Yeongjo dari Joseon

Raja Dinasti Joseon yang ke-21 dalam sejarah Korea

Yeongjo dari Joseon (31 Oktober 1694 - 22 April 1776, memerintah 16 Oktober 1724 - 22 April 1776; Jawi: يوڠجو دري جوسون) ialah raja ke-21 Dinasti Joseon Korea. Baginda ialah putera kedua Raja Sukjong. Ibundanya ialah Permaisuri Suk dari klan Choi. Sebelum menaiki takhta, baginda memegang gelaran Putera Yeoning. Pada tahun 1720, beberapa bulan setelah kakandanya, Raja Gyeongjong, menaiki takhta sebagai Raja ke-20, Yeoning menjadi Saudara Pengganti Putera Diraja (wangseje, 왕세제). Ini menimbulkan kontroversi besar antara puak politik. Walaupun demikian, empat tahun kemudian, setelah kemangkatan Gyeongjong, Yeongjo naik takhta.

Yeongjo
영조
英祖
يوڠجو
Raja Joseon
Pemerintahan16 Oktober 1724 - 22 April 1776
Didahului olehGyeongjong dari Joseon
Diikuti olehJeongjo dari Joseon
Keputeraan(1694-10-31)31 Oktober 1694
Istana Changdeok, Joseon
Kemangkatan22 April 1776(1776-04-22) (umur 81)
Istana Gyeonghui, Joseon
PemakamanWonneung, Guri, Gyeonggi
PasanganPermaisuri Jeongseong
Permaisuri Jeongsun
AnakandaPutera Mahkota Sado
KerabatWangsa Yi
AyahandaRaja Sukjong dari Joseon
BondaSuk-bin Choe
Korean name
Hangul
Hanja
Perumian SemakanYeongjo
McCune–ReischauerYŏngjo
Nama pena
Hangul
Hanja
Perumian SemakanYangseongheon
McCune–ReischauerYangsŏnghŏn
Nama lahir
Hangul
Hanja
Perumian SemakanI Geum
McCune–ReischauerYi Kŭm
Nama sopan
Hangul
Hanja
Perumian SemakanGwangsuk
McCune–ReischauerKwangsuk

Pemerintahan Yeongjo berlangsung hampir 52 tahun dan terkenal dengan usaha gigihnya untuk memperbaharui sistem percukaian Joseon, memerintah mengikut etika Konfusianisme, meminimumkan dan mendamaikan perselisihan puak di bawah Dasar "Keharmonian Hebat" (Tangpyeong, 蕩平, 탕평). Pemerintahan baginda juga ditandai dengan penghukuman ke atas anakandanya yang sangat kontroversial, Putera Sado, pada tahun 1762. Walaupun terdapat kontroversi, pemerintahan Yeongjo telah memperoleh reputasi positif dalam sejarah Korea kerana usaha tulusnya untuk memerintah mengikut nilai-nilai Konfusianisme.

Biografi sunting

Penggantian takhta sunting

Pada tahun 1720, ayahandanya Raja Sukjong mangkat dan Putera Mahkota Yi Yun, putera sulung Sukjong, naik takhta sebagai Raja Gyeongjong, pada usia 33 tahun. Ketika Sukjong meninggal pada tahun 1720, baginda seharusnya memberitahu Yi Yi-myoung untuk menamakan Yeoning-gun sebagai pewaris Gyeongjong, tetapi memandangkan tidak ada ahli sejarah atau penulis yang hadir, tidak ada catatan rasmi tentangnya.

Pada zamannya, terdapat pertengkaran dan kebencian terhadap asal-usul kelahirannya yang dikatakan bertaraf rendah. Puak Noron (노론, 老 論) menekan Raja Gyeongjong untuk mengundurkan diri bagi memberi laluan kepada saudara tirinya Putera Yeoning (bakal Raja Yeongjo). Pada tahun 1720, dua bulan setelah Gyeongjong menaiki takhta, Putera Yeoning dilantik sebagai Saudara Pengganti Putera Diraja (wangseje, 왕세제, 王世弟). Ini mengeruhkan perebutan kekuasaan dan menyebabkan pembunuhan besar, iaitu pembersihan pujangga Shinim (신임 사화, 辛 壬 士 禍). Puak Noron menghantar pesan kepada raja tetapi tiada kesan sementara puak Soron yang di pihak satu lagi (소론, 少 論) menggunakan peluang ini untuk keuntungan mereka dengan mendakwa Noron berusaha untuk merebut kekuasaan dan kemudian mengeluarkan puak pesaing mereka dari beberapa pejabat.

Anggota puak Soron kemudian muncul dengan idea untuk membunuh pewaris (Yeoning-gun) dengan alasan berpura-pura memburu rubah putih yang dikatakan menghantui istana, tetapi Yeoning-gun mencari perlindungan dengan ibu tirinya, Permaisuri Balu Inwon, yang melindunginya. Setelah itu, baginda memberitahu kakanda tirinya iaitu raja bahawa baginda lebih suka hidup sebagai rakyat biasa.

Pada 11 Oktober 1724, Raja Gyeongjong mangkat. Soron kemudian menuduh Putera Yeoning mempunyai kaitan dengan kemangkatan kakandanya itu kerana percubaan sebelumnya oleh puak Noron agar baginda menggantikan Gyeongjong di atas takhta. Tetapi sejarahwan kini bersetuju bahawa Gyeongjong mungkin mangkat kerana memakan makanan laut yang tercemar, mengikut gejala penyakit yang menyebabkan kemangkatannya. Homer Hulbert menerangkan hal ini dalam bukunya The History of Korea apabila beliau berkata, "Tetapi kita mungkin meragui kebenaran khabar angin itu, kerana tidak ada yang menyatakan mengenai saudara lelaki itu akan melakukan perbuatan seperti itu, dan kenyataan kedua adalah bahawa lelaki itu memakan udang pada pertengahan musim panas, yang dibawa sejauh 30 batu dari laut tanpa ais mungkin menyebabkan kematian."[1] Pada 16 Oktober 1724, Putera Yeoning naik takhta sebagai Raja Yeongjo, pemerintah Joseon ke-21.

Pemerintahan sunting

Raja Yeongjo adalah seorang raja yang sangat mengikut fahaman Konfusianisme, dan dikatakan mempunyai pengetahuan yang lebih besar tentang fahaman klasik tersebut daripada para pegawaitnya. Semasa pemerintahan Yeongjo dan cucunya Jeongjo, Konfusianisasi berada di puncaknya, serta berlakunya pemulihan ekonomi daripada perang pada akhir abad ke-16 dan awal abad ke-17. Pemerintahannya telah disebut sebagai salah satu pemerintahan paling cemerlang dari semua Dinasti Joseon.[2]

Yeongjo sangat risau akan rakyatnya. Catatan dari Dinasti Joseon mencatat bahawa suatu hari pada tahun ke-4 pemerintahannya, Raja Yeongjo bangun mendengar bunyi hujan pagi dan berkata kepada orang-orang istananya,

Aduhai! Kita mengalami banjir, kemarau dan kebuluran selama empat tahun yang lepas kerana kekurangan sifat murni beta, dan tahun ini kita bahkan mengalami pemberontakan yang belum pernah terjadi sebelum ini oleh pengkhianat bernama Yi In-jwa. Bagaimana rakyat-rakyat beta yang miskin dapat menguruskan hidup mereka dalam kesusahan seperti itu? Ada pepatah lama, 'Perang selalu diikuti oleh tahun yang kurus.' Mujurlah, bagaimanapun, kita tidak mengalami kebuluran besar selama dua tahun terakhir dan kita menaruh harapan pada hasil tuaian yang baik tahun ini. Namun beta masih gugup kerana, sementara musim menuai sudah hampir, tidak ada cara untuk mengetahui apakah akan ada banjir atau kemarau sebelum itu. Tidak ada yang tahu sama ada hujan sejuk akan turun dengan tiba-tiba dan membanjiri ladang yang menanti untuk dituai. Kekurangan beta mungkin membawakan kepada kita perkara-perkara mengerikan kerana beta gagal meraih simpati syurga. Bagaimana beta dapat memperoleh simpati dari syurga jika beta tidak merenung diri dan berusaha sendiri? Beta harus mulakan dengan merenung diri.[3]

Yeongjo khuatir hujan akan merosakkan hasil tuaian lalu memaksa rakyatnya yang serba kekurangan untuk kelaparan. Raja memerintahkan para pegawainya untuk mengurangkan cukai ke atas rakyat dan mengurangkan jumlah hidangan dalam makanannya sendiri. Mengurangkan pelbagai makanan yang dimakannya adalah keputusan yang dibuat kerana prihatin kepada orang-orangnya yang kelaparan.

Pada suatu awal pagi 25 tahun kemudian sekitar tahun 1753, hujan yang berterusan mengingatkan Yeongjo tentang banjir pada tahun ke-4 pemerintahannya, ketika dia makan lebih sedikit makanan: "Oh! Banjir dan kemarau benar-benar terjadi kerana beta kekurangan nilai murni. Beta jauh lebih tua daripada tahun itu, tetapi bagaimana rasa belas kasihan beta terhadap rakyat dan kemahuan bekerja keras untuk mereka kurang berbanding masa itu?".[4] Sekali lagi, Yeongjo memerintahkan pengurangan jumlah hidangan di meja makannya. Orang-orang di sekelilingnya menggambarkannya sebagai seorang Raja yang cerdas, terang, baik hati dan baik hati. Baginda pula menembusi pemerhatian dan cepat memahami.[5]

Dasar-dasar sunting

Yeongjo menyedari kesan buruk terhadap pemerintahan negara akibat persengketaan puak politik semasa separuh akhir abad ke-17, lalu baginda berusaha mengakhiri perselisihan puak setelah baginda naik takhta. Yeongjo mengembalikan cukai perkhidmatan ketenteraan sejagat yang baru sahaja diperkenalkan, kemudian baginda bahkan melampaui pintu istana dan meminta pendapat para pegawai, pujangga dan sarjana, tentera dan petani. Yeongjo mengurangkan cukai perkhidmatan tentera sebanyak separuh dan memerintahkan perubahan tersebut disokong dengan cukai perikanan, garam, kapal dan cukai tanah tambahan. Yeongjo juga mengatur sistem kewangan pendapatan dan perbelanjaan negara dengan menggunakan sistem perakaunan. Kebijakannya yang realistik membenarkan pembayaran cukai atas biji-bijian dari daerah pergunungan terpencil wilayah Gyeongsang-do, ke pelabuhan berdekatan, dengan pembayaran dalam bentuk kapas atau tunai untuk biji-bijian. Peredaran mata wang didorong dengan meningkatkan syiling.

Keprihatinan Yeongjo terhadap peningkatan kehidupan petani juga terserlah dalam kesungguhannya mendidik masyarakat dengan menyebarkan buku-buku penting dalam tulisan Korea (Hangul), termasuk Buku Pertanian.

Aktiviti perdagangan meningkat dengan cepat. Pengumpulan modal melalui monopoli dan borong berkembang melalui organisasi persatuan dan banyak pedagang berpusat di Hanyang. Pembahagian tradisional kedai sewaan kerajaan, lesen pembekal barang penghormatan dan pekedai kecil di lorong dan jalan raya disatukan dan ditenun menjadi sistem monopoli dan borong.

Tidak kira status, banyak golongan bangsawan kelas yangban dan rakyat jelata terlibat dalam beberapa jenis aktiviti perdagangan. Oleh itu, Hanyang membuat kemajuan besar sebagai kota komersial dan industri pada abad ke-18. Permintaan popular untuk kraftangan dan barang seperti pisau, topi bulu kuda, meja makan dan barang tembaga semakin meningkat. Sekatan memakai topi bulu kuda yang pada asalnya menunjukkan status kelas yangban, hampir hilang.

Bahkan penyelewengan buku juga dikomersialkan kerana persaingan berkembang di antara yanban yang kaya raya yang terlibat dalam penerbitan karya sastera yang dikumpulkan dari nenek moyang mereka yang terkenal. Ini juga menyebabkan percetakan fiksyen dan puisi popular. Orang ramai sangat menghargai sindiran dan kritikan sosial. Salah satu contohnya adalah Chunhyangjeon (Kisah Chunghyang) tentang kesetiaan anak perempuan gisaeng (penghibur) yang banyak dibaca sebagai satira yang bertujuan untuk mendedahkan kerakusan dan keangkuhan pegawai kerajaan.[6]

Anti rasuah sunting

Raja Yeongjo juga terkenal kerana menghargai Park Mun-su, yang dilantiknya sebagai Amhaeng-eosa (암행 어사), inspektor kerajaan rahsia bagi pihak Raja. Park, yang telah mendapat merit besar dalam memberantas pemberontakan Yi In-jwa pada tahun 1728, mengelilingi negara untuk menangkap pegawai tempatan yang korup atas nama Raja.

Kontroversi sunting

Satu-satunya kejadian yang menyedihkan semasa pemerintahan Yeongjo ialah kematian anakandanya, Putera Mahkota Sado. Sejarah menunjukkan Sado menderita penyakit mental; membunuh orang di istana secara rawak dan merogol pembantu istana.[7] Mengikut peraturan istana, Raja Yeongjo tidak boleh membunuh anaknya dengan tangannya sendiri, jadi Sado diperintahkan untuk masuk ke peti beras kayu yang besar dan dikurung pada hari Julai yang panas pada tahun 1762. Selepas lapan hari, Sado mangkat.[8] Semasa abad ke-19, terdapat desas-desus bahawa Putera Sado bukanlah sakit mental, tetapi telah menjadi mangsa plot oleh pegawai istana; namun, ini bertentangan dengan kedua-dua memoir yang ditulis oleh balu Sado dan Babad Dinasti Joseon.

Sebagai satu cara untuk memelihara kesahihan putera kepada Sado sebagai pewaris seterusnya, Yeongjo memerintahkan supaya kanak-kanak itu didaftarkan sebagai anak kepada Putera Mahkota Hyojang dan Puteri Damping Hyosun.[9]

Agama Katolik sunting

Yeongjo ialah orang pertama yang mengambil tindakan terhadap kegiatan Katolik Rom di negara tersebut. Menjelang abad ke-18, agama Katolik mulai mendapat sambutan terutama di wilayah Gangwon dan Hwanghae. Pada tahun 1758, Yeongjo secara rasmi melarang sebarang anutan Katolik dengan mengatakannya sebagai amalan jahat.

Kemangkatan sunting

Empat belas tahun setelah kemangkatan Putera Mahkota Sado, putera kepada Sado iaitu cucunda kepada Yeongjo, Jeongjo, naik menjadi raja. Bahagian awal tahun-tahu pemerintahan Raja yang baru itu ditandai oleh rancangan jahat politik dan ketakutan terhadap pegawai istana yang takut bahawa Jeongjo akan membalas dendam kepada mereka kerana mengemukakan hukuman yang menyebabkan kematian ayahandanya, Putera Mahkota Sado.

Yeongjo dikebumikan di makam dinasti di Donggureung. Yeongjo juga dikebumikan bersama suri kedua baginda di makam kerajaan Wonneung (원릉, 元 陵) di kota Guri.

Nama penuh selepas kematiannya sunting

  • Sebelum tahun 1899: Raja Yeongjong Jihaeng Sundeok Yeongmo Uiryeol Jang-ui Hong-yun Gwang-in Donhui Checheon Geon-geuk Seonggong Sinhwa Daeseong Gwang-un Gaetae Giyeong Yomyeong Suncheol Geon-geon Gonyeong Ikmun Seonmu Huigyeong Hyeonhyo
    • 영종지행순덕영모의열장의홍륜광인돈희체천건극성공신화대성광운개태기영요명순철건건곤녕익문선무희경현효대왕
    • 英宗至行純德英謨毅烈章義弘倫光仁敦禧體天建極聖功神化大成廣運開泰基永堯明舜哲乾健坤寧翼文宣武熙敬顯孝大王
  • Sejak tahun 1899: Raja Yeongjo Jangsun Jihaeng Sundeok Yeongmo Uiryeol Jang-ui Hong-yun Gwang-in Donhui Checheon Geon-geuk Seonggong Sinhwa Daeseong Gwang-un Gaetae Giyeong Yomyeong Suncheol Geon-geon Gonyeong Baemyeong Sutong Gyeongnyong Hyunong Hyunong Hyunong Besar Korea
    • 영조장순지행순덕영모의렬장의홍윤광인돈희체천건극성공신화대성광운개태기영요명순철건건곤영배명수통경력홍휴중화융도숙장창훈정문선무희경현효대왕
    • 英祖至行純德英謨毅烈章義弘倫光仁敦禧體天建極聖功神化大成廣運開泰基永堯明舜哲乾健坤寧配命垂統景曆洪休中和隆道肅莊彰勳正文宣武熙敬顯孝大王

Dalam budaya popular sunting

  • Digambarkan oleh Kim Sung-won dalam siri MBC 1988, 500 Years of Joseon: The Memoirs of Lady Hyegyeong.
  • Digambarkan oleh Park Geun-hyung dalam siri TV MBC 1998,The King's Road.
  • Digambarkan oleh Choi Bool-am dalam siri TV MBC 1998, Hong Guk Young.
  • Digambarkan oleh Jo Min-ki dalam siri TV MBC 2002, Inspector Park Moon So.
  • Digambarkan oleh Lee Tae-ri dalam siri TV KBS 2002, Jang Hee Bin.
  • Digambarkan oleh Kim Sung-gyum dalam siri TV CGV 2007, Eight Days, Assassination Attempts against King Jeongjo.
  • Digambarkan oleh Lee Soon-jae dalam siri TV MBC 2007, Lee San, Wind of the Palace.[10]
  • Digambarkan oleh Lee Hyung-suk dan Lee Seon-ho dalam siri TV MBC 2010, Dong Yi.
  • Digambarkan oleh Jeon Gook-hwan dalam siri TV SBS 2011, Warrior Baek Dong-soo.
  • Digambarkan oleh Han Suk-kyu dalam siri SBS TV, Secret Door 2014.[11]
  • Digambarkan oleh Song Kang-ho dalam filem 2015, The Throne.
  • Digambarkan oleh Yeo Jin-goo dalam siri TV SBS 2016, The Royal Gambler.
  • Digambarkan oleh Ryu Tae-joon dalam filem 2017, The Age of Blood.
  • Digambarkan oleh Jung Il-Woo dalam siri TV SBS 2019, <i id="mw8w">Haechi</i>.[12][13]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hulbert, Homer B. (1905). The History of Korea. 2. Seoul: The Methodist Publishing House. m/s. 164. ISBN 9780700707003. Dicapai pada 2013-09-10.
  2. ^ "The history of Korea". Archive.org. Dicapai pada 2014-06-04.
  3. ^ The Annals of Yeongjo dated July 27 of the 4th year of his reign 1728
  4. ^ The Annals of Yeongjo, dated July 23 of the 29th year of his reign circa 1753
  5. ^ The Memoirs of Lady Hyegyong Pag. p.250
  6. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 26 December 2015. Dicapai pada 2013-01-18.CS1 maint: archived copy as title (link)
  7. ^ Kim Haboush, JaHyun (2013). The Memoirs of Lady Hyegyŏng: The Autobiographical Writings of a Crown Princess of Eighteenth-Century Korea (ed. 2). Berkeley: University of California Press. m/s. 281–282. ISBN 978-0-520-20055-5.
  8. ^ The Memoirs of Lady Hyegyeong (한중록, 閑中錄)
  9. ^ Kim Haboush, JaHyun (2013). The Memoirs of Lady Hyegyŏng: The Autobiographical Writings of a Crown Princess of Eighteenth-Century Korea (ed. 2). Berkeley: University of California Press. m/s. 18. ISBN 978-0-520-20055-5.
  10. ^ "'해치' 이순재→송강호→정일우, 영조 캐릭터 변천사". Ilgan Sports (dalam bahasa Korea). March 2, 2019. Dicapai pada March 7, 2019.
  11. ^ Baek, Byung-yeul (18 August 2014). "Same role, different actors". The Korea Times. Dicapai pada 2014-11-09.
  12. ^ "SBS announces the cast of 'Haechi'". Korea JoongAng Daily. 9 November 2018.
  13. ^ "After serving his country, Jung Il-woo is back: The actor once again dons hanbok for an upcoming SBS drama". Korea JoongAng Daily. 29 January 2019.
Yeongjo dari Joseon
Tarikh keputeraan: 13 September 1694 Tarikh kemangkatan: 5 Mac 1776
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Gyeongjong
Raja Joseon
1724–1776
Diikuti oleh:
Jeongjo