Wikipedia Bahasa Perancis

Wikipedia edisi bahasa Perancis

Wikipedia Bahasa Perancis (Bahasa Perancis: Wikipédia francophone atau Wikipédia en français) merupakan edisi Bahasa Perancis untuk Wikipedia, dieja sebagai Wikipédia. Bermula pada Mac 2001, edisi ini mempunyai lebih 525,000 buah rencana pada Julai 2007 dan merupakan Wikipedia yang ketiga terbesar selepas Wikipedia Bahasa Inggeris dan Wikipedia Bahasa Jerman, dan juga Wikipedia bahasa Romawi yang terbesar.

Favicon of Wikipedia Wikipedia Bahasa Perancis
Laman Utama Wikipedia Bahasa Perancis
Maklumat umum
URLhttp://fr.wikipedia.org/
JenisProjek ensiklopedia internet
Tersedia dalamBahasa Perancis
Ditubuhkan23 Mac 2001 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikYayasan Wikimedia
Kandungan dan sokongan
KeluaranEnsiklopedia internet Edit the value on Wikidata
KomersialTidak
PendaftaranPilihan
LesenAtribusi-Perkongsian Serupa 3.0 Tidak Mudah Alih Creative Commons dan Lesen Dokumentasi Bebas GNU Edit the value on Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatMiami, Florida
Pautan luar berkaitan
Pautan lainTwitter: Wikipedia_fr Mastodon: wikipedia_fr@wikis.world Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

2001
2002
  • Jun: Satu logo yang baru (dalam warna hijau dan berbeza dengan logo yang digunakan dalam Wikipedia yang lain) ditunjukkan dalam usaha pertama Rinaldum. Gerakan autonomis ini dikutuk kerana semua ahli wikipedian Bahasa Perancis tidak dimaklumkan, tetapi logo disimpan.
  • Ogos: Penyelia yang pertama, Anthere, Aoineko, dan Shaihulud dilantik selepas ketidaksetujuan dengan Mulot. IP yang pertama disekat.
  • 31 Oktober: Fasa III bermula.
  • Disember: Penambahan aktiviti yang kuat dilaporkan. Ini boleh dianalisiakan sebagai vandalisme siri daripada sebuah bot, dan semua pembetulan selepas itu. Selepas vandalisme jenis baru ini, perisian diubahsuai untuk membenarkan pengembalian suntingan yang lebih pantas (pautan ini hanya disediakan untuk penyelia).
2003
2004
2005
  • Jun : Pembukaan Atelier graphique (Makmal Grafik) yang pertama, dengan jurugambar wiki memperbaiki imej yang dihantar.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting