 3
2012–13[15] Eredivisie 34 2 3 0 37 2
Jumlah 62 7 4 0 66 7
Celtic 2013–14[16] Liga Perdana Scotland 36 5 2 0 1 0 8[c] 0 47 5
2014–15[17] Liga Perdana Scotland 35 4 5 4 4 0 14[d] 2 58 10
2015–16[18] Liga Perdana Scotland 5 0 5[c] 0 10 0
Jumlah 76 9 7 4 5 0 27 2 115 15
Southampton 2015–16[18] Liga Perdana Inggeris 34 3 1 0 3 0 38 3
2016–17[19] Liga Perdana Inggeris 21 1 1 1 2 0 6[e] 2 30 4
2017–18[20] Liga Perdana Inggeris 12 0 0 0 12 0
Jumlah 67 4 2 1 5 0 6 2 80 7
Liverpool 2017–18[20] Liga Perdana Inggeris 14 0 2 1 6[c] 0 22 1
2018–19[21] Liga Perdana Inggeris 38 4 0 0 0 0 12[c] 2 50 6
2019–20[22] Liga Perdana Inggeris 38 5 1 0 0 0 8[c] 0 3[f] 0 50 5
2020–21[23] Liga Perdana Inggeris 5 1 0 0 2 0 0 0 1[g] 0 8 1
Jumlah 95 10 3 1 2 0 26 2 4 0 130 13
Jumlah kerjaya 300 30 16 6 12 0 59 6 4 0 391 42
  1. ^ Termasuk Piala KNVB, Piala Scotland, Piala FA Inggeris
  2. ^ Termasuk Piala Liga Scotland, Piala Liga Bola Sepak Inggeris
  3. ^ a b c d e Penampilan di Liga Juara-Juara UEFA
  4. ^ Enam penampilan di Liga Juara-Juara UEFA, lapan di Liga Europa UEFA
  5. ^ Penampilan di Liga Europa UEFA
  6. ^ Satu penampilan di Piala Perisai Komuniti FA, satu di Piala Super UEFA, satu di Piala Kelab Dunia FIFA
  7. ^ Penampilan di Piala Perisai Komuniti FA

Antarabangsa sunting

Sehingga perlawanan yang dimainkan pada 14 Oktober 2020[24]
Penampilan dan jaringan gol pasukan kebangsaan dan tahun
Pasukan kebangsaan Tahun Kmncln Gol
Belanda 2015 3 0
2016 9 0
2017 4 0
2018 8 3
2019 9 1
2020 5 0
Jumlah 38 4
Perlawanan yang dimainkan pada 9 September 2019. Skor Belanda disenaraikan pertama, lajur skor menunjukkan skor selepas setiap gol Van Dijk.[24]
Senarai gol antarabangsa yang dijaringkan oleh Virgil van Dijk
No. Tarikh Tempat Penampilan (Kaps) Lawan Jaringan Keputusan Pertandingan Ruj.
1 26 Mac 2018 Stade de Genève, Geneva, Switzerland 18   Portugal 3–0 3–0 Perlawanan persahabatan [25]
2 13 Oktober 2018 Johan Cruyff Arena, Amsterdam, Netherlands 22   Jerman 1–0 3–0 Liga Negara-Negara UEFA 2018–19 [26]
3 19 November 2018 Arena AufSchalke, Gelsenkirchen, Germany 24 2–2 2–2 [27]
4 21 Mac 2019 De Kuip, Rotterdam, Netherlands 25   Belarus 4–0 4–0 Kelayakan UEFA Euro 2020 [28]

Anugerah dan pencapaian sunting

Celtic

  • Liga Perdana Scotland: 2013–14, 2014–15[29]
  • Piala Liga Scotland: 2014–15

Liverpool

Belanda

Individu

  • Pemain Terbaik Tahunan Liga Perdana Inggeris PFA: 2018-19
  • Pasukan Pilihan Terbaik Tahunan Liga Perdana Inggeris PFA: 2018-19
  • Pemain Terbaik Bulanan PFA: November 2018
  • Pemain Terbaik Liga Perdana Musim: 2018-19
  • Pemain Terbaik Bulanan Liga Perdana Inggeris: Disember 2018
  • Pemain Lelaki Terbaik UEFA: 2018-19
  • Pemain Pertahanan Terbaik UEFA: 2018-19
  • Pasukan Pilihan Terbaik UEFA: 2018, 2019
  • Skuad Terbaik Musim Liga Juara-Juara UEFA: 2017–18, 2018–19
  • Pasukan Pilihan Pertandingan Akhir Liga Negara-Negara UEFA: 2019
  • Pemain Lelaki Terbaik FIFA: 2019
  • Anugerah Musim Pemain Liverpool Bagi Pilihan Peminat: 2018-19
  • Anugerah Pemain Terbaik Liverpool Musim: 2018-19
  • Anugerah Pemain Terbaik Southampton Musim: 2015-16
  • Pasukan Pilihan Terbaik Tahunan Liga Perdana Scotland PFA: 2013-14, 2014-15
  • Anugerah Pemain Terbaik Celtic Musim: 2013-14
  • Anugerah Goal 50: 2018-19
  • Pasukan Pilihan Dunia XI FIFPro FIFA: 2019
  • Pasukan Pilihan Dunia Lelaki IFFHS: 2019
  • Pemain Terbaik Persekutuan Penyokong Bola Sepak: 2019
  • Ballon d'Or (Tempat kedua): 2019

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Squads for 2016/17 Premier League confirmed". Premier League. 1 September 2016. Dicapai pada 2020-06-07.
  2. ^ "Virgil Van Dijk". AFS Enterprises. Dicapai pada 2020-06-07.
  3. ^ "FIFA World Cup Qatar 2022: List of Players: Netherlands" (PDF). FIFA. 15 November 2022. m/s. 20. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2022-11-30.
  4. ^ "2019/2020 Premier League Player Stats". Premier League. Dicapai pada 2 Ogos 2020.
  5. ^ "Liverpool v Leeds, 2020/21". Premier League. Dicapai pada 17 Oktober 2020.
  6. ^ "Virgil van Dijk: Liverpool defender needs knee surgery and faces lengthy lay-off". BBC Sport. Dicapai pada 18 Oktober 2020.
  7. ^ "Successful Saturday for Saints stars". Southampton F.C. 10 October 2015. Dicapai pada 2020-07-02.
  8. ^ Karell, Daniel (22 Mac 2018). "Van Dijk named new Netherlands captain". NBC Sports. Dicapai pada 2020-07-02.
  9. ^ McNulty, Phil (23 Mac 2018). "Netherlands 0–1 England". BBC Sport. Dicapai pada 2020-07-02.
  10. ^ "Soccer – Portugal suffer first-half collapse in 3–0 loss to Dutch". Reuters. 26 Mac 2018. Dicapai pada 2020-07-02.
  11. ^ "Netherlands 3–0 Germany: Liverpool's Virgil van Dijk and Georginio Wijnaldum score for hosts". BBC Sport. 13 Oktober 2018. Dicapai pada 2020-07-02.
  12. ^ Pergolizzi, Dario (28 Mac 2019). "L'affare van Dijk". Ultimo Uomo (dalam bahasa Italian). Dicapai pada 23 Jun 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ Weiss, Richard (2018-01-26). "Nike gains a step on Adidas in competition for top football stars". www.livemint.com.
  14. ^ "Here Is Why Virgil van Dijk Only Uses His First Name On Kit". Footy Headlines. 18 Mac 2019. Dicapai pada 2020-07-10.
  15. ^ a b c "V. Van Dijk: Summary". Soccerway. Perform Group. Dicapai pada 21 December 2018.
  16. ^ Templat:Soccerbase season
  17. ^ Templat:Soccerbase season
  18. ^ a b Templat:Soccerbase season
  19. ^ Templat:Soccerbase season
  20. ^ a b Templat:Soccerbase season
  21. ^ Templat:Soccerbase season
  22. ^ Templat:Soccerbase season
  23. ^ Templat:Soccerbase season
  24. ^ a b (Inggeris) Profil Van Dijk, Virgil di National-Football-Teams.com
  25. ^ "Portugal vs. Netherlands 0–3: Summary". Soccerway. Perform Group. Dicapai pada 26 June 2020.
  26. ^ "Netherlands vs. Germany 3–0: Summary". Soccerway. Perform Group. Dicapai pada 26 June 2020.
  27. ^ "Germany vs. Netherlands 2–2: Summary". Soccerway. Perform Group. Dicapai pada 2020-07-11.
  28. ^ "Netherlands vs. Belarus 4–0: Summary". Soccerway. Perform Group. Dicapai pada 26 June 2020.
  29. ^ "Virgil van Dijk". Eurosport. Dicapai pada 2020-07-11.
  30. ^ "Premier League: 2019/20: Current table". Soccerbase. Centurycomm. Dicapai pada 2020-07-11.
    "Liverpool: Squad details: 2019/20". Soccerbase. Centurycomm. Dicapai pada 2020-07-11.
    "Premier League Handbook Season 2019/20" (PDF). Premier League. m/s. 56. Dicapai pada 2020-07-11.
  31. ^ McNulty, Phil (1 Jun 2019). "Tottenham Hotspur 0–2 Liverpool". BBC Sport. Dicapai pada 2020-07-11.
  32. ^ McNulty, Phil (26 Mei 2018). "Real Madrid 3–1 Liverpool". BBC Sport. Dicapai pada 2020-07-11.
  33. ^ Rose, Gary (14 Ogos 2019). "Liverpool 2–2 Chelsea". BBC Sport. Dicapai pada 2020-07-11.
  34. ^ Poole, Harry (21 Disember 2019). "Liverpool 1–0 Flamengo". BBC Sport. Dicapai pada 2020-07-11.
  35. ^ Hafez, Shamoon (9 Jun 2019). "Portugal 1–2 Netherlands". BBC Sport. Dicapai pada 2020-07-11.