Wolverine (watak komik)

watak komik

Wolverine (nama kelahiran: James Howlett;[1] colloquial: Logan, Weapon X) adalah suatu watak adiwira yang muncul dalam komik Amerika Syarikat terbitan Marvel Comics, kebanyakannya dalam hubungan dengan X-Men. Beliau adalah mutan yang memiliki pancaindera yang bertenaga serupa haiwan dinamakan sempenanya seperti keupayaan fizikal yang ditingkatkan, keupayaan regeneratif yang kuat dikenali sebagai faktor penyembuhan, dan tiga kuku cakar tajam boleh tarik di setiap tangan. Wolverine telah digambarkan dengan pelbagai cara sebagai ahli X-Men, Alpha Flight, dan Avengers.

Wolverine (watak komik)
Fail:Marvelwolverine.jpg
Textless cover of The New Avengers #5 (March 2005).
Art by David Finch.
Informasi Penerbit
PenerbitMarvel Comics
Kemunculan pertamaCameo appearance: The Incredible Hulk #180 (October 1974)
Full appearance: The Incredible Hulk #181 (November 1974)
Informasi dalam cerita
James Howlett
SpesisHuman mutant

Watak ini muncul di panel terakhir The Incredible Hulk # 180 sebelum mempunyai peranan yang lebih besar dalam # 181 (cover-date d Nov. 1974) . Dia dicipta oleh ketua editor Marvel Roy Thomas,[2] penulis Len Wein,[3] dan Marvel pengarah seni John Romita Sr. Romita merancang wataknya, walaupun ia pertama kali ditarik untuk penerbitan oleh Herb Trimpe. Wolverine kemudian menyertai versi superhero pasukan X-Men, di mana akhirnya penulis Chris Claremont dan penulis-penulis John Byrne (komik) | John Byrne] memainkan peranan penting dalam perkembangan watak itu. Artis Frank Miller berkolaborasi dengan Claremont dan membantu mengkaji semula watak dengan siri terhad eponymous empat bahagian dari bulan September hingga Disember 1982, yang memulakan kerjaya penangkapan ikan Wolverine, "Saya yang terbaik terdapat apa yang saya lakukan, tetapi apa yang saya lakukan adalah tidak bagus. "

Wolverine adalah tipikal dari banyak antihero es yang muncul dalam budaya popular Amerika selepas Perang Vietnam;[4]:265 kesediaannya untuk menggunakan kuasa maut dan alam semula jadinya menjadi ciri standard untuk antiheroes komik buku menjelang akhir 1980-an.[4]:277 Keputusannnya, watak itu menjadi kegemaran penggemar francais X-Men yang semakin popular,[4]:263, 265 dan telah dipaparkan dalam siri buku komik solunya sendiri sejak tahun 1988.

Rujukan sunting

  1. ^ Jemas, Bill, Quesada, Joe, Jenkins, Paul (p.penulis). Origin (2001–2002), Marvel Comics
  2. ^ Locke, Kaitlyn (October 27, 2017). "Waltham eighth grader gets artwork published in national comics magazine". Boston Globe. Dicapai pada January 2, 2018.
  3. ^ Kreps, Daniel (September 11, 2017). "Len Wein, Comic Book Writer and Wolverine Co-Creator, Dead at 69". Rolling Stone. Dicapai pada January 2, 2018.
  4. ^ a b c Wright, Bradford W. (September 18, 2003). Comic Book Nation. Johns Hopkins University Press. ISBN 978-0-8018-7450-5.