Wong Fei-hung

Chinese martial artist

Wong Fei-hung (Julai 9, 1847 – Mei 24, 1924)[2] merupakan seorang artis mempertahankan diri Cina, doktor, pakar akupuntur dan revolusioner beragama Islam yang menjadi kaum hero dan subjek banyak filem dan siri televisyen. Beliau dianggap sebagai seorang pakar dalam gaya seni bela diri Cina Hung Gar. Wong adalah jelas kelihatan pengamal Hung Gar yang paling terkenal di zaman moden. Oleh itu, keturunannya telah mendapat perhatian.[3] Sebagai seorang doktor, Wong yang mengamalkan dan mengajar akupuntur dan perubatan tradisional Cina lain-lain di Po-chi-lam (宝 芝 林), klinik swasta di Foshan, Guangdong. Sebuah muzium yang didedikasikan kepadanya dibina di Foshan. Murid-murid yang paling terkenal di Wong termasuk Wong Hon-Hei (anaknya), Lam Sai-Wing, Leung Foon, Dang Fong, Wong Sai-Wing dan Ling Wan-Kai. Wong juga dikaitkan dengan "Peminta Sedekah So" Sepuluh Harimau Canton.

Wong Fei-hung
黃飛鴻
Satu gambar yang dikatakan Wong Fei-hung[1]
Kelahiran(1847-07-09)9 Julai 1847
Foshan, Guangdong, China
Kematian24 Mei 1924(1924-05-24) (umur 76)
Guangzhou, Guangdong, China
KediamanFoshan, Guangdong, China
Guangzhou, Guangdong, China
GayaSeni pertahan diri Cina
Hung Gar
GuruWong Kei-ying
PangkatMaha Guru
PekerjaanAhli seni bela diri, doktor, revolusioner
PasanganMs. Luo (1871, her death)
Ms. Ma (1896, her death)
Ms. Chen (1902, her death)
Mok Kwai-lan (1915-1924, his death)
Pelajar terkenalLeung Foon
Lam Sai-wing
Dang Fong
Ling Wan-kai
Wong Fei-hung
Cina Tradisional: 黃飛鴻
Cina Ringkas: 黄飞鸿

Biografi sunting

Templat:Chinese martial arts Wong telah dilahirkan pada Xiqiao Mount, Foshan, Guangdong, semasa pemerintahan Maharaja Daoguang dalam Dinasti Qing. Pada usia lima tahun, dia mula belajar gar Hung dari bapanya Wong Kei-ying. Apabila dia 13 tahun, beliau mempelajari Tour de Force of Iron Wire Fist dan sling dari Lam Fuk-menyanyi (林福成), seorang pelajar "Besi Jambatan Tiga" [Leung Kwan]], selepas mesyuarat Lam Douzhixiang semasa persembahan seni mempertahankan diri jalan. Beliau mempelajari [Kick Shadowless]] dari Sung Fai-tong (宋辉 镗) kemudian.

Pada tahun 1863 pada usia 17 tahun, Wong menubuhkan seni sekolah pertama beliau mempertahankan diri dalam Shuijiao. 26 tahun kemudian pada tahun 1886, beliau membuka Po-chi-lam (宝 芝 林) klinik di Ren'an. Pada tahun 1919, Wong telah dijemput untuk tampil di cawangan Chin Woo Athletic Association Guangzhou semasa majlis perasmian.

Wong meninggal dunia akibat penyakit pada 24 Mei 1924 di Hospital Chengxi Fangbian di Guangdong. Dia telah disemadikan di kaki Baiyun Mountain. Isteri Wong Mok Kwai-lan (莫 桂兰) dan dua orang anaknya, bersama-sama dengan murid-murid Lam Sai-Wing dan Dang Sai-King (邓世琼), kemudian berpindah ke Hong Kong dan menubuhkan sekolah-sekolah seni bela diri di sana.

Di legenda, Wong telah direkrut oleh Liu Yongfu, komander Tentera Bendera Hitam, untuk menjadi pegawai perubatan tentera dan jurulatih seni mempertahankan diri. Wong juga telah mengarahkan militia tempatan Guangdong dalam seni mempertahankan diri. Dia diikuti tentera Liu untuk melawan Tentera Maharaja Jepun di Taiwan sebelum dan juga.

Kehidupan peribadi sunting

Wong berkahwin empat kali dalam hidupnya. Nama-nama peribadi tiga isteri pertama beliau tidak diketahui. Dia mempunyai empat orang anak yang diketahui.

"Nama-nama berikut dalam romanisasi Kantonis:
  • bernama keluarga "Lo" atau "Law" (Cina ringkas: Cina tradisional: pinyin: Luó), berkahwin dengna Wong pada tahun 1871, mati kerana penyakit tiga bulan selepas perkahwinan mereka.
  • Surnamed "Sam" or "Sum" (Bahasa Cina: pinyin: Cén), berkahwinan dengan Wong pada tahun 1902, mati kerana penyakit. Dia memberikan Wong dua anak lelaki - Wong Hon-syu (Cina ringkas: 黄汉枢Cina tradisional: 黃漢樞pinyin: Huáng Hànshū) dan Wong Hon-hei (Cina ringkas: 黄汉熙Cina tradisional: 黃漢熙pinyin: Huáng Hànxī).

Sebagai seorang ahli seni bela diri sunting

Wong master [Hung gar]] (juga dipanggil Fist Hung).Dia mensistemkan gaya yang utama Hung gar dan tari versi genggaman Bentuk Pasangan Harimau Kren, yang menggabungkan teknik-teknik Sepuluh Fist Khas. Wong telah terkenal untuk kemahiran dengan teknik yang dikenali sebagai Kick Shadowless. Dia menamakan teknik-teknik kemahiran apabila dia yang dilakukan orang-orang yang beriman.

Wong telah mahir menggunakan senjata seperti tongkat dan harimau garpu selatan. Satu kisah menceritakan bagaimana Wong mengalahkan sekumpulan 30 samseng di pelabuhan Guangdong dengan kakitangan.[perlu rujukan]

Wong adalah kadang-kadang salah dikenalpasti sebagai salah satu "Sepuluh Harimau Guangdong". Bapanya Wong Kei-ying adalah salah satu daripada sepuluh tetapi dia tidak. Wong kadang-kadang dirujuk sebagai "Tiger selepas Sepuluh Harimau".[4]

Rujukan budaya sunting

Filem dan televisyen sunting

Satu siri 99 filem pada Wong Fei-hung telah dihasilkan antara tahun 1940-an dan 1960-an di Hong Kong. Kwan Tak-Hing membintangi sebagai Wong dan yang diperolehi sendiri nama samaran "Master Wong" untuk wataknya.

  • Siri televisyen:
    • Shaonian Huang Feihong (2002) adalah satu siri televisyen China yang memaparkan Wong Fei-digantung sebagai belia.
    • My Master is Wong Fei-hung (2004), suatu televisyen komedi Hong Kong.
    • Grace Under Fire (2011), suatu siri televisyen Hong kong tentang isteri Wong Fei-hung Mok Kwai-lan.

Lagu tema sunting

Lagu rakyat China On the General's Orders (將軍令)telah menjadi secara masyhur berkaitan dengan Wong Fei-hung kerana ia digunakan sebagai lagu tema dalam pelbagai filem tentang Wong (especially those starring Kwan Tak-hing).

Lagu ini digunakan dalam pembukaan filem 1978 Drunken Master, dibintangi Jackie Chan. Dalam Once Upon a Time in China siri filem, lagu berjudul A Man Should Better Himself (男兒當自強) sementara Wong Jim diberikan lirik. Lagu dilakukan oleh George Lam dan Jackie Chan (dalam sedikit filem-filem baru).

Versi diatur semula telah ditulis semula dan dilakukan oleh Dayo Wong sebagai lagu tema Men Don't Cry. Penyanyi Taiwan Kenji Wu mempersembahkan lagu berjudul On the General's Orders tetapi tiunnya berlainan dari yang asal.

Lain-lain sunting

  • Fei Fong Wong, watak utama dalam permainan video Square Xenogears, menamakan sempena Wong Fei-hung (namanya bertulis yang sama dalam Katakana sebagai nama Wong ditulis). Protagonis yang lain, Citan Uzuki, hampir menyerupai Wong, yang kedua-dua pakar perubatan dan artis mempertahankan diri yang memakai pakaian tradisional Cina.
  • Misteri novel ketiga Adakah Thomas, The Limehouse Text, detektif zaman Victorianya Barker Cyrus dilatih dalam seni mempertahankan diri di Guangdong di bawah bimbingan Wong Fei-hung.
  • Stan Sakai telah menyebut rancangan termasuk ciri-ciri yang berasaskan Wong Fei-hung dalam isu masa depan buku komik Usagi Yojimbo.
  • Wong Fei Hong adalah watak dalam permainan kad koleksi Shadowfist.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Source file of the photo. Diarkibkan 2014-10-17 di Wayback Machine Keterangan di bawah berbunyi: Pada tahun 1976 Leung Ting (梁 挺), yang melancarkan "Tanah Kungfu" (真 功夫) majalah untuk rakan, membayar lawatan khas untuk isteri Mok Kwai-lan (莫 桂兰 Wong Fei-hung). Selain dari mendapatkan sendiri maklumat tentang Wong dari Mok, Leung juga mendapat foto yang hanya terdapat Wong. Malangnya, gambar tidak dihasilkan semula pada masa itu dan telah dipelihara oleh Leung sehingga sekarang, apabila ia diumumkan kepada orang ramai untuk kali pertama.
  2. ^ On Hung Gar: History and Practice pg.79 Paperback: 310 pages Publisher: CreateSpace (April 13, 2009) Language: English ISBN 978-1-4421-3747-9
  3. ^ Iron Thread. Southern Shaolin Hung Gar Kung Fu Classics Series Paperback: 186 pages Publisher: CreateSpace (December 15, 2008) Language: English ISBN 978-1-4404-7500-9
  4. ^ World of Martial Arts! By Robert HILL[1]

Pautan luar sunting