Sila potong/salin dan tampal entri baru ke bawah halaman ini, buat arkib bulanan baru (dengan tarikh penutupan) apabila perlu.

2006
2007
2008
2009: (Bulanan  • Mingguan)
2010: Mingguan
2011: Mingguan
2012: Mingguan
2013: Mingguan
2014: Mingguan
2015: Mingguan
2016: Mingguan
2017: Mingguan
2018: Mingguan - Disember
2019: Januari - Februari - Mac - April - Mei - Jun - Julai - Ogos - September - Oktober - November - Disember
2020: Januari - Februari - Mac - April - Mei - Jun - Julai - Ogos - September - Oktober - November - Disember
2021: Januari - Februari - Mac - April - Mei - Jun - Julai - Ogos - September - Oktober - November - Disember
2022: Januari - Februari - Mac - April - Mei - Jun - Julai - Ogos - September - Oktober - November - Disember
Singkir cache jika pencalonan tidak dikemas kini.


Sumbangan Pilihan


Kandungan pilihan:

Alatan gambar pilihan:

Minggu 1 2020 sunting

 

Calliphora vicina adalah spesies dalam keluarga Calliphoridae iaitu langau biru. Spesies ini amat penting dalam bidang entomologi forensik kerana masa kedatangan dan kolonisasi badan selepas kematian yang konsisten.

Gambar ini adalah fotografi makro bagi kepala lalat C. vicina. Kepalanya dipenuhi oleh sepasang mata majmuk yang besar, masing-masing terdiri daripada beberapa ribu unit penerima cahaya yang dikenali sebagai omatidia, disusun dalam corak heksagon. Omatidia dipanjangkan dan berbentuk rod, dan berorientasikan serenjang ke permukaan mata; masing-masing mempunyai lensa sendiri dan sel fotoreseptor. Otak menggabungkan titik cahaya dari setiap omatidia untuk membentuk imej mozek. Juga kelihatan dalam gambar adalah pelbagai bulu, pedipalpa dan mulut.

Kredit gambar: USGS Bee Inventory and Monitoring Laboratory

Minggu 2 2020 sunting

 

Kubu Vaxholm merupakan sebuah perkubuan bersejarah pada sebuah pulau di Vaxholmen dalam kepulauan Stockholm berhampiran timur bandar di Vaxholm, Sweden. Kubu ini pada asalnya dibina oleh Gustav Vasa pada tahun 1548 untuk mempertahankan Stockholm terhadap serangan yang dimulakan dari timur. Rumah blok kayu ini digantikan oleh menara batu semasa pemerintahan Johan III. Kebanyakan struktur semasa bermula dari 1833-1863. Reka bentuknya diilhamkan oleh idea-idea mengenai kubu kuat yang diperkenalkan oleh jurutera Perancis Marc René Montalbert dan Lazare Carnot. Kubu ini telah disenaraikan sebagai monumen negara sejak tahun 1935 dan kini menempatkan Muzium Kubu Vaxholm.

Kredit gambar: Arild Vågen

Minggu 3 2020 sunting

 

Hydrornis irena adalah burung kecil hutan dalam keluarga Pittidae dari Asia Tenggara tropika, yang dapat dilihat di Taman Negara Si Phang Nga, Thailand. Walaupun umum di bahagian-bahagiannya, habitat hutannya diancam oleh pembalakan dan penukaran ke tanah pertanian, dan populasi juga merosot kerana pengumpulan haram untuk perdagangan burung sangkar. Burung Pacat adalah kumpulan burung yang terkenal di kalangan pengamat burung, kerana bulu berwarna cerah dan kesukaran untuk melihat burung-burung yang menyisihkan diri ini di habitat hutan gelap.

Kredit gambar: John Harrison

Minggu 4 2020 sunting

 

Dolar Jepun merujuk kepada mata wang yang dikeluarkan oleh Empayar Jepun semasa pendudukan Jepun di Singapura, Tanah Melayu, Borneo Utara, Sarawak dan Brunei antara tahun 1942 hingga 1945. Ia juga dikeluarkan Burma, Hindia Timur Belanda dan Filipina. Dolar Jepun di Tanah Melayu juga dikenali sebagai "duit pisang" merujuk kepada motif pokok pisang yang terdapat pada wang kertas 10 dolarnya. Dolar Jepun kini hanya boleh ditemui di muzium dan pengumpul mata wang persendirian.

Pencipta: Empayar Jepun
Daripada: National Numismatic Collection, National Museum of American History, Smithsonian Institution.
Gambar oleh: Godot13.

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 5 2020 sunting

 

Gerhana matahari tahunan jenis anulus telah berlaku pada 26 Disember 2019. Gerhana matahari berlaku apabila Bulan melalui antara Bumi dan Matahari, dengan itu sepenuhnya atau sebahagiannya mengaburkan imej Matahari untuk penonton di Bumi. Gerhana matahari anulus berlaku apabila diameter jelas Bulan adalah lebih kecil daripada Matahari, menyekat kebanyakan cahaya matahari dan menyebabkan Matahari kelihatan seperti anulus (cincin). Gerhana anulus muncul sebagai gerhana separa atas suatu kawasan yang mempunyai beribu-ribu Bumi kilometer lebar.

Gambar ini ditangkap di Muzium dan Galeri Tuanku Fauziah Universiti Sains Malaysia melalui teleskop.

Kredit gambar: Tofeiku

Minggu 6 2020 sunting

 

Burung Hereng Paruh Panjang adalah burung pemakan bangkai Dunia Lama yang berasal dari India, Pakistan dan Nepal. Ia telah disenaraikan sebagai spesies terancam genting di Senarai Merah IUCN sejak 2002. Punca pengurangan adalah disebabkan petani menggunakan ubat veterinar diclofenac, iaitu ubat antiradang bukan steroid yang memanjangkan hayat kerja binatang, tetapi membuat bangkainya menjadi toksik kepada burung hereng jika ubat baru-baru ini ditadbir. Kerajaan India telah mengharamkan penggunaan ubat itu, dan berharap burung-burung hereng itu akan kembali pulih.

Foto ini menunjukkan sepasang burung bersarang di menara Kuil Chaturbhuj di Orchha, Madhya Pradesh.

Kredit gambar: Yann

Minggu 7 2020 sunting

 

"I Have a Dream" adalah ucapan umum yang disampaikan oleh aktivis hak awam Amerika Martin Luther King Jr. semasa Perarakan di Washington untuk Pekerjaan dan Kebebasan pada 28 Ogos 1963, di mana beliau menyeru hak sivil dan ekonomi dan berakhirnya perkauman di Amerika Syarikat. Ucapan ini disampaikan kepada lebih 250,000 penyokong hak-hak sivil dari langkah-langkah Memorial Lincoln di Washington, D.C. merupakan peristiwa yang menentukan pergerakan hak asasi dan di antara ucapan yang paling ikonik dalam sejarah A.S.. Bermula dengan merujuk kepada Pengisytiharan Pembebasan, yang mengisytiharkan berjuta-juta hamba bebas pada tahun 1863, King berkata "seratus tahun kemudian, orang Negro masih tidak bebas". Menjelang akhir ucapannya, King berucap tanpa menggunakan teks yang disediakannya untuk ucapan penggulungannya yang bertajuk "Saya Mempunyai Impian", yang didorong oleh jeritan Mahalia Jackson: "Beritahu mereka tentang impian itu, Martin!" Dalam bahagian ucapan ini, yang paling menggembirakan pendengar dan kini menjadi yang paling terkenal, King menggambarkan impiannya tentang kebebasan dan persamaan yang timbul dari tanah perhambaan dan kebencian. Pidato itu menduduki pidato tertinggi Amerika abad ke-20 dalam tinjauan pendapat para ilmuwan ucapan awam tahun 1999.

Gambar ini diambil oleh Rowland Scherman, yang memaparkan King dan aktivis hak awam Mathew Ahmann (bercermin mata) di kalangan penunjuk perasaan lain pada Perarakan di Washington.

Kredit gambar: Rowland Scherman; dipulihkan oleh Adam Cuerden

Minggu 8 2020 sunting

 

Dolar Jepun merujuk kepada mata wang yang dikeluarkan oleh Empayar Jepun semasa pendudukan Jepun di Singapura, Tanah Melayu, Borneo Utara, Sarawak dan Brunei antara tahun 1942 hingga 1945. Ia juga dikeluarkan Burma, Hindia Timur Belanda dan Filipina. Dolar Jepun di Tanah Melayu juga dikenali sebagai "duit pisang" merujuk kepada motif pokok pisang yang terdapat pada wang kertas 10 dolarnya. Dolar Jepun kini hanya boleh ditemui di muzium dan pengumpul mata wang persendirian.

Pencipta: Empayar Jepun
Daripada: National Numismatic Collection, National Museum of American History, Smithsonian Institution.
Gambar oleh: Godot13.

Minggu 9 2020 sunting

 

Vincent van Gogh (30 Mac 1853 – 29 Julai 1890) merupakan seorang pelukis post-impresionisme Belanda. Semasa karya Van Gogh berkembang, beliau melukis subjek seperti alam benda, buruh tani, lanskap, pokok zaitun, ladang gandum, dan bunga matahari, dan dari semasa ke semasa beliau menggunakan warna yang lebih cerah. Van Gogh menjual beberapa lukisan sepanjang hayatnya, dan dianggap sebagai orang gila dan kegagalan. Walau bagaimanapun, sejak awal abad ke-20 beliau telah mencapai pujian yang meluas dan popular, dan karya-karyanya adalah antara lukisan paling mahal di dunia.

Gambar ini merupakan salah satu swafoto van Gogh, yang dilukis pada September 1889. Kini ianya berada di Musée d'Orsay, Paris

Lukisan: Vincent van Gogh

Minggu 10 2020 sunting

 

Jaroslava Muchová (15 Mac 1909 – 9 November 1986) adalah seorang pelukis Czech, anak perempuan pelukis Alphonse Mucha dan kakak kepada penulis dan penterjemah Jiří Mucha. Ayahnya mencipta lukisan pensilnya, pada kertas kuning yang diserlahkan dengan cat putih, mungkin sekitar tahun 1920. Beliau sentiasa mengikuti ayahnya beberapa kali, dan mungkin telah bosan dengan pengalaman itu, berdasarkan pergerakan jari dalam lakaran ini. Dia mempelajari balet sebagai seorang anak, tetapi akhirnya diikuti dengan jejak langkah ayahnya, membantu beliau dalam projeknya dengan 20 kisah-kisah monumental yang dikenali sebagai The Slav Epic, yang menggambarkan sejarah semua bangsa Slavia dunia. Selepas Perang Dunia II, beliau memainkan peranan penting dalam memulihkan semula kanvas-lukisan ini, yang telah dibungkus dan disembunyikan untuk menghalang lukisan-lukisan itu dirampas oleh Nazi.

Kredit lukisan: Alphonse Mucha

Minggu 11 2020 sunting

 

Portugalösers adalah denominasi khusus yang besar bagi syiling emas yang bernilai sepuluhducat berdasarkan pada mata wang Portugal, dan secara umumnya dicetak pada 1550-an untuk peringatan, penjualan, atau komisen kepada institusi atau individu.

Gambar ini menunjukkan duit syiling setengah portugalser 1679, bersamaan dengan lima ducat, dicetak di Hamburg, kemudian sebuah bandar empayar bebas dari Empayar Rom Suci. Bahagian kepala (kiri) menggambarkan panorama kota dengan Pelabuhan Hamburg di latar depan, sementara ekornya (kanan) menggambarkan keamanan alegori. Inskripsi pada duit syiling, di Jerman, dibaca: 'Lord, may thy kindness be with us just as we have hoped for' ('Tuhan, mungkin kesetiaanmu bersama kami hanya seperti kami mengharapkan) pada bahagian kepala, dan 'God loves our praise so graciously that he gives unto war first resistance then peace' (Tuhan mengasihi pujian keanggunan kami sehinggakan dia memberikan rintangan perang dahulu, kemudiannya damai) di ekor. Syiling ini kini berada di Muzium Kebangsaan Sejarah Amerika, digambarkan oleh Institusi Smithson National Numismatic Collection.

Kredit rekaan syiling: Free Imperial City of Hamburg; ditempa oleh Johann Christoph Retke; digambarkan oleh National Numismatic Collection

Minggu 12 2020 sunting

 

Zaire ebolavirus, lebih dikenali sebagai virus Ebola (EBOV), adalah salah satu daripada enam spesies yang diketahui dalam genus Ebolavirus. Empat dari enam ebolavirus yang diketahui, termasuk EBOV, menyebabkan demam berdarah pada manusia dan mamalia lain, yang dikenali sebagai penyakit virus Ebola (EVD). Virus Ebola telah menyebabkan sebahagian besar kematian manusia dari EVD, dan merupakan penyebab epidemik 2013–2016 di Afrika Selatan, yang mengakibatkan sekurang-kurangnya 28,646 kes yang disyaki dan 11,323 kematian yang disahkan. Genom EBOV adalah virus RNA bebenang tunggal bermakna negatif, kira-kira 19,000 nukleotida panjangnya. Kelawar, yang kebanyakannya kelawar buah, dipercayai sebagai pembawa virus ini secara semula jadi, yang terutama ditularkan antara manusia dan haiwan ke manusia melalui cecair badan. Jangkitan dengan virus menghasilkan kadar kematian yang tinggi di kalangan manusia.

Gambar ini adalah pengimbasan mikrograf elektron daripada zarah virus Ebola (hijau), kelihatan sebagai zarah ekstraselular dan zarah tunas dari sel Vero (biru) yang dijangkiti kronik, pada 20,000× pembesaran. Imej ini diambil dalam fasiliti biokeselamatan tahap 4, tahap pencegahan biokeselamatan tertinggi. Tahap ini digunakan untuk ejen yang mudah ditularkan yang menyebabkan penyakit yang teruk pada manusia kerana tidak tersedia vaksin atau rawatan.

Kredit gambar: John G. Bernbaum

Minggu 13 2020 sunting

 

Ha-ha adalah elemen reka bentuk landskap tersembunyi yang mewujudkan penghalang menegak sambil memelihara pemandangan lanskap sejauh mata memandang. Reka bentuk ini termasuk kepingan rumput yang cerun ke dinding yang menonjol secara mendadak, biasanya menggunakan dinding penahan batu. Ha-ha digunakan dalam reka bentuk landskap untuk menghalang akses ke taman, contohnya dengan memelihara ternakan, tanpa menghalang pandangan. Dalam reka bentuk keselamatan, elemen digunakan untuk menghalang akses kenderaan ke tapak sambil meminimumkan halangan visual. Nama "ha-ha" dianggap berasal dari seruan terkejut oleh mereka yang menghampiri di sekelilingnya, kerana tembok-temboknya sengaja direka supaya tidak dapat dilihat di atas satah landskap.

Gambar ini menunjukkan ha-ha di Hopetoun House di West Lothian, Scotland, yang memelihara haiwan dari memasuki taman sementara tidak kelihatan dari rumah utama seperti yang kelihatan di sini di latar belakang. Dinding menghilang dari pandangan kerana ia melengkung ke kiri foto.

Kredit gambar: Andrew Shiva

Minggu 14 2020 sunting

 

Chalcostephia flavifrons merupakan satu spesies pepatung berasal dari Afrika tengah tropika. Spesies yang kecil mempunyai sayap panjang kira-kira 1 in (2.5 cm) dan lutsinar kecuali pterostigmata. Tujuan bahagian yang lebih tebal dan berpigmen di dekat hujung sayap adalah untuk mengelakkan sayap bergetar, dan juga membantu untuk meluncur di udara. Pemvenaan atau peruratan sayap adalah ciri spesies. Dilihat dari atas, kepala sebahagian besarnya dikaburkan oleh mata mata majmuk yang hampir bertemu di tengah-tengah, memberikan serangga luas pandangan dan membolehkannya melihat ke semua arah.

Gambar ini menunjukkan seekor pepatung C. flavifrons betina yang ditangkap di Dar es Salaam, Tanzania.

Kredit gambar: Muhammad Mahdi Karim

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 15 2020 sunting

 

Monticola sharpei erythronotus merupakan seekor burung penyanyi keluarga Muscicapidae, endemik kepada sebuah gunung berapi vulkanik massif bernama Gunung Amber di hujung utara pulau Madagascar. Ia mendiami hutan, di mana ia mencari makanan untuk serangga dan mangsa kecil lain. Taksonomi umumnya dianggap subspesies dari Monticola sharpei, tetapi juga dianggap sebagai spesies yang berasingan. Ia disenaraikan oleh Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN) sebagai terancam kerana julat yang sangat terhad dan pemusnahan habitat hutannya.

Gambar ini menunjukkan seekor Monticola sharpei erythronotus jantan yang ditangkap di Taman Negara Montagne d'Ambre. Burung betina tiada corak dan warna yang menarik, kebanyakkannya dengan bulu berwarna coklat.

Kredit gambar: Charles J. Sharp

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 16 2020 sunting

 

Thysanozoon nigropapillosum, cacing pipih berwarna kuning, adalah spesies marin cacing pipih dalam keluarga Pseudocerotidae. Spesies ini berasal dari wilayah tropika Indo-Pasifik, di mana ia tinggal di habitat terumbu dangkal. Cacing pipih adalah hermafrodit, masing-masing dapat bertindak sama ada jantan atau betina. Sebagai penderma sperma, ia dapat mencengkeram pinggir tubuh penerima, menggunakan dua batang penisnya dengan cara sumpit, dan menyimpan sperma di permukaan kulit penerima, walaupun ketika sedang berenang secara aktif.

Gambar ini menunjukkan cacing pipih berwarna kuning yang difoto di Teluk Manta Ray, di pulau Yap di Negara-negara Persekutuan Mikronesia. Cacing pipih dilihat berenang ke kanan pada kedalaman 12 meter (40 ka) dengan mengecilkan bahagian pinggir badannya. Pseudotentakel di bahagian depan mempunyai mata ringkas dan reseptor deria untuk membolehkan cacing pipih mencari makanannya iaitu tunikat.

Kredit gambar: Betty Wills

Minggu 17 2020 sunting

 

Konsol Neo Geo CD, digambarkan dalam model atas pemuat dengan yang pengawal yang sudah terpasang terdiri daripada kayu analog, empat butang, pilih (select), dan mula (start). Juga ditunjukkan ialah mekanisme pemuatan cakera padat di bahagian atas, butang kuasa, dan dua port pengawal.

Evan-Amos

Minggu 18 2020 sunting

 

Michael L. Gernhardt, berpaut pada tangan robot Pesawat Ulang Alik Endeavour semasa jalan angkasa di misi STS-69 pada tahun 1995, Bumi biru pucat berfungsi sebagai latar belakang. Tidak seperti angkasawan angkasa terdahulu, Gernhardt dapat menggunakan senarai semak manset elektronik, prototaip yang dikembangkan untuk pemasangan Stesen Angkasa Antarabangsa. Sebelum menjadi angkasawan, Gernhardt bekerja sebagai penyelam profesional dan projek jurutera di pelbagai projek pembinaan dan pembaikan bawah laut medan minyak di seluruh dunia. Seorang veteran empat penerbangan, Gernhardt telah berada selama lebih dari 43 hari di angkasa, termasuk 4 jalan angkasa yang berjumlah 23 jam dan 16 minit. Pada bulan Oktober 2011, beliau mengambil bahagian dalam misi NEEMO 15 di kapal boleh tenggelam DeepWorker, sebuah kapal selam kecil digunakan sebagai gantian bawah air untuk Kenderaan Penerokaan Angkasa, yang suatu hari nanti boleh digunakan untuk meneroka permukaan asteroid.

Kredit gambar: NASA

Minggu 19 2020 sunting

 

Atelornis crossleyi adalah burung hutan endemik kepada Madagascar. Ia adalah burung yang berwarna khas yang panjangnya 25 cm (10 in). Gambar tersebut Taman Negara Ranomafana, ia adalah burung yang suka mengasingkan diri yang tinggal jauh di dalam hutan, memakan serangga seperti semut, lipas dan kumbang. Ia bersarang di liang di tebing tanah. Spesies ini disenaraikan oleh Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa sebagai hampir terancam kerana diburu makanan walaupun terdapat di sejumlah kawasan yang dilindungi, dan hutan di mana ia hidup terancam oleh penanaman tebang dan bakar.

Kredit gambar: Charles J. Sharp

Minggu 20 2020 sunting

 

Pengimejan perubatan semasa kehamilan mungkin ditunjukkan kerana komplikasi kehamilan, penyakit bersamaan atau penjagaan pranatal secara rutin. Walaupun pengimejan resonans magnetik (MRI) tanpa penggunaan agen kontras MRI tidak dikaitkan dengan risiko untuk ibu atau janin, tetapi imbasan CT melibatkan penggunaan banyak sinar-X yang diambil dari pelbagai sudut untuk menghasilkan gambar keratan rentas adalah tidak bebas risiko. Imbasan CT pelukisan realistik isipadu diambil dengan penggunaan ejen radiokontras tersebut merupakan wanita berusia 30 tahun yang terlibat dalam kemalangan jalan raya berkelajuan tinggi. Dia pada masa itu sedang hamil 37 minggu, dan diputuskan bahawa risiko kecederaan traumatik pada ibu atau anak melebihi risiko imbasan. Tetapi imbasan tidak menunjukkan kecederaan traumatik pada mereka.

Kredit imbasan CT: Mikael Häggström

Minggu 21 2020 sunting

 

Surat Cara Penyerahan Kalah Jerman adalah dokumen undang-undang yang mempengaruhi penamatan rejim Nazi dan berakhirnya Perang Dunia II di Eropah. Versi draf Julai 1944 juga menyertakan penyerahan pemerintah Jerman, tetapi ini diubah kerana kebimbangan bahawa mungkin tidak ada pemerintah Jerman yang dapat menyerah; sebaliknya, dokumen itu menyatakan bahawa dokumen itu dapat digantikan oleh surat penyerahan umum yang dikenakan oleh, atau atas nama Pihak Berikat", yang mana dilakukan pada bulan berikutnya.

Foto ini menunjukkan Marshal Lapangan Wilhelm Keitel menandatangani Surat Cara Penyerahan Kalah Jerman di Berlin. Dokumen penyerahan pertama ditandatangani pada 7 Mei 1945 di Reims oleh Jeneral Alfred Jodl, tetapi versi ini tidak dikenali oleh Komando Tinggi Soviet dan versi yang disemak semula diperlukan. Disiapkan dalam tiga bahasa pada 8 Mei, bahasa itu belum siap untuk ditandatangani di Berlin sehingga selepas tengah malam; akibatnya, penandatanganan fizikal ditangguhkan hingga hampir pukul 1:00 pagi pada 9 Mei, dan bertarikh 8 Mei agar selaras dengan perjanjian Reims dan pengumuman umum mengenai penyerahan yang telah dibuat oleh para pemimpin Barat.

Kredit gambar: Lt. Moore; dipulihkan oleh Adam Cuerden

Minggu 22 2020 sunting

 

Semnopithecus dussumieri adalah spesies Monyet Dunia Lama yang berasal dari benua kecil India. Berketinggian 62 cm (24 in) dan hidup dalam kumpulan di pelbagai habitat hutan, terutama memakan daun, buah dan bunga di kanopi, melengkapkannya dengan serangga, gam, rumput, tumbuh-tumbuhan dan akar. Monyet-monyet tersebut dianggap suci di India, dan ada juga yang digunakan oleh paderi Hindu untuk tujuan keagamaan. Mereka telah menyesuaikan diri untuk hidup dekat dengan manusia di kawasan bandar; mereka sering diberi makan oleh manusia dan menerima kek, milet, dan makanan lain. Spesies ini dilindungi oleh undang-undang di India, tetapi beberapa masih dianiaya kerana merosakkan tanaman, diburu makanan dan ditangkap untuk haiwan peliharaan.

Foto Semnopithecus dussumieri betina ini diambil di Rizab Harimau Kanha, di negeri India Madhya Pradesh. Taman ini dibina pada 1 Jun 1955 dan telah ditetapkan sebagai rizab harimau pada tahun 1973.

Kredit gambar: Charles J. Sharp

Minggu 23 2020 sunting

 

Anna Palm de Rosa (1859–1924) merupakan pelukis dan pelukis landskap berbangsa Sweden. Pada tahun 1890-an, dia adalah salah seorang pelukis paling popular di Sweden, dengan cat air kapal wap, kapal layar dan pemandangan Stockholm, tetapi dia meninggalkan Sweden untuk selamanya pada usia 36 tahun, menikahi orang Itali dan menghabiskan sisa hidupnya di selatan Itali.

Lukisan ini, bertarikh 1885, menunjukkan permainan ombre di Brøndums Hotel, di Skagen di utara Denmark. Hotel ini terkenal kerana kaitan rapat dengan koloni seniman abad ke-19 yang dikenali sebagai Pelukis Skagen. Untuk membantu menutup papan dan tempat penginapan mereka, beberapa seniman menyumbangkan karya mereka ke hotel, di mana gambar-gambar itu dipamerkan di dinding ruang makan. Lukisan ini kini ada dalam koleksi Muzium Skagens.

Kredit lukisan: Anna Palm de Rosa

Minggu 24 2020 sunting

 

Perast adalah sebuah bandar lama di Teluk Kotor di Montenegro. Ia terletak beberapa kilometer di barat laut Kotor dan terkenal dengan jaraknya dengan pulau Saint George dan Our Lady of the Rocks. Sejarahnya berasal dari sekurang-kurangnya pada tahun 1336, ketika ia adalah lokasi perkampungan nelayan kecil dengan galangan kapal, tetapi lama kelamaan ia menjadi pusat maritim yang penting. Ia mula membangun pada abad ke-16 pada saat Republik Venezia dan Kerajaan Uthmaniyyah berjuang untuk ketuanan di daerah itu. Pedagang dan kapten laut yang kaya membina istana-istana besar, kebanyakannya Gaya Barok, dan terdapat sebuah kolej tentera laut yang terkenal. Pada masa ini, bandar ini bergantung kepada pelancongan untuk penghasilannya, dan jumlah penduduk telah berkurang; jumlah penduduknya berjumlah 274 orang pada bancian terakhir.

Kredit gambar: Marcin Konsek

Minggu 25 2020 sunting

 

Sinustrombus sinuatus, kerang lasiniat, adalah spesies moluska marin gastropod dalam keluarga Strombidae. Ia berasal dari wilayah tropika Indo-Pasifik, di mana ia tinggal di dasar laut pada kedalaman hingga sekitar 20 m (66 ka).

Foto ini menunjukkan pandangan apertur (kiri) dan dorsal (kanan) cengkerang S. sinuatus yang kosong, 83 mm (3.3 in) panjang, yang mungkin telah tersadai di pantai. Jika masihh hidup, apertur akan ditutup oleh operculum seakan tanduk ketika haiwan itu tidak makan alga atau detritus, atau bergerak. Proses operculum dan seperti jari di bibir cengkerang dapat digunakan untuk membetulkan dirinya sendiri ketika terbalik, dan kaki operkular dan otot digunakan untuk membalikkan dirinya, dalam gerakan atau pertahanan.

Kredit gambar: George Chernilevsky

Minggu 26 2020 sunting

Sublaman 1

Sijil perak dikeluarkan oleh Republik Cuba antara tahun 1934 dan 1949. Edisi sebelum dan seterusnya wang kertas Cuba terukir dan dicetak oleh syarikat wang kertas swasta bukan kerajaan di Amerika Syarikat, tetapi siri dari 1934 hingga 1949 dirancang, terukir, dan dicetak oleh Biro Ukiran dan Percetakan pemerintah AS.

Ini adalah bukti perakuan sijil perak satu peso, yang disiapkan pada tahun 1936. Bahagian depan menggambarkan penulis Cuba José Martí, dengan tanda tangan terukir Ricardo Ponce (Setiausaha Perbendaharaan) dan José Agripino Barnet (Presiden Republik). Bahagian belakang, dicetak dengan warna biru dan diletakkan jata Cuba. Bukti ini adalah sebahagian daripada Koleksi Numismatik Nasional di Institusi Smithsonian Muzium Sejarah Amerika Nasional.

Denominasi lain:

Kredit reka bentuk wang kertas: Biro Ukiran dan Percetakan; terukir oleh William Ford; difoto oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:
Sublaman 2

Sijil perak dikeluarkan oleh Republik Cuba antara tahun 1934 dan 1949. Edisi sebelum dan seterusnya wang kertas Cuba terukir dan dicetak oleh syarikat wang kertas swasta bukan kerajaan di Amerika Syarikat, tetapi siri dari 1934 hingga 1949 dirancang, terukir, dan dicetak oleh Biro Ukiran dan Percetakan pemerintah AS.

Ini adalah bukti perakuan sijil perak lima peso, yang disiapkan pada tahun 1936. Bahagian depan menggambarkan pegawai tentera Dominika Máximo Gómez, dengan tanda tangan terukir Ricardo Ponce (Setiausaha Perbendaharaan) dan José Agripino Barnet (Presiden Republik). Bahagian belakang, dicetak dengan warna jingga dan diletakkan jata Cuba. Bukti ini adalah sebahagian daripada Koleksi Numismatik Nasional di Institusi Smithsonian Muzium Sejarah Amerika Nasional.

Denominasi lain:

Kredit reka bentuk wang kertas: Biro Ukiran dan Percetakan; terukir oleh William Ford; difoto oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:
Sublaman 3

Sijil perak dikeluarkan oleh Republik Cuba antara tahun 1934 dan 1949. Edisi sebelum dan seterusnya wang kertas Cuba terukir dan dicetak oleh syarikat wang kertas swasta bukan kerajaan di Amerika Syarikat, tetapi siri dari 1934 hingga 1949 dirancang, terukir, dan dicetak oleh Biro Ukiran dan Percetakan pemerintah AS.

Ini adalah bukti perakuan sijil perak sepuluh peso, yang disiapkan pada tahun 1936. Bahagian hadapan menggambarkan presiden Cuba Carlos Manuel de Céspedes y Quesada, dengan tanda tangan terukir Ricardo Ponce (Setiausaha Perbendaharaan) dan José Agripino Barnet (Presiden Republik). Bahagian belakang, dicetak dengan warna coklat dan diletakkan jata Cuba. Bukti ini adalah sebahagian daripada Koleksi Numismatik Nasional di Institusi Smithsonian Muzium Sejarah Amerika Nasional.

Denominasi lain:

Kredit reka bentuk wang kertas: Biro Ukiran dan Percetakan; terukir oleh William Ford; difoto oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:
Sublaman 4

Sijil perak dikeluarkan oleh Republik Cuba antara tahun 1934 dan 1949. Edisi sebelum dan seterusnya wang kertas Cuba terukir dan dicetak oleh syarikat wang kertas swasta bukan kerajaan di Amerika Syarikat, tetapi siri dari 1934 hingga 1949 dirancang, terukir, dan dicetak oleh Biro Ukiran dan Percetakan pemerintah AS.

Ini adalah bukti perakuan sijil perak sepuluh peso, yang disiapkan pada tahun 1936. Bahagian hadapan menggambarkan general Cuba Antonio Maceo Grajales, dengan tanda tangan terukir Ricardo Ponce (Setiausaha Perbendaharaan) dan José Agripino Barnet (Presiden Republik). Bahagian belakang, dicetak dengan warna hijau dan diletakkan jata Cuba. Bukti ini adalah sebahagian daripada Koleksi Numismatik Nasional di Institusi Smithsonian Muzium Sejarah Amerika Nasional.

Denominasi lain:

Kredit reka bentuk wang kertas: Biro Ukiran dan Percetakan; terukir oleh William Ford; difoto oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:
Sublaman 5

Sijil perak dikeluarkan oleh Republik Cuba antara tahun 1934 dan 1949. Edisi sebelum dan seterusnya wang kertas Cuba terukir dan dicetak oleh syarikat wang kertas swasta bukan kerajaan di Amerika Syarikat, tetapi siri dari 1934 hingga 1949 dirancang, terukir, dan dicetak oleh Biro Ukiran dan Percetakan pemerintah AS.

Ini adalah bukti perakuan sijil perak sepuluh peso, yang disiapkan pada tahun 1936. Bahagian hadapan menggambarkan jeneral Cuba Calixto García, dengan tanda tangan terukir Ricardo Ponce (Setiausaha Perbendaharaan) dan José Agripino Barnet (Presiden Republik). Bahagian belakang, dicetak dengan warna jingga dan diletakkan jata Cuba. Bukti ini adalah sebahagian daripada Koleksi Numismatik Nasional di Institusi Smithsonian Muzium Sejarah Amerika Nasional.

Denominasi lain:

Kredit reka bentuk wang kertas: Biro Ukiran dan Percetakan; terukir oleh William Ford; difoto oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:
Sublaman 6

Sijil perak dikeluarkan oleh Republik Cuba antara tahun 1934 dan 1949. Edisi sebelum dan seterusnya wang kertas Cuba terukir dan dicetak oleh syarikat wang kertas swasta bukan kerajaan di Amerika Syarikat, tetapi siri dari 1934 hingga 1949 dirancang, terukir, dan dicetak oleh Biro Ukiran dan Percetakan pemerintah AS.

Ini adalah bukti perakuan sijil perak sepuluh peso, yang disiapkan pada tahun 1936. Bahagian hadapan menggambarkan patriot Cuba Francisco Vicente Aguilera, dengan tanda tangan terukir Ricardo Ponce (Setiausaha Perbendaharaan) dan José Agripino Barnet (Presiden Republik). Bahagian belakang, dicetak dengan warna ungu dan diletakkan jata Cuba. Bukti ini adalah sebahagian daripada Koleksi Numismatik Nasional di Institusi Smithsonian Muzium Sejarah Amerika Nasional.

Denominasi lain:

Kredit reka bentuk wang kertas: Biro Ukiran dan Percetakan; terukir oleh William Ford; difoto oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 27 2020 sunting

 

Kereta api Bever–Scuol-Tarasp ialah laluan tolok meter Switzerland, yang dikendalikan oleh Rhaetian Railway dan menghubungkan Lower Engadine dengan Albula Railway. Laluan trek tunggal 49.4 km (30.7 bt) mempunyai 17 terowong dan 55 jambatan utama, dan dibuka pada tahun 1913. Laluan elektrik telah digunakan sebagai landasan ujian untuk fasa tunggal arus ulang-alik dari tarikh pembinaannya.

Gambar ini menunjukkan kereta tolak-tarik di landasan kereta api Bever–Scuol-Tarasp, dengan Neva Retica BDt kereta kawalan menarik dan menolak Rhaetian Railway Ge 4/4, ditangkap di stesen kereta api La Punt-Chamues-ch di lembah Engadin. Terdapat kecerunan 2.0 peratus melalui stesen.

Kredit gambar: David Gubler

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 28 2020 sunting

 

Kompleks Gunung berapi Ijen terletak di Jawa Timur, Indonesia. Bolong aktif di pinggir tasik kawah adalah sumber unsur belerang, dan menyokong operasi perlombongan intensif buruh. Melepaskan gas gunung berapi disalurkan melalui rangkaian paip seramik, sehingga terjadi pemeluwapan sulfur cair. Pemeluawapan berwarna merah pekat mengalir perlahan dari hujung paip ke kolam di tanah, bertukar menjadi kuning terang ketika mengeras. Pelombong memecahkan bahan yang disejukkan menjadi kepingan besar dan membawanya ke dalam bakul. Pelombong membawa muatan hingga 90 kilogram (200 lb), hingga ke tepi kawah dan kemudian turun 3 kilometer (1.9 bt) lereng gunung untuk menimbang. Sebilangan besar pelombong melakukan perjalanan ini dua kali sehari, dan pada tahun 2010 dapat memperoleh setara dengan RM40.10 untuk usaha mereka.

Kredit gambar: Candra Firmansyah

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 29 2020 sunting

 

Wilayah Wyoming adalah wilayah gabungan Amerika Syarikat di Amerika Syarikat barat yang wujud dari 25 Julai 1868, hingga 10 Julai 1890, ketika ia diterima di Kesatuan sebagai negeri Wyoming.

Gambar ini adalah gambaran sejarah mengenai lambang Wyoming Territory, seperti yang digambarkan oleh pengukir Amerika Henry Mitchell di Angkatan Tentera Negeri Kesatuan, diterbitkan pada tahun 1876 oleh Louis Prang. Perisai berjata menggambarkan sebuah kereta api kereta api di depan lereng gunung di bahagian atas, alat pertanian di kiri bawah, dan lengan memegang pedang di kanan bawah. Di bawah perisai adalah cogan kata Latin Cedant arma togae (salah eja dalam gambaran ini sebagai Oedant arma toga), secara harfiah berarti "Biarkan senjata menyerah kepada toga", tetapi sering diterjemahkan sebagai "Biarkan kekuatan tentera tunduk pada kuasa sivil".

Kredit ilustrasi: Henry Mitchell; dipulihkan oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 30 2020 sunting

 

Enallagma cyathigerum, pepatung jarum biru biasa, merupakan seekor spesies pepatung jarum dalam keluarga Coenagrionidae. Spesies ini tersebar secara meluas di wilayah Palearctic dan dapat mencapai panjang 32 hingga 35 mm (1.3 hingga 1.4 in).

Foto komposit ini diambil di Oxfordshire, England, menunjukkan sepasang pepatung jarum E. cyathigerum bersedia untuk mengawan. Setelah memindahkan sekumpulan sperma yang dikenali sebagai spermatofor ke alat kelamin sekunder pada segmen ketiga perutnya, jantan berwarna biru itu menggenggam kepala betina yang kusam dengan dengan penyepit di hujung perut jantan. Bentina itu kemudian melengkung perutnya ke bawah dan ke depan di bawah badannya untuk mengambil sperma dari alat kelamin sekunder jantan. Postur khas yang diamalkan oleh pasangan ketika memindahkan sperma sering disebut "hati" atau "roda".

Kredit gambar: Charles J. Sharp

Minggu 31 2020 sunting

 

Shag Rocks adalah sekumpulan enam pulau kecil di Lautan Atlantik selatan, 240 km (150 bt) sebelah barat pulau Georgia Selatan dan 1,000 km (620 bt) tenggara Kepulauan Falkland. Kepulauan kecil yang paling tinggi mencapai 75 m (246 ka), ditadbir oleh United Kingdom sebagai sebahagian daripada wilayah luar negeri dari Georgia Selatan dan Kepulauan Sandwich Selatan. Burung dendang air sahaja yang membiak di pulau-pulau kecil, tetapi air yang agak cetek sekitar batu, sebahagian daripada pelantar benua, merupakan tempat mencari makanan bagi banyak spesies burung laut lain. Dalam foto pulau-pulau kecil ini, aisberg dapat dilihat di kejauhan di sebelah kiri.

Kredit gambar: Andrew Shiva

Minggu 32 2020 sunting

 

Reine adalah perkampungan nelayan yang terletak di pulau Moskenesøya di kepulauan Lofoten di utara Norway, berfungsi sebagai pusat pentadbiran untuk perbandaran Moskenes, Nordland. Sebuah pos perdagangan didirikan di sini pada tahun 1743, dan desa itu merupakan pusat industri perikanan setempat, dengan armada kapal dan kemudahan untuk memproses dan memasarkan ikan. Pada bulan Disember 1941, sebahagian dari Reine dibakar oleh Jerman sebagai pembalasan untuk Operasi Anklet, sebuah serangan di pulau-pulau Lofoten oleh tentera Inggeris, yang menduduki kawasan itu selama dua hari sebelum menarik diri kerana kurangnya sokongan udara.

Kredit gambar: Simo Räsänen

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 33 2020 sunting

 

Perbarisan Hari Kebangsaan Singapura adalah sambutan kebangsaan di Singapura yang berlangsung setiap tahun pada 9 Ogos hingga hari kemerdekaan negara. Pertunjukan bunga api yang dilihat di sini adalah sebahagian daripada sambutan pada tahun 2011 yang diadakan di The Float @ Marina Bay, pentas terapung dan stadium bola sepak terbesar di dunia yang terletak di perairan Empangan Marina. Di latar depan di sebelah kanan terdapat Muzium Sains Seni yang berbentuk bunga teratai, terletak di dalam Marina Bay Sands iaitu sebuah resort bersepadu yang dibuka pada tahun yang sama.

Kredit gambar: Chensiyuan

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 34 2020 sunting

 

Latar teater digunakan untuk menyediakan suasana untuk produksi teater. Ciri-ciri utama biasanya leper, ada panel berlapis kanvas dua dimensi dicat menyerupai permukaan tiga dimensi atau pemandangan. Jenis latar lain termasuk tirai, pelantar dan gerabak latar. Semuanya harus ringan dan mudah alih, serta tahan lama. Pembinaan pemandangan teater sering menjadi salah satu tugas yang paling memakan masa ketika bersiap untuk persembahan.

Foto ini menunjukkan model set yang dirancang untuk babak pertama opera Giuseppe Verdi bertajuk Otello untuk persembahan di Paris pada tahun 1895.

Kredit reka bentuk pemandangan: Marcel Jambon; difotokan oleh Bibliothèque nationale de France

Minggu 35 2020 sunting

 

Lactophrys bicaudalis merupakan satu spesies dari Actinopterygii dalam keluarga Ostraciidae, yang berasal di Laut Caribbean dan sebahagian di Lautan Atlantik barat. Anggota keluarga ini mempunyai lapisan luar yang keras yang terdiri daripada sisik heksagon, seperti plat yang disatukan menjadi pepejal, segitiga atau seperti kotak karapas. Disebabkan lapisan sisik ini, ikan ini tidak fleksibel dan bergerak perlahan dengan meriak sirip belakang dan anal dan dengan perlahan mengayuh sirip perutnya. Sekiranya gerakan lebih pantas diperlukan, ia juga boleh menggunakannya sirip ekor untuk tujahan. Gambar tersebut telah ditangkap pada kedalaman 40 ka (12 m) di Terumbu Bari, Bonaire.

Kredit gambar: Betty Wills

Minggu 36 2020 sunting

 

Tibia insulaechorab adalah spesies moluska gastropoda keluarga Rostellariidae, berasal dari Lautan Hindi barat. Ia pertama diperkenalkan oleh ahli malakologi Jerman Peter Friedrich Röding pada tahun 1798, jenis tempatan berada di Laut Merah. Beliau memasukkannya ke dalam keluarga Strombidae, tetapi keluarga besar ini kemudiannya berpecah dan genus Tibia dipindahkan ke keluarga Rostellariidae.

Foto ini menunjukkan pandangan dorsal sebuah cengekerang T. insulaechorab. Membesar sehingga 20 cm (8 in) panjang, termasuk saluran sifon yang memanjang, ia sangat diminati oleh pengumpul kerana penampilannya yang menarik.

Kredit gambar: Hans Hillewaert

Minggu 37 2020 sunting

 

Intaglio adalah keluarga teknik pencetakan dan pembuatan cetakan di mana gambar itu disisipkan ke permukaan dan garis yang disisipkan atau kawasan cekung yang ada tinta atau dakwat. Ini adalah kebalikan langsung dari cetak timbul, di mana bahagian matriks yang membuat gambar berdiri di atas permukaan utama. Proses intaglio mungkin berasal dari Jerman pada abad ke-15, dan digunakan untuk banyak bahan cetak massa. Pada masa kini, ukiran intaglio banyak digunakan untuk mata wang kertas, pasport, dan kadangkala kad pos bernilai tinggi. Fotografi makro ini adalah satu bahagian bersaiz 18.1 mm × 13.5 mm (0.71 in × 0.53 in) daripada wang kertas 1,000-forint Hungary, menggambarkan cetakan intaglio di wajah Raja Matthias Corvinus.

Kredit gambar: Petar Milošević

Minggu 38 2020 sunting

 

Garrulax strepitans adalah spesies burung passerine dalam keluarga Leiothrichidae, berasal dari Laos, Myanmar, Thailand, dan provinsi China Yunnan. Panjang burung ini lebih kurang 32 cm (13 in) mempunyai mahkota berwarna buah berangan, wajah dan tekak coklat kehitaman dan kerah putih yang agak meresap, memisahkannya dari badan. Pada kebiasaannya burung hutan, sarang burung ini sukar dilihat dalam tumbuh-tumbuhan lebat yang mereka sukai. Mereka adalah burung yang bising, dan ciri ketawa atau ciapan mereka sering menjadi petunjuk terbaik bahawa burung-burung ini ada. Gambar Garrulax strepitans ini difoto di Taman Negara Mae Wong, Wilayah Nakhon Sawan, Thailand.

Kredit gambar: John Harrison

Minggu 39 2020 sunting

 

Aisberg adalah sebilangan besar ais air tawar yang telah pecah dari glasier atau pentas ais dan terapung bebas di laut terbuka. Oleh kerana laut di sekitar aisberg ini begitu tenang, bahagian bawah air dapat dilihat melalui air jernih. Aisberg terbesar yang pernah dikesan adalah B-15, di mana telah berpecah daripada Ross Ice Shelf di Antartika pada tahun 2000, dan mempunyai bahagian atas rata; ia mempunyai luas permukaan 11,000 km2 (4,200 bt2) dan dipecah menjadi beberapa bahagian pada tahun 2002 dan 2003. Gambar ini menggambarkan sebuah gunung es berbentuk tidak teratur dengan bahagian atas bulat, dilahirkan dari glasier di Kutub Utara dan difoto di Lautan Artik utara Svalbard.

Kredit gamber: Andreas Weith

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 40 2020 sunting

 

Projek penyelidikan ruang angkasa Cassini–Huygens melibatkan kerjasama antara NASA, Agensi Angkasa Eropah, dan Agensi Angkasa Itali untuk menghantar prob untuk mengkaji sistem dan planet Zuhal, termasuk gelang dan satelit semula jadinya.

Gambar mosaik warna semula jadi ini, menggabungkan tiga puluh gambar, diambil oleh pengorbit Cassini selama kira-kira dua jam pada 23 Julai 2008 ketika menggerakkan kamera sudut lebarnya melintasi Zuhal dan sistem gelangnya ketika planet menghampiri ekuinoks. Enam bulan digambarkan dalam panorama dengan yang terbesar iaitu Titan kelihatan di kiri bawah.

Kredit gambar: NASA / JPL / Space Science Institute

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 41 2020 sunting

 

NGC 6357 adalah nebula tersebar berhampiran NGC 6334 di buruj Scorpius. Nebula mengandungi banyak bintang proto yang dilindungi oleh cakera gas gelap, dan bintang muda dibalut dengan "kepompong" yang mengembang atau gas yang mengembang mengelilingi bintang-bintang kecil ini. Ia juga dikenali sebagai Lobster Nebula dan Madokami Nebula oleh beberapa peminat anime Madoka Magica kerana kemiripannya dengan watak utama dari anime dan petisyen peminat yang popular untuk menamakannya.

Kredit gambar: NASA

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 42 2020 sunting

Mohur adalah duit syiling emas yang dahulunya dicetak oleh beberapa kerajaan, termasuk India British. Nilai itu biasanya setara dengan lima belas perak rupee. Mohur emas yang dikeluarkan oleh Syarikat Hindia Timur Inggeris atau British Crown adalah barang pengumpul yang berharga dan dijual dalam lelongan dengan harga yang tinggi. Mohur berganda (dicetak antara 1835 dan 1918) dengan nilai 30 rupee adalah duit syiling beredar denominasi tertinggi yang dikeluarkan sehingga kini. Mohur berganda tahun 1835 dijual di lelong Bangalore pada tahun 2012 dengan harga Rs. 11.5 lakh (juta) menjadikannya bidaan syiling tertinggi yang pernah ada di India.

Duit syiling yang ditunjukkan di sini terdapat dalam koleksi Koleksi Numismatik Nasional di Muzium Sejarah Amerika Nasional.

Kredit reka bentuk dan ukiran: Syarikat India Timur dan Calcutta Mint; difoto oleh Andrew Shiva

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 43 2020 sunting

 

Cirsium vulgare adalah spesies tisel dalam keluarga tumbuhan Asteraceae. Berasal dari Eropah dan Asia Barat, telah menjadi naturalisasi di Amerika Utara, Afrika dan Australia, dan merupakan rumpai invasif di beberapa kawasan. Ini adalah spesies ruderal, mampu menjajah tanah kosong, tetapi juga bertahan dengan baik di padang rumput kerana daun dan batangnya yang berduri membuatnya tidak disukai untuk kebanyakan binatang yang merumput. Bunganya kaya dengan nektar, menarik lebah dan kupu-kupu, dan bijinya menjadi kegemaran Carduelis cardueli, Linaria cannabina dan Chloris. Bawah pappus yang membantu dalam penyebaran angin biji benih, digunakan oleh burung sebagai bahan lapisan sarang.

Kredit gambar: Dominicus Johannes Bergsma

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 44 2020 sunting

 

Mancis elektrik merupakan peranti yang menggunakan arus elektrik yang digunakan secara luaran untuk menyalakan sebatian yang mudah terbakar. Gambar ini adalah kolaj dari tiga gambar yang menggambarkan mancis elektrik pada saat penyalaan di tengah, bersama dengan padanan yang sama sebelum penyalaan di sebelah kiri dan setelah penyalaan di sebelah kanan. Untuk menyalakan mancis, voltan elektrik yang sesuai digunakan pada elemen pemanas, biasanya gelung atau gegelung dawai nipis, yang terbungkus dalam kuantiti cecair pemula piroteknik yang mudah terbakar, yang kemudian menyala.

Kredit gambar: Lucasbosch

Gambar pilihan sebelum ini:

Minggu 45 2020 sunting

Belum dicalonkan

Minggu 46 2020 sunting

Belum dicalonkan

Minggu 47 2020 sunting

Belum dicalonkan

Minggu 48 2020 sunting

Belum dicalonkan

Minggu 49 2020 sunting

Belum dicalonkan

Minggu 50 2020 sunting

Belum dicalonkan

Minggu 51 2020 sunting

Belum dicalonkan

Minggu 52 2020 sunting

Belum dicalonkan

Wikipedia:GP arkib bawah