Wilayah Jeolla (Hangul전라도; RRJeollado, [tɕʌl.la.do]) adalah sebuah wilayah di barat daya Korea, salah satu daripada Wilayah Lapan dalam sejarah Korea semasa Kerajaan Joseon. Ia terdiri daripada wilayah-wilayah dalam Korea Selatan yang moden iaitu Wilayah Jeolla Utara, Wilayah Jeolla Selatan dan Bandar Metropolitan Gwangju serta Wilayah Jeju. Ibu kota wilayah ini ialah Jeonju, juga ibu kota kini bagi Jeolla Utara. Seluruh kawasan pedalaman dipanggil Honam ("Selatan Tasik"), yang masih biasa digunakan.

Wilayah Jeolla
Nama Korea
Hangul전라도
Hanja全羅道
Perumian SemakanJeolla-do
McCune–ReischauerChŏlla-do
Nama Pendek
Hangul전라도
Perumian SemakanJeolla-do
McCune–ReischauerChŏlla
Statistics
KerajaanWilayah
Ibu KotaJeonju
WilayahHonam
DialekJeolla

Sejarah sunting

Samhan dan Samguk sunting

 
Baekje pada tahun 576.

Semasa zaman Samhan dalam sejarah Korea, kawasan Jeolla dikuasai oleh konfederasi Mahan. Lima belas daripada 45 puak Korea mempunyai pengkalan mereka di rantau ini. Apabila Baekje menewaskan Mahan pada abad ke-5, era Tiga Kerajaan bermula dan rantau ini menjadi sebahagian dari Baekje selatan. Jungbang adalah pusat wilayah selama tempoh ini.

Silla Bersatu sunting

Ketika Silla menakluk Baekje dengan bantuan Tang China pada tahun 660, ia menjadi wilayah Silla Akhir pada tahun ke-16 pemerintahan Munmu dari Silla. Silla menyusun semula wilayah ini kepada 9 "ju" (주) dan 5 "gyeong" (경), 3 daripada ju milik bekas Baekje. Wilayah utara bekas Baekje, Ung (Ungju; hanja: 熊州), sepadan dengan Chungcheong Selatan zaman moden.

Kawasan tengah terdiri daripada Wansan (hanja: 完山州) dan Namwon, yang bersesuaian dengan zaman moden Jeolla Utara. Wansan kemudiannya dinamakan semula sebagai Jeonju. Kawasan selatan terdiri daripada Mujin (Mujin-ju), yang dinamakan semula Mu () pada tahun 757, pada tahun ke-16 pemerintahan Gyeongdeok Silla. Mu terdiri daripada satu gun dan 43 hyeon, dan sesuai dengan Jeolla Selatan zaman moden.

Dinasti Goryeo sunting

Pada tahun 983, pada tahun kedua pemerintahan Seongjong dari Goryeo, negara itu telah disusun semula menjadi 12 "mok". Jeonju menjadi Jeonju-mok (hanja: 全州牧), manakala Muju dipecah menjadi dua mok iaitu Naju dan Seungju. Pada tahun 995, Raja Seongjong kembali menyusun semula negara ini, kali ini menjadi 10 "do" (도; 道 "wilayah"). Jeonju-mok dinamakan semula Gangnam-do ("wilayah selatan sungai") manakala Naju dan Seugnju disatukan semula dan dinamakan semula Haeyang-do ("wilayah laut").

Pada tahun 1018, semasa tahun ke-9 pemerintahan Hyeonjong dari Goryeo, negara itu kembali disusun semula dalam 5 do, dan wilayah Gangnam dan Haeyang digabungkan menjadi wilayah Jeollaju (hanja: 全羅州道). Nama ini berasal daripada nama-nama bandar utama iaitu Jeonju (hanja: 全 州) dan Naju (hanja: 羅 州). (Perbezaan antara Na-dan -lla adalah disebabkan oleh ("peraturan bunyi awalan" Korea moden). Ini adalah kali pertama kawasan yang kini dikenali sebagai Jeolla bersatu di bawah satu bahagian pentadbiran, dan ia akan kekal seperti ini untuk selama hampir lapan abad.

Joseon sunting

Pada tahun 1413, semasa tahun ke-13 pemerintahan Taejong dari Joseon, wilayah-wilayah itu, sekali lagi, disusun semula menjadi 8 do. Ini adalah era Lapan Wilayah yang bersejarah. Jeollajudo dikenali dengan pelbagai nama seperti Gwangnam, Jeongwang, dan Jeonnam, tetapi nama asli tetap kekal, dan akhirnya dipendekkan kepada Jeollado (hanja: 全羅道).

Revolusi Petani Donghak dari 1894-95 bermula di Jeollado, yang merupakan pemberontakan petani yang didorong oleh semangat "messiah" tempatan yang akan datang dan protes terhadap cukai beras di Seoul yang tinggi dan peningkatan jumlah pedagang Jepun di Joseon. Mereka mempunyai sentimen anti-Jepun kerana pencerobohan Jepun di Korea (1592-1598).

Pada 26 Mei 1895, Gojong dari Korea menggantikan sistem 8 do dengan sistem 23 "daerah" bu dan Jeolla digantikan oleh daerah-daerah Jeonju(Hangul전주부; Hanja全州府; RRJeonjubu) di barat laut, Naju (Hangul나주부; Hanja羅州府; RRNajubu) di barat daya, Namwon (Hangul남원부; Hanja南原府; RRNamwonbu) di timur, dan Jeju (Hangul제주부; Hanja濟州府; RRJejubu) di Jejudo.

Pada 4 Ogos 1896, Maharaja Gojong mengeluarkan Perintah Diraja 36, membatalkan sistem daerah dan memulihkan sistem wilayah. Jeolla, bersama-sama dengan Wilayah Chungcheong, Wilayah Gyeongsang, Wilayah Hamgyong dan Wilayah Pyongan, dibahagikan utara-selatan mereka menjadi Wilayah Jeolla Utara dan Wilayah Jeolla Selatan, menjadikan 13 buah wilayah. Jeolla Utara terdiri daripada daerah Jeonju dan utara Namwon, manakala Jeolla Selatan terdiri dari daerah Namwon selatan, daerah Naju, dan pulau Jeju. Jeonju dikekalkan sebagai ibu kota Jeolla Utara, dengan Gwangju dijadikan ibu kota Jeolla Selatan. Ibu kota Jeolla Selatan kemudiannya diubah menjadi Namak, Korea Selatan pada tahun 2005, dengan Gwangju dijadikan Bandar Khas.

Geografi sunting

Wilayah Jeolla dibatasi di utara oleh Wilayah Chungcheong, di sebelah timur oleh Wilayah Gyeongsang, di selatan oleh Laut China Timur, dan di barat oleh Laut Kuning. Wilayah ini bersempadan dengan timur oleh Pergunungan Sobaek dan mempunyai Sungai Yeongsan, Seomjin dan Mangyeong. Bandar terbesar di rantau ini ialah Gwangju. Selain Jeonju dan Naju, bandar-bandar menonjol lain termasuk Iksan (dahulunya Iri), Gunsan, Mokpo, Namwon, Suncheon, dan Yeosu.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting