Yang (kepercayaan)

Yang, hiang atau hyang (bahasa Kawi, Sunda, Jawa, dan Bali seturunan kata akar Proto-Austronesia *qiaŋ[1]) ialah roh ghaib yang mempunyai kuasa ghaib dalam mitologi Indonesia purba.[2] Roh ini boleh bersifat ketuhanan atau leluhur. Pemujaan kepada roh ini boleh dijumpai dalam Sunda Wiwitan, Kejawen, dan agama Hindu Bali. Dalam bahasa Melayu moden terutamanya di Indonesia, istilah ini cenderung disamakan dengan dewa, dewata, atau Tuhan.[2] Alam tempat hyang bersemayan dipanggil kayangan atau kahyangan, yang kini dianggap sebanding dengan syurgaloka atau syurga.[3][4]

Kaligrafi aksara Jawa "Hyang"
Acintya, Sang Hyang Widhi sebagai supreme Tuhan dalam agama Hindu Bali.

Naskhah bahasa Sunda Kuno Sanghyang Siksa Kandang Karesian,[5] mengatakan Hyang juga tertulis untuk bermaksud Maha Kuasa, dalam Kerohanian Sunda Wiwitan yang tertinggi Hyang istilah ini juga Sang Hyang Kersa (Yang Maha Kuasa).[6]

Kerohanian sunting

Kerohanian Hindu Bali menghuraikan hyang sebagai kewujudan roh dihormati yang layak pemujaan khas. Hyang biasa dihuarikan sebagai bentuk peribadi kudus dan berkilau. Ia ialah nama bagi kewujudan roh yang memiliki kuasa ghaib, digambarkan seperti matahari dalam mimpi. Ketibaan roh dalam hidup seseorang memberi rasa puas hati tanpa berhenti seketika buat masa yang lama, which is indistinguishable antara mimpi dan dunia nyata. Orang Indonesia umumnya mengakui istilah ini merujuk penyebab kecantikan, penyebab kesemua kewujudan (pencipta), atau hanya merujuk Tuhan.[2]

Dalam kerohanian Jawa Kejawen, konsep satu-satunya Tuhan yang Maha Besar dihuraikan sebagai Sang Hyang Tunggal atau Sang Hyang Wenang. Raden Ngabehi Ranggawarsita dalam kitabnya, Paramayoga, memperincikan nama dan gelaran bagi konsep Tuhan untuk sembahan Jawa, termasuk Sang Hyang Suksma Kawekas, Sang Hyang Suksma Wisesa, Sang Hyang Amurbeng Rat, Sang Hyang Sidhem Permanem, Sang Hyang Maha Luhur, Sang Hyang Wisesaning Tunggal, Sang Hyang Wenanging Jagad, Sang Hyang Maha Tinggi, Sang Hyang Manon, Sang Hyang Maha Sidhi, Sang Hyang Warmana, Sang Hyang Atmaweda, dan lain-lain.[7]

Etimologi sunting

Bahasa Sunda, istilah "nga-hyang" bermaksud "hilang" atau "ghaib". Disarankan bahawa kata "hyang" mempunyai hubungan linguistik dengan kata bahasa Indonesia: "hilang" yang bermaksud "hilang". Dalam perkembangannya, istilah "hyang" menjadi kata dasar dari banyak istilah yang masih dikenal dan digunakan dalam bahasa Indonesia modern.

Sekiranya perkataan "hyang" dilampirkan dengan awalan atribut Sang-, Dang-, Ra-; untuk membentuk kata Sanghyang, Danghyang, atau Rahyang, ini dimaksudkan untuk menghormati atau menghormati dewa atau nenek moyang yang telah meninggal.

Sebagai contoh, Sanghyang Sri Pohaci dan Sang Hyang Widhi merujuk kepada dewa, sementara nama bergaya Rahyang Dewa Niskala merujuk pada nama raja akhir kerajaan Sunda.

Sementara nama bergaya Rahyang Dewa Niskala merujuk pada nama raja akhir kerajaan Sunda. Istilah Danghyang, Dhanyang, atau Danyang merujuk kepada roh penjaga tempat suci atau berhantu tertentu.

Nama pengasas kerajaan Sriwijayan, Dapunta Hyang Sri Jayanasa, juga memuat nama "hyang" yang menunjukkan bahawa dia memiliki kekuatan gaib. Tempat. Kahyangan — kemudiannya kayangan, daripada perkataan ka-hyang-an — ialah alam tempat tinggal para hyang. Kerana kepercayaan bahawa hyang lebih suka tempat tinggi, beberapa kawasan pergunungan dianggap sebagai tempat tinggal hyang.

Contoh sunting

Contohnya, Parahyangan merujuk kepada kawasan pergunungan di Jawa Barat. Berasal daripada gabungan perkataan para-hyang-an; para menunjukkan jamak, sementara akhiran -an menunjukkan tempat, jadi Parahyangan bermaksud tempat tinggal hyangs.

Istilah kahyangan juga digunakan sebagai jenis Pura atau candi Bali. Pura kahyangan jagad adalah kuil Bali yang terletak di kawasan pergunungan sebagai rakan sejawat pura segara; Kuil Bali yang terletak di tepi laut.

Dataran Tinggi Dieng di Jawa Tengah juga berkongsi asal usul yang sama iaitu daripada gabungan perkataan di-hyang yang juga bermaksud "tempat hyang" Aktiviti.

Linguistik Kata Sembah-hyang sunting

Kata sembahyang dalam bahasa Indonesia identik dengan ritual salat Islam.

Ia sebenarnya berasal daripada gabungan perkataan sembah-hyang yang bermaksud "memuja hyang".

Tarian keramat Sanghyang Dedari dari Bali melibatkan beberapa tarian gadis pra-puber dalam keadaan berkhayal.

Melalui ritual yang kompleks untuk memanggil roh-roh Hyang, dipercayai bahawa roh-roh itu memilik gadis-gadis itu dan membuat mereka secara tidak sedar menari dengan gerakan yang kompleks. [8] Sanghyang Jaran adalah nama Bali untuk tarian Kuda Lumping yang juga melibatkan penghibur terpesona oleh roh.

Ciri-ciri sunting

Yang dikatakan hanya bergerak dalam garis yang lurus. Oleh sebab itu, bangunan tradisional Bali mempunyai dinding yang dipanggil aling-aling hanya di dalam ambang pintu, yang memastikan roh di luar kerana roh hanya bergerak dalam garis yang lurus, dan oleh itu melantun.[8] Dinding yang serupa boleh dilihat di pintu masuk beberapa perkuburan Jawa. Kepercayaan yang selari dijumpai dalam beberapa tradisi rohani yang lain, seperti dalam jalan mayat British.

Hyang dalam agama di Indonesia sunting

  Konsep hyang bagi beberapa agama di Indonesia can be concluded as follows:

  • Hindu: Ia ialah Sang Hyang Widhi Tuhan yang maha esa, sumber dharma yang dibawa oleh dewa-dewi.
  • Buddhisme: Ia ialah Sanghyang Adi Buddha hukum alam yang terus wujud, Tuhan bergelar yang tidak dapat dilupakan, tempat Dharmanya ditemui oleh Gautama Buddha.
  • Islam: menurut ajaran Sunan Kalijaga Sang Hyang ialah nenek moyang kepulauan Sang Hyang Adam, Sang Hyang Sita (Nabi Syith), Sang Hyang Wanuh (Nabi Nuh), Sang Hyang Jawith (Yafet anak Nuh), Sang Hyang Jawana (leluhur nabi), Sang Hyang Jawata (leluhur Dewa), Sang Hyang Bathara Guru, Sang Hyang Ismaya, Sang Hyang Bathara Wisnu, dan seterusnya sehingga ibu bapa yang meninggal dunia dipersonifikasikan sebagai entiti roh bersatu dengan Sang Hyang.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*qiaŋ: ancestor, deity, divinity". Austronesian Comparative Dictionary. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Dicapai pada 25 November 2022.
  2. ^ a b c "Penjelasan Lengkap Acintya (Sang Hyang Widhi atau Sang Hyang Tunggal) - Mantra Hindu Bali". Mantra Hindu Bali (dalam bahasa Indonesia). 2015-12-17. Dicapai pada 2018-07-13.
  3. ^ "kayangan". Kamus Besar Bahasa Indonesia (ed. ke-3). Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Republik Indonesia. 2016.
  4. ^ "kayangan". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  5. ^ Piliang, Santo Saba (2020-06-14). LEMURIA INDONESIA (dalam bahasa Indonesia). Santo Saba Piliang.
  6. ^ Tempo: Indonesia's Weekly News Magazine (dalam bahasa Inggeris). Arsa Raya Perdana. 2006.
  7. ^ Fadhil Nugroho Adi (2018-08-23). "Konsep Ketuhanan Menurut Ajaran Kejawen - suaramerdeka.com". www.suaramerdeka.com (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-01. Dicapai pada 2020-04-21.
  8. ^ Bali Religion Diarkibkan 2010-07-04 di Wayback Machine
Sumber utama

Templat:Names of God