Wikipedia:Pemilikan rencana

Semua kandungan Wikipedia [1] disunting secara kolaboratif. Tiada sesiapa, tidak kira sama ada orang itu sangat terampil, ataupun amat dihormati komuniti Wikipedia, memiliki hak untuk bertindak seolah-olah beliau pemilik sesuatu rencana.

Gambaran am sunting

Sebilangan penyumbang berasa cemburu akan bahan yang mereka sumbangkan kepada Wikipedia. Ada penyunting juga akan mempertahankan bahan tersebut daripad diusik penyunting lain. Sememangnya adalah munasabah jika anda mengambil peduli akan sebuah rencana berkaitan topik yang anda minati – mungkin anda seorang pakar, ataupun mungkin ia hobi anda. Namun, jika perhatian ini menjadi kecemburuan, ini bermakna anda sudah keterlaluan. Mempercayai bahawa sesuatu rencana itu mempunyai pemilik adalah satu kesilapan biasa yang dilakukan penyumbang di Wikipedia.

Sebaik sahaja ia disimpan di Wikipedia, anda tidak boleh menghalang sesiapa daripada mengubah teks yang telah anda tulis. Seperti yang jelas tercatat pada setiap laman sunting:

Dengan mengklik butang "Simpan", anda mempersetujui Syarat-Syarat Penggunaan, dan bersetuju tanpa boleh menarik balik untuk melepaskan sumbangan anda di bawah Lesen CC-BY-SA 3.0 dan GFDL.

Sama juga, dengan mengajukan idea-idea anda (buat atur letak rencana, kategori, gaya, piawai, dan sebagainya) kepada Wikipedia, anda secara tersirat membenarkan orang lain untuk mencabar dan mengembangkannya.

Sekiranya anda mendapati diri anda terlibat dalam perang sunting, apa kata anda menjauhkan diri daripada proses suntingan buat seketika? Mengeluarkan diri anda daripada proses ini dapat meredakan keadaan. Pulang dan lihat dengan perspektif baru seminggu atau dua minggu kemudian. Atau, jika sesorang itu mengambil hak "pemilikan" sesuatu laman, anda boleh mengutarakannya pada laman perbincangan berkaitan, minta bantuan penyunting lain, ataupun pertimbangkan mengguna proses penyelesaian pertikaian.

Mahupun para penyunting tidak "memiliki" sesuatu rencana, adalah penting yang kerja dan idea penyunting lain dihormati. Justeru, berhati-hatilah apabila membuang ataupun menulis semula sebilangan besar teks yang telah ditulis, lebih lagi jika teks tersebut ditulis oleh seorang penyunting. Lebih berkesan sekiranya cuba bekerja sama dengan penyunting – mahupun anda berfikiran bahawa mereka bertindak seolah-olah mereka "memilki" rencana. (Lihat juga Wikipedia:Kesopanan, Wikipedia:Etiket dan Wikipedia:Anggaplah niat baik.)

Menjadi penyunting tunggal sesuatu rencana tidak dikira sebagai memiliki rencana, dengan syarat sumbangan dan input penyunting lain tidak diabaikan dengan serta-merta. Para penyunting yang mengenali topik dan yang memiliki sumber-sumber rujukan berkaitan mungkin telah meletakkan rencana-rencna dalam senarai pantau mereka dan berkemungkinan membincang ataupun mengubah suntingan orang lain. Sekiranya tindakan sedemikian tidak mengetepikan pendapat sah orang lain, ini juga tidak dikira sebagai pemilikan. Sering kali penyunting-penyunting ini dapat dihubungi dan mungkin juga memberi bantuan kepada penyunting yang tidak berapa biasa dengan rencana. Templat {{Maintained}} mungkin digunakan pada lama perbincangan rencana.

Jenis pemilikan sunting

Terdapat dua jenis konflik pemilikan yang sering terjumpa: jenis yang melibatkan penyunting tunggal dan yang melibatkan banyak penyunting.

Pemilikan penyunting tunggal sunting

Dalam banyak kes, penyunting tunggal yang terlibat dengan pertikaian sunting juga merupakan penyunting utama sesuatu rencana, justeru sentiasa ingat bahawa penyunting sedemikian mungkin pakar dalam bidang berkaitan dan berminat untuk memastikan mutu dan kesahihan rencana. Seorang penyunting yang kelihatan bertindak sebagi pemilik sesuatu rencana harus dihubungi pada laman perbincangan rencana dengan pengepala yang menerangkan taopik kepada pengguna lain. Elakkan daripada membuat tuduhan, serangan dan tanggapan tentang pendorong mana-mana penyunting. Jika kelakuan masih berterusan, isu itu mungkin memerlukan penyelesaian pertikaian, akan tetapi adalah penting yang usaha dibuat untuk menghubungi penyunting terlibat pada laman perbincangan rencana sebelum isu diketengahkan. Penyunting-penyunting jenis ini acap kali mengalu-alukan perbincangan, jadi satu perbincangan ringkas selalunya menyelesaian masalah pemilikan.

Pemilikan penyunting banyak sunting

Penglibatan banyak penyunting, masing-masing mempertahankan pemilikan oleh yang lain, boleh menjadi kompleks. Senario yang mudah lazimnya melibat seorang penyunting dominan yang dipertahankan penyunting lain, sekali gus memperkukuhkan pemilikan penyunting pertama. Secara tidak formal ini dipanggil tag team, dan boleh menjengkelkan keuda-dua penyunting baharu dan yang berpengalaman. Seperti sebelum ini, tumpukan perhatian kepada topik dan bukan tindakan-tindakan penyunting. Jika ini gagal, maju ke penyelesaian pertikaian, tapi adalah penting perhubungan dan percubaan menyelesaiakn masalah pada laman perbincangan dibuat terlebih dahulu sebelum meningkat proses penyelesaian pertikaian.

Laman pengguna sunting

Wikipedia membenarkan pengguna mengurus ruang pengguna mereka. Walau bagaimanpun, laman-laman ini bukan laman persendirian, dan tidak dimiliki pengguna. Laman-laman ini sebahagian daripada Wikipedia dan perlu dugunakan bagi mencapai tujuan utama; khususnya, laman-laman ini memudahkan kolaborasi antara penyunting.

Mahupun pengguna lain dan bot selalunya menyunting laman perbincangan pengguna, mereka dan bot-bot juga berhak menyunting laman-laman lain yang terkandung dalam ruang pengguna anda. Selalunya orang lain tidak akan menyunting laman pengguna anda, selain untuk menyelesaikan masalah besar (jarang dilakukan) ataupun untuk membuat pembersihan rutin, seperti mengemas tag, menyahkekaburan, ataupun membuang laman daripada kategori yang dikhususkan untuk rencana.

Polisi berkaitan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kandungan Wikipedia termasuklah rencana, kategori, templat, dan lain-lain.