Wikipedia:WikiProjek Lagu

WikiProjek Lagu ialah projek yang bertujuan meningkatkan mutu rencana lagu. Matlamatnya adalah memastikan rencana lagu menyediakan maklumat asas yang mudah dibaca. Projek ini berasaskan WikiProjek Album, dan menggunakan templat-templat yang serupa dengannya. Projek induknya ialah WikiProjek Muzik.

Kepentingan sunting

Kebanyakan lagu tidak cukup terkemuka untuk memiliki rencana sendiri, oleh itu harus dialihkan ke rencana lain yang berkenaan, seperti album yang terkemuka atau artis yang terkenal kerana menulis atau mendendangkan lagu itu prominent. Lagu-lagu yang pernah mencapai kedudukan carta muzik terpenting, memenangi anugerah atau penghargaan terpenting atau dipersembahkan oleh ramai artis terkenal secara berasingan, boleh diterima sebagai terkemuka. Rencana berasingan hanya sesuai apabila cukup bahan yang boleh disahkan untuk membentuk rencana yang cukup berisi; rencana lagu yang dibiarkan tunas lama-lama harus digabungkan dengan rencana album atau artis.

Penamaan sunting

Tajuk rencana lagu haruslah sama dengan judul lagu itu, tanpa tanda petikan, contoh Itu Kamu. Jika sudah ada rencana yang memakai tajuknya, gunakan format '<tajuk lagu> (lagu)', contoh, "Aku Stacy (lagu)". Jika terdapat lebih daripada satu rencana yang sama tajuknya, nyahkekaburkannya dengan memasukkan nama artis dalam tajuk menjadi '<tajuk lagu> (lagu <nama artis>)', contoh "Gemilang (lagu Jaclyn Victor)". Jika lagu itu didendangkan dalam bahasa asing dan judulnya dalam abjad Rumi, gunakan ejaan asli, termasuk sekali huruf-huruf berdiakritik yang tidak digunakan dalam bahasa Melayu. Contoh: "Ein bißchen Frieden", "Je n'ai que mon âme", "Fångad av en stormvind".

Pemformatan sunting

When creating any music articles remember that song and single titles go in quotation marks "like this" and album titles are italicised like this. The song title should be in boldface in the first sentence and in infobox chronologies, but the surrounding quotation marks should not be in boldface.

When linking to song articles, use piping to conceal the disambiguation terms, for example use the syntax "[[Because (The Beatles song)|Because]]", to make the link simply appear as "Because".

Also, although piping is normally discouraged on disambiguation pages, song and album titles are an exception:

Capitalization sunting

Templat sunting

Teg projek sunting

  WikipediaWikiProjek Lagu merupakan sebahagian daripada WikiProjek Lagu yang bertujuan untuk memperbaiki liputan Wikipedia bagi rencana lagu dan tajuk-tajuk yang berkaitan dengannya. Jika anda mahu menyertai, lawatilah WikiProjek Lagu.
Templat:Kelas-lagu- Rencana ini masih lagi tidak mendapat penilaian dari segi kualitinya.
style="color: purple;" Templat:-Penting-Lagu Rencana ini masih lagi tidak mendapat penilaian dari segi kepentingannya.
WikiProjek Lagu

Sila bubuh {{WikiProjek Lagu}} bersama kadar kepentingan dan mutu rencana. Anda boleh melakukannya dengan meletakkan |class=X (yang mana X ialah Tunas, Mula, B, RB, A atau RP) dan |importance=X (yang mana X ialah Rendah, Sederhana, Tinggi atau Tertinggi). Diingatkan bahawa parameter dan nilai adalah sensitif huruf.

Kategori sunting

Rencana lagu wajar ditempatkan ke dalam kategori-kategori berikut:-

  1. subkategori Kategori:Lagu mengikut artis ("Kategori:Lagu <Nama artis>") dan
  2. subkategori Kategori:Lagu mengikut tahun dan (subkategori Kategori:Single mengikut tahun untuk single).
  3. Penulis lagi pula wajar ditempatkan dalam Kategori:Lagu mengikut penulis (“Kategori: Lagu tulisan <songwriter>”), Kategori:Lagu mengikut penulis lirik("Kategori:Lagu berlirik tulisan <penulis lirik>") atau Kategori:Lagu mengikut penggubah ("Kategori:Lagu gubahan <penggubah>"). Hanya satu kategori untuk setiap penulis lagu, oleh itu jika seseorang penulis lagu menyumbangkan seni kata dan/atau muzik, maka kategorinya adalah lagu oleh penulis lagu sahaja.
  4. Selain Kategori:Lagu mengikut artis, ("Kategori:Lagu <Nama artis>") wajar ditempatkan dalam sekurang-kurangnya di dalam dua subkategori lain, iaitu subkategori Kategori:Lagu mengikut negara atau subkategori Kategori:Lagu mengikut genre.

Contohnya: "Just My Imagination (Running Away with Me)" oleh The Temptations was released in 1971, so it is in Category:The Temptations songs and Category:1971 singles, Category:Songs written by Barrett Strong, Category:Songs written by Norman Whitfield while Category:The Temptations songs is in Category:Songs by artist, Category:American songs, Category:Motown songs and Category:American songs and Category:Rhythm and blues songs. It is also in the category Category:The Rolling Stones songs because the The Rolling Stones recorded a notable version which is referred to in the article.

Perhatian:

  • Demi kekonsistenan, nama artis dalam "Kategori:Lagu <Nama artis>" seharusnya sama dengan nama dalam tajuk rencana.
  • Tolong jangan letakkan rencana lagu terus ke dalam Kategori:Lagu atau Kategori:Single.
  • Sesebuah lagu hanya patut dikategorikan sekali dalam Kategori:Lagu mengikut tahun, sama ada mengikut tahun penerbitan atau keluaran pertama (yang mana lebih awal). Jelas sekali, jika lagu itu keluar sebagai single lebih sekali, jadi haruslah disenaraikan dalam kategori single mengikut tahun-tahun keluarannya.
  • Kategori hanya wajar dicipta jika terdapat rencana utama untuk menyokongnya. Dalam erti kata lain, jangan cipta Kategori:Lagu tulisan Foo jika tiadanya rencana mengenai Foo.

Infobox sunting

Seperti projek Album, anda boleh menggunakan {{Infobox single}} untuk single. Gunakan {{Infobox song}} untuk runut album dan B-side. Untuk standards, use {{Infobox standard}}. There are also specialist infoboxes : {{Infobox anthem}} (national anthems), {{Infobox ESC entry}} (Eurovision entries) and {{Infobox hymn}}.

Infobox Single sunting

Lihat: Templat:Infobox single

Infobox Song sunting

Lihat: Templat:Kotak info lagu

Kandungan rencana sunting

Isi utama sunting

Huraikan lagu itu, bermula dengan asasnya (iaitu maklumat yang terkandung dalam kotak info). Kemudian, ceritakan mengenai muzik dan liriknya, pengaruh yang diterimanya serta kesannya kepada kebudayaan (dengan petikan, gunakan {{cite}}). Disebabkan seluruh rencana adalah mengenai lagu, jadi tidak perlulah ada pengepala "Maklumat lagu" atau sebagainya.

Gunakan bahan fakta sahaja. Jangan sertakan "kaji selidik asli" seperti pendapat mengenai lagu, atau tafsiran lirik ataupun apa yang diceritakan oleh lagu, melainkan disediakan dalam bentuk petikan yang boleh dipetik dari sumber-sumber yang berpandangan berwibawa (seperti penulis lagu atau penyanyi terkemuka). Tapak-tapak web lain tersedia untuk sesiapa yang ingin menyatakan tafsiran lagu tersendiri.

Senarai runut single sunting

Jika lagu ini berbentuk single, sertakan senarai runut untuk pelbagai format single itu.

Lirik dan video muzik sunting

Jangan isikan seluruh lirik lagu atau benamkan video muziknya ke dalam rencana melainkan dipastikan bahawa lagu tersebut tergolong dalam domain awam. Kebanyakan lirik dan video muzik adalah berhak cipta, oleh itu kita tidak boleh memasukkannya dalam rencana tanpa menyalahi undang-undang. Bagaimanapun, penggunaan cebis-cebisan lirik lagu atau videonya untuk tujuan penjelasan adalah diterima. Lirik dan video muzik yang terdapat dalam domain awam boleh dimasukkan ke dalam Wikisource.Pautan ke laman web luar yang menyediakan lirik dan video muzik boleh diisi dalam bahagian "Pautan luar".

Per Wikipedia policy, please do not link to websites that are in violation of the artist's own copyright. See Wikipedia:Copyrights#Linking to copyrighted works.

Kedudukan carta sunting

Lagu yang cukup popular untuk memasuki carta rekod terkemuka wajar disediakan bahagian "Kedudukan carta". Bahagian ini menghuraikan sejarah lagu dalam carta lagu dan selalunya disertakan jadual yang menunjukkan kedudukan carta tertinggi lagu itu. If a song is a number-one single, a succession box can also be included in this section. For help researching a song's chart history see the chart listings section below. For more information about displaying chart information in table format, see the Music Project's guidelines for chart tables.

Pautan luar sunting

Sertakan perkara-perkara berikut sebagai pautan luar:

  • kod
  • lirik
  • parodi
  • manuskrip
  • apa-apa lagi yang relevan

Tunas sunting

Jika rencana merupakan tunas, sila gunakan tunas lagu di bawah:

Key signature sunting

Songs should contain musical features such as chorus or verse key signature, recording techniques used, musical techniques, etc.

Lihat juga sunting

List of notable songs: an editable list created as part of the Missing encyclopedic articles WikiProject.

Requested Articles; an editable list of requested song articles , to fulfil or add your own.

Sumber rujukan sunting

Senarai carta sunting

  • Allmusic gives very incomplete (but somewhat helpful) information on some charting singles on Billboard charts including Hot 100 and other singles charts (ie; R&B, country) in its articles for the artist and their album(s). Other general information (credits) listed per artists and songwriters in Allmusic is quite incomplete, has many errors, and is difficult to correct. (For a much more reliable source on Billboard charts of all genres dating back to 1944, refer to Joel Whitburn's books published by Billboard Publications).
  • top40-charts.com has been listed in WP:BADCHARTS, and should not be used as a source.
  • ARIA has end-of-year Australian charts from 1989 onwards and a list of certifications at the end of each year for singles and albums (platinum and gold).
  • songfacts.com lists U.S. and UK chart positions on their database of songs see this article on Hotel California as an example.
  • Oz Music Charts has a list of number-one hits in the U.S., UK, and Australia dating back to the 1950s.
  • everyhit.com has top-forty positions for UK singles from 1952.
  • the Database of Popular Music has an extensive database of songs and includes hits by year for both UK and U.S.
  • Randy Price has compiled the Cash Box magazine Best Selling Record charts from 1950 on.
  • Chartstats.com Archive of weekly UK singles charts runs since 1952.

Senarai runut sunting


  WikiProjek

 

  Majlis

 

  Panduan