Wikipedia:WikiProjek Islam

WikiProjek Islam
Portal Apa itu Islam? WikiProjek Kategori
Laman UtamaSenarai ArtikelAhliPerubahan Terkini


Tentang WikiProjek

WikiProjek Islam adalah salah satu WikiProjek tertua di Wikipedia, yang mula hidup pada bulan September 2003 dalam versi Bahasa Inggeris. Tujuan asalnya adalah untuk membuang pandangan sebelah pihak dari Amerika Syarikat dan penutur bahasa Inggeris terhadap rencana-rencana berkaitan Islam.

Topik

WikiProjek ini merangkumi pelbagai jenis subjek asalkan berkaitan Islam.

Matlamat kami

Matlamat projek ini adalah untuk memastikan bahawa rencana berkaitan Islam di Wikipedia Bahasa Melayu ditulis dalam gaya ensiklopedia, dengan cara neutral dan tidak menyebelahi mana-mana kumpulan, menggunakan sumber terpelajar, dapat ditentusahkan dan boleh dipercayai. Ini adalah tempat terbaik untuk membincang isu-isu yang mengesan rencana berkaitan Islam pada umumnya. Perbincangan tentang rencana khusus hendaklah dijalankan di laman perbincangan rencana tersebut.

Tugasan
sunting

  1. Pasang banner projek {{WikiProjek Islam}} pada laman perbincangan semua rencana yang termasuk dalam ruang lingkup projek.
  2. Tambah rencana ke laman senarai rencana mengikut kategori.
  3. Semak perubahan terkini untuk perbaikan terakhir, vandalisme, dan perubahan yang lain.
Anda boleh menyertai projek ini dengan menambahkan nama anda di senarai peserta dengan mengklik pada pautan halaman Ahli atau meletakkan templat {{Pengguna WikiProjek Islam}} di halaman pengguna anda yang secara automatik akan menempatkan anda dalam kategori ahli WikiProjek Islam atau juga meletakkan tandatangan anda dengan cara ketik ~~~~ di bawah senarai ini.

Templat berkaitan projek
sunting

Apa yang perlu ditaip Apa yang akan berlaku Kegunaan
{{WikiProjek Islam}}
Islam Rencana WikipediaWikiProjek Islam ini merupakan sebahagian daripada WikiProjek Islam. Ia ialah satu usaha kerjasama bagi memperbaiki liputan rencana-rencana dan topik-topik yang berkaitan dengan Islam. Jika anda mahu menyertai, lawatilah laman projek. Sebarang pertanyaan dan komen mengenai laman projek, silalah kemukakannya di laman perbincangan projek.
??? Rencana ini masih lagi tidak mendapat penilaian dari segi kualitinya.
??? Rencana ini masih lagi tidak mendapat penilaian dari segi kepentingannya.
Templat yang perlu diletakkan di laman perbincangan sesebuah rencana yang berada dalam lingkungan WikiProjek Islam. Lihat bahagian penilaian untuk maklumat lanjut.
{{Portal|Islam}} Sebagai pilihan untuk digunakan di bahagian bawah rencana yang berada dalam lingkungan WikiProjek Islam, betul-betul sebelum senarai kategori.
{{Pengguna WikiProjek Islam}}
Pengguna ini ialah seorang ahli
WikiProjek Islam.
Kotak pengguna untuk Wikipediawan memamklumkan kepada yang lain mengenai WikiProjek ini.
{{Pengguna WikiProjek Islam2}}
Pengguna ini merupakan ahli
WikiProjek Islam.
Kotak pengguna untuk Wikipediawan memamklumkan kepada yang lain mengenai WikiProjek ini. Pilihan kedua.
{{Pengguna WikiProjek Islam3}}
Pengguna ini merupakan ahli
WikiProjek Islam.
Kotak pengguna untuk Wikipediawan memamklumkan kepada yang lain mengenai WikiProjek ini. Pilihan ketiga.
{{Pengguna berkaitan Islam}}
Pengguna ini menyunting rencana berkaitan Islam.
Kota pengguna untuk mereka yang menyunting rencana berkaitan Islam
{{WPIslam-pelawa}}

Anda dipelawa untuk menyertai WikiProjek Islam, sebuah projek yang didedikasikan untuk membangunkan dan menambah baik rencana-rencana berkaitan Islam dan Muslim.

Kini kami berbincang tentang masa hadapan projek ini. Input daripada anda amat dihargai!

Mempelawa penyunting yang lain untuk melibatkan diri dalam WikiProjek Islam.

Bahan rujukan
sunting

Anda diseru untuk menggunakan sumber dipercayai semasa membuat rencana. Para Wikipediawan hendaklah mengambil maklumat daripada ilmuwan Islam yang berkelayakan dan memastikan kewibawaan bahan yang diambil, sesuai dengan dasar Wikipedia. Penanda kebolehpercayaan maklumat yang lain juga ialah sama ada karya itu diterbitkan dalam penerbitan ilmiah atau sama ada karya itu sendiri merupakan subjek kajian akademik yang bebas. Sebagaimana yang dinyatakan dalam REDFLAG, amat penting bagi para Wikipediawan untuk memastikan sumber yang berkualiti tinggi (dan semestinya ada banyak sumber) apabila terdapat penyataan mengenai Islam yang tidak popular atau tidak disokong pandangan akademik yang lain.

Para penyunting tidak wajar menulis sebagai contoh "Sebahagian Muslim menentang X" dan meletakkan rujukan ke beberapa laman web orang Islam melainkan mereka menunjukkan bahawa laman web tersebut mewakili pemikiran kumpulan-kumpulan yang tertentu dan diterima dalam Islam.

Wikisumber Bahasa Arab mempunyai banyak sumber relevan dalam bahasa Arab. Lihat koleksi sumber Islam di sana.


WikiProjek WikiProjek

 

Majlis Majlis

 

Panduan Panduan