Yakovlev Yak-42 (Rusia: Яковлев Як-42) adalah pesawat berbadan lebar yang dibina Saratov Aviation Plant. Ia mempunyai 3 enjin dan mempunyai kapasiti 100/120 penumpang. Pesawat ini ialah pesawat yang pertama dibina di Kesatuan Soviet. Aeroflot merupakan syarikat penerbangan pertama yang menggunakan pesawat regional.

Yakovlev Yak-42
Yakovlev Yak-42 ketika milik Aero Rent
Peranan Pesawat berbadan lebar
Pengeluar Saratov Aviation Plant
Direka oleh Yakovlev
Penerbangan sulung 7 Mac 1975
Diperkenalkan 1980
Status Aktif
Pengguna utama Izhavia
Dikeluarkan 1980 - 2003
Jumlah dibina 185
Kos seunit tiada diketahui
Kelainan Yakovlev Yak-40
Yak-42 milik Centre-Avia
Ekor T Volga-Avia Express Yak-42

Bentuk sunting

Pada 1972, Yakovlev bersedia untuk pembinaan pesawat yang mempunyai 100/120 penumpang. Ia akan bersamaan dengan Tupolev Tu-134, Ilyushin Il-18, Antonov An-26 dan Antonov An-24. Walaupun pesawat baru diperlukan untuk beroperasi di lapangan terbang udara agak kecil di samping mengekalkan ekonomi yang baik, kerana kebanyakan lapangan terbang Soviet telah dinaik taraf untuk menampung pesawat yang lebih maju, ia tidak perlu mempunyai keupayaan yang sama untuk beroperasi dari pesawat kecil Yakovlev Yak-40. Keperluan ini menghasilkan pesawat yang terbesar, pesawat yang paling berat dan paling berkuasa yang direka oleh Yakovlev setakat ini.

Cadangan reka bentuk awal termasuk pesawat lurus sayap dikuasai oleh dua Soloviev D-30 turbofan dan menyerupai diperbesarkan seperti Yak-40, tetapi ini telah ditolak kerana ia dianggap tidak kompetitif berbanding dengan pesawat Barat dikuasakan oleh tinggi turbofan nisbah pirau. Yakovlev menetap di reka bentuk dikuasakan oleh tiga daripada Lotarev D-36 tiga batang turbofan pintasan tinggi baru, yang adalah untuk menyediakan 63.90 kN (14330 lbf) tujahan. Tidak seperti Yak-40, pesawat baru akan melanda sayap.

Yak-42 adalah pesawat udara bersayap sepasang yang rendah bersayap semua pembinaan logam, dengan jangka hayat reka bentuk 30,000 penerbangan satu jam. Ia mempunyai fiuslaj yang bertekanan seksyen bulat, dengan kabin yang direka untuk membawa 120 penumpang dalam enam mengikuti susun atur (atau 100 penumpang bagi perkhidmatan tempatan dengan ruang yang lebih besar diperuntukkan untuk menjalankan ke bagasi dan kot keutuhan). Pesawat itu diterbangkan oleh krew penerbangan dua juruterbang duduk sebelah-sebelah di dek penerbangan ke hadapan kabin. Akses adalah melalui dua tangga, satu di bahagian bawah fiuslaj belakang, seperti yang dilakukan oleh Yak-40, dan satu ke hadapan kabin di sebelah pelabuhan. Dua memegang terletak di bawah kabin, membawa bagasi, kargo dan mel.

Susun atur sayap menjalani semakan besar semasa proses reka bentuk, dengan prototaip pertama yang dibina dengan menyapu sayap 11 darjah dan prototaip kedua dengan sapu 23 darjah. Selepas penilaian, sapu yang lebih besar prototaip kedua telah dipilih untuk pengeluaran. Pesawat awal mempunyai kelebihan utama sayap bersih tanpa permukaan kawalan, dan kepak pinggir belakang kosong. Ini berubah di dalam kapal terbang kemudian, yang telah dilengkapi dengan selat yang canggih, dengan selat tepi ketinggalan.

Senarai pengguna sunting

Teks pengepala Teks pengepala
  SCAT Air 1
  Irtysh Air 1
  Grozny Avia 4
  Izhavia 6
  Gazpromavia 6
  Karat 6
  Saravia 10

Pautan luar sunting

  • [www.yak.ru Laman Web Rasmi Yakovlev]]

Templat:Senarai berkaitan dengan penerbangan